Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Funderingar över en scania 142

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

Nisse_R (trådstartaren)

#1 » 19:53:27, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla!

Nu är det så att jag tänkte kolla på en Scania 142 dragbil.
Varför? Har alltid velat ha en 80tals Scania.
Har jag användning av den? Troligen inte

Så till mina funderingar vad ska man kolla på mer än att de finns mönster på däcken och att bilen startar å går.

Har alltid haft bilar som projekt som man har snyggat till men nu har man tröttnat på bilar och har mer funderat att gå över mot lastbils hållet (jo allt är ju mycket dyrare på en lastbil än mot en bil så det är jag medveten om)

Bilen kommer ju inte användas så mycket mer än någon tur på helgerna på sommaren så nå stora miltal kommer det inte bli vad jag vet just nu.

Har haft en dröm sedan man var liten att sitta där bakom ratten i en Scania och glida omkring men man hamnade i skogen i en skotarhytt och där har man varit fast. Så istället för att skaffa ett lastbils jobb så kan man ju skaffa en skattebefriad Scania som man kan glida runt i till alla sommardanser med :lmao:

Jo jag har både BECE och YKB så jag får sitta bakom ratten i en lastbil :grin:

Så vräk på me tips och blir det köp så kommer det komma en tråd om bilens alla äventyr

MVH Nisse
Nisse_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:05, 26-06-2013
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 5150
Case ih mx135
Ponsse Buffalo



Peter Ohlsson

#2 » 22:12:25, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har bland annat en Scania 142 och min erfarenhet är att det största problemet med dom är dubbelramen, det är i princip omöjligt att hitta en som inte är rostig i ramen och sedan är det ju bara att bestämma sig för vad som är för mycket rost för att kunna åtgärda. om du inte har möjlighet att meka så omfattande som det är med rambyte och byte av innerliner i ramen så känns det vanskligt att köpa en sån! Då är det bättre att betala mer för én bil som är lagad. I övrigt så är dom av ganska dålig kvalitet jämfört med tex Volvo från samma årtal, dyra reservdelar till det som man gärna vill ha fint på en hobbybil, dvs plast och gummidetaljer och elektriska komponenter. Har man Ekonomin och intresset så löser det väl sig ändå.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

Nisse_R (trådstartaren)

#3 » 04:34:03, 17-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju den där jäkla rosten.

När det gäller just märket så har det väl inte varit skrivet i sten att det skulle just vara en Scania men en Volvo F12-16 växer inte på träd i Sverige längre som dom gjorde för en 25-30år sedan.

Jodå intresse och ekonomi finns så på den sidan är det nog inga problem

Tänkte höra me karln idag om man kan svänga förbi en sväng efter jobbet å kolla om det är ett hopplöst fall eller om det finns någon framtid för den

//Nisse
Nisse_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:05, 26-06-2013
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 5150
Case ih mx135
Ponsse Buffalo

Peter Ohlsson

#4 » 11:46:42, 17-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte ta bilder! vi hoppas priset och skicket är rätt så det kan bli affär och en mustig tråd på Maskinisten då! :grin:
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

Nisse_R (trådstartaren)

#5 » 19:00:01, 17-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var å kollade på den idag och började dra öronen åt mej när jag kollade upp bilen och det var fel nummerplåt på den och den var i ett mycket risigare skick än vad jag väntade, och ett ganska saftigt pris. Pratade först med en som visste vem killen var innan jag var dit, å han sa först att "den där killen är inte rädd om sakerna" (lite av en skojjare sa han sen)

Så om någon där ute har en gammal Scania dragare som bara står och väntar på en ägare som vill fixa upp den så är de bara att hojta till. kan väl också vara en tippbil med alulemmar om det är rätt bil.
(dock så betalar jag inte nå drömpriser för en gammal rostig häck)

Har länge kollat runt på alla era projekt här på sidan så man börjar bli sugen på ett eget.
Nisse_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:05, 26-06-2013
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case ih 5150
Case ih mx135
Ponsse Buffalo


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se