Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

kopplingsoberoende kraftuttag scania

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

j-son (trådstartaren)

#1 » 12:00:13, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar egentligen ett kopplingsoberoende kraftuttag på en scania från -88?

Som jag har förstått det så startar man bilen, låter lufttankarna bli trycksatta för att sedan stänga av bilen och trycka ner brytaren för kraftuttag. Sedan starta upp bilen och använda ex tippen på lastbilen, men måste man då stänga av den igen innan man kör iväg eller kopplad den ur automatiskt, och man måste stänga av och starta om bilen varenda gång man ska tippa. Eller går det att köra med detta ikopplat en hel dag, isf hur länge och drar detta mer soppa då eller?
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr



LeifAndersson

#2 » 13:31:36, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör stänga av motorn när kraftuttaget kopplas i, men i själva verket så går det att starta utan att stänga motorn efter lite träning. Det går ut på att man slår ifrån "tändningen" och och medan motorn går ned i varv så slår man till kraftuttagets brytare och precis när motorn ska stanna så slår man på "tändningen" igen och motorn går upp i varv med kopplat kraftuttag. Man bli överjäklig på den manövern efter en tid med systemet. Kör man korta sträckor och använder hydrauliken ofta så kör man i regel med pumpen inkopplad.
Men kör man t.ex. schakt lite längre sträckor blir man en fena på att koppla i pumpen vid varje tippning efter ett tag utan att behöva starta om motorn! :grin:
Är en lite knasig konstruktion det där på Scania, vore bättre med en lamellkoppling! Men det funkar utmärkt trots allt när man blivit van, men visst kör man onödigt mycket med pumpen i gång. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

j-son (trådstartaren)

#3 » 21:10:17, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha så det är på de viset, som du säger så lite knepigt system. Då är det ju som du säger inte bra att ha igång det under längre sträckor. Ska ratta en sådan till sommaren så får väll smyg öva lite innan då så det flyter på litegrann iaf.

Tack så mycket för det utförliga svaret :shake_hands:
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

Åsa-Nisse

#4 » 21:13:35, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en lösning som Scania gjorde till Vägverksbilarna som skulle ha hydraulik hela tiden till plogar och saltspridare. När dom sen körde annat kopplades pumpen ur för att spara på slitaget och bränslet. De vanliga kraftuttagsdrivna pumparna på växellådan höll inte för att snurra kontinuerligt på den tiden.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#5 » 21:30:46, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag tycker är lite läskigt med system där man kör med pumpen igång är om det skulle inträffa ett läckage! Inget vidare kul att pumpa ut 150l hydraulolja på vägen, det oljespåret skulle räcka en bit. :sad:
Men det gör man ju med lastmaskiner och grävare utan bekymmer, men på lastbilar är man liksom van att inte ha pumpen igång. Kanske mest för att det inte gick att växla bilfan med tillkopplad kopplingsberoende pump med någon ordning. Glömde man pumpen blev man påmind när det skulle växlas! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hymas 89

#6 » 21:59:25, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är bara om bilen tappat lufttrycket, ex. På morgonen. Då är det som du skriver.
Efter att kraftuttaget är ilagt, andvänds hydrauliken som vanligt.
jag rekomenderar stark att inte laborera som Leif skriver då det kostar mycket pengar att reparera om du gör fel, jätte mycket pengar.
För info, Volvo hadde samma typ av kraftuttag då på den tiden.
På en V8 14 liter 143, 144 går det med max 60 liters pump monterad på motorn.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Bengt Erik Eriksson

#7 » 00:03:50, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tas kraften ut? Från startkransen?

Brorsan hade en 143 -89. Tror det var registerdriven hydpump med bypassventil på den.. Grusbil uppbyggd från ett bulkbilschassie..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

LeifAndersson

#8 » 10:03:07, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Volvo kunde man välja och få lamellkoppling för ett rimligt tillägg, ett mycket enkelt val när man haft klokoppling på en bil! På Scania V8 var det motorpump som gällde när den räckte till, vilket den gjorde i de flesta fall. Räckte tom. till att tippa en frontkolvstrailer, några sekunder i tipptid kan man bjuda på när man sparat en halv årslön på att använda den befintliga motorpumpen! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hymas 89

#9 » 10:30:46, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Hur tas kraften ut? Från startkransen?

Den tas ut från tryckplattan, sitter en extra "plåt" i tryckplattan som kraften tas ut ur. Blir som på en traktor med oberoende kraftuttag.

Brorsan hade en 143 -89. Tror det var registerdriven hydpump med bypassventil på den.. Grusbil uppbyggd från ett bulkbilschassie..


fungerar som på dagens nya bilar, med max 60 liters pump, vet en bil som 1997 eller 1998 provade med 80 liters pump på en 144 för att få snabbare tipp. den gick sönder i registret på motorn.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Bengt Erik Eriksson

#10 » 10:49:53, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det märkliga är att det fortfarande säljs kraftuttag med klokoppling som skorrar och lever rövare när man kopplar in det. det är faktiskt snart 2016...

Edit
"Den tas ut från tryckplattan, sitter en extra "plåt" i tryckplattan som kraften tas ut ur. Blir som på en traktor med oberoende kraftuttag."

sitter pumpen i bakkant på kopplingskåpan då?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Hymas 89

#11 » 18:36:11, 06-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Det märkliga är att det fortfarande säljs kraftuttag med klokoppling som skorrar och lever rövare när man kopplar in det. det är faktiskt snart 2016...
Edit
"Den tas ut från tryckplattan, sitter en extra "plåt" i tryckplattan som kraften tas ut ur. Blir som på en traktor med oberoende kraftuttag."

stämmer

sitter pumpen i bakkant på kopplingskåpan då?


På sidan av kåpan, klockan 5,
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se