Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Hjälp med Lincoln centralmörjning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

mf33 (trådstartaren)

#1 » 11:52:40, 19-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har ett Lincoln centralsmörjsystem monterat på en lastbil. Systemet är från tidigt 90-tal och sitter på en Scania. Behöver ngn typ av manual för jag har ingen aning om dess funktion. Undrar bl.a. hur man höjer smörjintervallet osv. Vet att om man lägger en magnet uppe på enheten går den några minuter.

mvh Mojje
Bild
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



magirus

#2 » 13:47:34, 19-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa påstår sej vara säljare av Lincoln Centralsmörjningssystem, Kan vara värt en kontakt.
http://www.pmcgroup.se/pmclubrication

En google på lincoln centralsmörjning gav en hel del träffar så det kan ju inte vara alldeles omäjligt att få tagpå manula eller dylikt.
Tror att det var några trådar här på Maskinisten som kom upp....

Lycka till
magirus
 

mf33 (trådstartaren)

#3 » 15:50:15, 19-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har letat och googlat men inte hittat något som liknar denna, vet ju inte vad modellen heter och det gör ju inte saken bättre. Har hittat nyare manualer men de stämmer inte.

mvh Mojje

1 person gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Björn.O

#4 » 00:47:50, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen expert på detta men om du skruvar av locket så bör du hitta två st vred där du ställer smörjtid och paustid. En grön knapp inne i hytten bör också finnas, med den kan du starta smörjningen manuellt.
Funkar systemet så är det väl inte mycket att rota i. Det brukar vara driftsäkra grejer..!

Har en sån på min L70 men den har gått problemfritt så jag har aldrig behövt skruva i den. Bara bytt plastbehållaren pga att den var sprucken.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

mf33 (trådstartaren)

#5 » 01:40:08, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
Björn.O skrev:Jag är ingen expert på detta men om du skruvar av locket så bör du hitta två st vred där du ställer smörjtid och paustid. En grön knapp inne i hytten bör också finnas, med den kan du starta smörjningen manuellt.
Funkar systemet så är det väl inte mycket att rota i. Det brukar vara driftsäkra grejer..!

Har en sån på min L70 men den har gått problemfritt så jag har aldrig behövt skruva i den. Bara bytt plastbehållaren pga att den var sprucken.


Hej
Jodå, har haft av locket och där sitter massor med små skjutbara elbrytare som går att kombinera i oändlighet :djaevul: .
Ingen grön knapp men lägger man en magnet uppepå går den en stund. :uupps:

Vill höja smörjningen för jag är tveksam om det kommer i alla slangar. Syns inte utanpå att fett kommer ut i alla ställen.

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

mf33 (trådstartaren)

#6 » 00:51:49, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Modellen heter nog "Type 103".. Har hittat reservdelslista men inget om hur dip-switcharna påverkar smörjningen.

Liknande sådana här sitter under locket:


Bild


mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#7 » 08:47:33, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ett Lincoln system kommer det i alla smörjpunkter om det inte är trasiga slangar så det läcker ut. Blir det stopp så stannar hela systemet och pumpen spyr i överströmmaren. Rätt smort så ska det inte drälla en massa fett i kladdar överallt. Systemet sitter på en 90-talare...... Har du skurna bussningar, eller gnäller det någonstans? Har det funkat så länge så behöver du nog inte ändra på något.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mf33 (trådstartaren)

#8 » 09:23:40, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Bilen har inte använts på 7-8år.
Släppte på ngn slang och det kommer lite lite fett. Vill öka på lite så det syns att det kommer ur alla ställen och även få ut det gamla fettet. Det syns inte ngnstans att det kommer ut fett som det gör när man handsmörjar. Vill som sagt "boosta" på det lite och se att det funkar. Vet ju inte om alla fördelningblock funkar så att alla ställen får smörja.

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se