Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Ersätta dieselmatarpump med en elektrisk dito

18 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

qqq (trådstartaren)

#16 » 18:24:14, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Har satt en bränslepump till Volvo 700 serien(personbilar) på tröskan, tror iof den va avsedd för Bensin, men funkade lika bra t Diesel, köpte den på Biltema har för mej att den kostade ca 5-600 kr plus nåra kopplingar för en 50 lapp.

Det är något sådant jag funderar på. Jag tror Hardi gör bra pumpar, frågan är vilket tryck och flöde man behöver.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



qqq (trådstartaren)

#17 » 18:33:30, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gösta Karlsson skrev:Innan du monterar nån "elpump" (som inte heller klarar miljödiesel)....
Så ta två banjo och plastslang eller fräsch gummislang, koppla den ena banjon på matarpumpen där röret/slangen
från tanken sitter, och sätt det andra banjon uppe på filtret istället för röret/slangen som går i retur till tanken, stoppa
ned båda slangarna i en dunk med fräsch diesel.
Handpumpa och lufta som vanligt.

Då får du svatr på vitt om det är fel på matarpumpen, för går han pån "dunk" så är ju felet längre bak, (slangar, rör, tankarmatur, alger)

Jag kör hjullastaren på "dunk" stadigt!

Det är det jag har gjort i somras. en dunk i hytten och 2 slangar till pump och retur från filtret. Funkade bra.

När jag provade i lördags så märkte jag att det inte flödade i returen i tanken... så pumpen pumpar inte... så jag kopplade en dunk --> slang --> banjo --> matarpump utan förfilter... ingenting hände när jag handpumpade... sprillans ny bosch handpump... öppnade backventilen, ser helt ok ut...
Jag om det är packningen till handpumpen som läcker... men va f-n, om man handpumpar snabbt så borde väl handpumpen dra soppa via en 1 m's slang och med en höjdskillnad på kanske 10 cm... :klia:
Åket har bara gått ca 3000 mil... kan pump- :djaevul: redan vara slut ?
dieseln känns verkligen bara som lösningsmedel och känns verkligen torr...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Karlsson

#18 » 20:23:09, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga bara, Du vet väl att hand pumpen och matarpumpen är två skillda pumpar, med andra ord går
inte motorn på matarpumpen, och du får inte fram diesel med handpumpen, så är nog inte felet att "båda" pumpar
är slut, då är det nog skit på käglorna.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se