Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Ersätta dieselmatarpump med en elektrisk dito

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

qqq (trådstartaren)

#1 » 18:33:58, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några h-vetes problem men matarpumpen på en myrslok. Jag har bytt det mesta och alla j-vla problem är orsakade den förbannade j-vla skitdieseln. Ena dagen funkar pumpen och nästa dag så pumpar den inget. Motorn går ett tag på dieseln som finns i filtren.
Ny handpump, nya filter / packningar osv.
Bytt backventildelar och inget uppenbart fel syns där heller.
Jag är otroligt j-vligt less på att hålla på och grisa med dieseln och pumphelv-tet.

En ny bosch matarpump går på det facila priset av ca 14000 kr + moms... :insomnia:
Så jag funderar på att ersätta den med en elektrisk matarpump.
Vad är det för tryck och flöde på en matarpump till en dieselmotor på säg 250 hk ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 19:19:11, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att du inte har någon gammal stålomspunnen slang som är kass... mellan matarpumpen och tanken? (eller något annat ställe som det suger luft....packningen i förfiltret/"glaskoppen" ) Matarpumpar brukar inte "gå sönder" på det vi du beskriver, i alla fall inte den typen jag misstänker du har på Scanian. ( är fjädern i pumpen hel, pumpkolven kan röra sig, och in/utlopps ventilerna är hela och har sina fjädrar kvar så ska pumpen funka)

Har du rengjort tankarna sugsilar?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ls76

#3 » 20:25:25, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du löst problemet du har nu börja använda det jag kallar blankdiesel (helt ofärgad, liknar vatten kan lagras i många år utan risk för algväxt).
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

vazman 67

#4 » 20:26:06, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma problem på min 140,funkade ena dan,gick en stund som du beskriver. Hade loss pumpen ett par gånger,bytte backventiler,allt löpte som det skulle,men funkade ändå inte. Rengjorde silar,banjokopplingar,kollade ledningar,ja allt.
Chansade och köpte här,en som såg lika ut. Nu går den som den ska,"Monark" var märket på den jag fick.

Vet inte hur din ser ut,men brukar vara ganska likt på gamla scanior,det jag har sett iaf

http://www.yourex.se/Article?Artnr=0440008007

Bild
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

MN

#5 » 20:29:36, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen scania i en myrslok.
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Martin.Eriksson

#6 » 20:44:05, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:ingen scania i en myrslok.
MN


Sitter det inte en scania motor i en scania?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lastterr%C3%A4ngbil_957
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Scania bonden

#7 » 21:02:35, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har satt en bränslepump till Volvo 700 serien(personbilar) på tröskan, tror iof den va avsedd för Bensin, men funkade lika bra t Diesel, köpte den på Biltema har för mej att den kostade ca 5-600 kr plus nåra kopplingar för en 50 lapp.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

uppland2

#8 » 21:12:41, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag utgick ifrån att tråden handlade om en IH-traktor. Hade ingen aning om att det fanns någon scaniaprodukt som också lånat det smeknamnet.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

MN

#9 » 08:09:35, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:
MN skrev:ingen scania i en myrslok.
MN


Sitter det inte en scania motor i en scania?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lastterr%C3%A4ngbil_957


Hahaha - min hjärna hade tydligen lördag i går. Såg inte ens att tråden låg i lastbilar/scania. För mig är reflexen myrslok = IH3588 http://www.patpowell.com/Anteater%20IH3 ... %20007.JPG
Sorry, back to topic.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Martin.Eriksson

#10 » 08:18:14, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe förstod nästan att de var nå sånt :grin:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Gösta Karlsson

#11 » 08:35:11, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du monterar nån "elpump" (som inte heller klarar miljödiesel)....
Så ta två banjo och plastslang eller fräsch gummislang, koppla den ena banjon på matarpumpen där röret/slangen
från tanken sitter, och sätt det andra banjon uppe på filtret istället för röret/slangen som går i retur till tanken, stoppa
ned båda slangarna i en dunk med fräsch diesel.
Handpumpa och lufta som vanligt.

Då får du svatr på vitt om det är fel på matarpumpen, för går han pån "dunk" så är ju felet längre bak, (slangar, rör, tankarmatur, alger)

Jag kör hjullastaren på "dunk" stadigt!
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Dexxas

#12 » 18:13:35, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft bekymmer med en banjokoppling sittande ovanpå en lasbilstank,sugröret ner i tanken lött direkt i banjoskruven,kopparbrickor i banjon. :cool:
Motorn kunde gå i timmar innan det var tillräckligt med luft i filtren för att den skulle tappa bränslet :huh:
Sög lite,lite luft genom gängorna i banjon,tog ett helvetes tag att lista ut var luftläckan fanns... :mrgreen: :mrgreen:

En genomskinlig slangstump vid förfiltren avslöjar bubblorna..... :thumme:

Bara ett tips


Mvh/Dexx :thummar: :thummar:
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

qqq (trådstartaren)

#13 » 18:16:59, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Är du säker på att du inte har någon gammal stålomspunnen slang som är kass... mellan matarpumpen och tanken? (eller något annat ställe som det suger luft....packningen i förfiltret/"glaskoppen" ) Matarpumpar brukar inte "gå sönder" på det vi du beskriver, i alla fall inte den typen jag misstänker du har på Scanian. ( är fjädern i pumpen hel, pumpkolven kan röra sig, och in/utlopps ventilerna är hela och har sina fjädrar kvar så ska pumpen funka)

Har du rengjort tankarna sugsilar?

Bränsleröret till pumpen var helt igentäppt... :aaargh: så jag drog en ny 4 m's ø8 gummislang från ena tanken direkt till förfiltret på pumpen.
Vid tanken har jag ett "inline" genomskinligt filter från jula.
Mässingnätsfiltret i tankarna var helt igentäkta med ett svart segt klet, typ tjära... filtren fick ligga i bensin några dagar och sörjan började rinna ut. men inte helt och hållet. Lacknafta och något annat jag testade funkade inte alls.
Jag var tvungen att riva bort nätet för att få filtren helt rena. Hållen i mässingburken är ca 3 mm nu.

Förfiltret vid pumpen bytt. Ny handmatningspump, ny backventil + fjäder.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#14 » 18:19:07, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:När du löst problemet du har nu börja använda det jag kallar blankdiesel (helt ofärgad, liknar vatten kan lagras i många år utan risk för algväxt).
Hälsn.
Bosse

Ja, bara man fick tag i mindre mängder till ett rimligt pris. Jag körde med båtdiesel till 642an, men jag fick även där sk-t mycket problem med dieseln.
Ett :djaevul: grisande med dunkar osv...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#15 » 18:22:40, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vazman 67 skrev:Hade samma problem på min 140,funkade ena dan,gick en stund som du beskriver. Hade loss pumpen ett par gånger,bytte backventiler,allt löpte som det skulle,men funkade ändå inte. Rengjorde silar,banjokopplingar,kollade ledningar,ja allt.
Chansade och köpte här,en som såg lika ut. Nu går den som den ska,"Monark" var märket på den jag fick.

Vet inte hur din ser ut,men brukar vara ganska likt på gamla scanior,det jag har sett iaf

http://www.yourex.se/Article?Artnr=0440008007

Bild

Ser likadan ut, men bosch ändrade bultmönstret något på matarpumparna på 60-talet, vilket jag blev varse över när jag köpte delar på el & diesel.
Den packning de ville sälja åt mig passade inte på matarpumpen, och de hade inte den äldre modellen på hyllan.
Beställningsvara från tyskland.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se