Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Typa om en Scania 86 -80 med laxå-lås?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

bishbosh2000 (trådstartaren)

#1 » 22:30:34, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis inhandlat en Scania 86:a som tidigare gått med betongbalja på.
Numera sitter det Laxålås på den och jag tänkte regga den med dessa.

Har ingen som helst erfarenhet av typregistreringar, vad ska man tänka på? Behövs några dokument eller intyg? Är det ens möjligt eller har jag tagit mig vatten över huvudet?

Pratat runt lite med kollegor och bekanta, och verkar som att det är en lätt sak på en nyare lastbil men är det värre med dessa äldre?

Sen har det inte suttit drag på den förut heller och det vill jag ha. Sitter ett VBG på nu, monterat efter konstens alla regler men behövs någon form av intyg på detta? (sitter en skylt med kopplingsklass på dragbalken, kanske räcker?)

Blev många frågor här nu känner ja, får nog kasta in lite bilder på "åbäket" också. :mrgreen:


Bild
Bild

Väldigt intakt och fin bil i sin helhet, golv, skärmar, keps och luftintag behöver lite kärlek men tät runt rutor och i taket. Ja o så den vanliga rostsprängningen i ramen, men den är ju förhållandevis lätt att åtgärda. Inte så långt gånget än.
Liftdumpern satt lite halvt påmonterad på bilen innan dessa bilder togs, lyfte av den med 56:an i bakgrunden. Va allt lite klubba i den lilla kran, trodde aldrig att den skulle orka. Men som tur är har man fel ibland. :grin:
De kan aldrig gå mer än åt he***te...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80



PerJohansson

#2 » 06:58:58, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, den där 56an har jag varit med när den hämtades nere i småland. :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

LeifAndersson

#3 » 09:25:22, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laxålåsen kommer att ses som vilken infästning som helst på den bilen och den måste reg.besiktas med monterad påbyggnad. När du saknar möjlighet till att lyfta en påbyggnad så kan den inte registreras "ramren" för utbytbara påbyggnader utan den måste reg.bes med påbyggnad. Och vill du ha klara papper på fler påbyggnader måste den reg.besiktas även med dessa, och dessutom kontrollbesikta med de olika påbyggnaderna. Men i praktiken är det ju ingen som gör det och framförallt inte med en veteran! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bishbosh2000 (trådstartaren)

#4 » 10:07:38, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, ja ju när ja tänker efter verkar det ju logiskt iofs. Har egentligen bara tänk ha tippflak på den, men med möjligheten att lägga på en vändskiva. Har lite maskiner som vore kul om man kunde flytta på själv i framtiden. Men då kanske det är enklare att bara fastmontera ett tippflak och slopa den iden? :klia:

Får nog ta mig en funderare på hur ja gör då tror ja, har ju ändå en hel del att pilla med innan ja kommer så långt.

Tackar för ett klockrent svar! :buga:
De kan aldrig gå mer än åt he***te...
Användarvisningsbild
bishbosh2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:23, 31-01-2015
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM840 -69
Volvo T33 med B20 spis (årsmodell okänt)
Poclain TY45 -71
Scania Vabis L56 -63
Scania LS 86 Super -80

LeifAndersson

#5 » 10:22:46, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd laxålåsen, som jag sade så ses de bara som en infästning då. Praktiskt att kunna lyfta av påbyggnaden i vissa lägen. :thumme: Men å andra sidan rostar de snart ihop om de inte används regelbundet! Blir 8-10 fler smörjpunkter och dessutom ska man lossa dem ett par varv vid varje smörjning för att de ska vara villiga när det blir dags för flaklyft.
Men om jag hade ett gäng över så skulle jag montera dem! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se