Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania t113 rasslar vid påslag av kraftuttag

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

j-son (trådstartaren)

#1 » 13:39:36, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt har fungerat bra en längre tid men nu idag när jag skulle aktivera kraftuttaget på min Scania T113h -88 för att tippa flaket så började det tok rassla, precis ett ljud som låter som två drev som möts och inte går ihop. Testade ett flertal gånger utan att de gick i, bara massa rassel. Till sist så gick det i och jag kunde tippa. Testade att köra ett lass till och blev samma visa, en massa rassel. Stod i en svagt lutande backe så körde ner så bilen blev vågrät och då helt plötsligt gick de att få i. Men när man backar uppför backen och svänger så "hoppar" de ur igen och börjar rassla. Så åker man ner och står plant så kan man lägga i den igen. Vad kan detta bero på, trodde först att de var luft läckage (eftersom den aktiveras utav luft som jag förstått de iaf?) men då ska det ju inte ha någon betydelse om man står rakt eller inte.

Det är kopplingsoberoende kraftuttag och jag stänger av motorn innan jag trycker ner brytaren.
Och hydraulpumpen sitter under ramen lite över en meter bakom växellådan. Men de känns som att det är vid svänghjulet det rasslar när den inte går i. Hur fungerar det där systemet när man slår i kraftuttaget, styr luften axeln som i sin tur går in emot svänghjulet eller hur fungerar det?
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr



atlashjul

#2 » 08:56:00, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt, är det en gaffel som drar i drevet,sitter i en liten låda på växellådan, innanför medbringaren till axeln som går mot pumpen . Kan va tröga överföringar/ dålig luftgenomströmning till cylindern.(knäckt luftslang?) dåliga packningar i cylinder. Bil ska gå på tomgång-frikoppla-tryck på kraftuttaget-släpp kopplingen är normal procedur.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se