Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Fjäderbromsklocka Scania serie 92

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

spottnick (trådstartaren)

#1 » 08:27:54, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla som läser. Skall i gång med att renovera en Scania 92 1987 års.Sista resan före jag förvärvade den var med bärgare,och för att kunna bogsera den bakvägen, så är Centrumskruven på fjäderbromsklockorna fram ut skruvade för att släppa handbromsen. Dessa skruvar går inte att skruva tillbaka på grund av att låssprinten vid kronmuttern gått av. Jag har testat med att skruva dit dubbla muttrar men dom sitter som i berget. Har aldrig skruvar isär någon bromsklocka tidigare, och efter som det står varningstext på den så måste jag få råd om hur jag gör, utan att fjädern sprätter ut .En annan fråga, När jag startat, och fick luft i bromssystemet, släppte jag handbromsen, med skruvarna ut skruvade, för att lossa bakre bromsen ,Kan fjäderklockorna tagit skada av detta, och det är därför det inte går att skruva tillbaka dem igen. Finns det några kunniga läsare av min tråd som skulle kunna ge mig råd.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera



Johnj-e

#2 » 18:38:39, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar först och främst att fram=drivaxeln?
Du har möjligtvis inga bilder?
Har aldrig haft isär någon maxibreak/fjäderbromsklocka och jag avråder dig starkt från att göra de, det kan bli de sista du gör..
Dom ska inte ta skada av att p-bromsen är släppt när dom är utskruvad, när jag jobbade som bussmeck så har jag för mig att man lossade p-broms och sen skruvade klockorna... just bara för att dom går så j*vla tungt att skruva ut med p-broms i
är det sprinten som sitter igenom muttern i ändan av fjäderbromsklockan du pratar om?
kanske inte hjälper dig så mycket..
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Scania bonden

#3 » 19:11:53, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tryckt in spärrventilen ? En svart knapp som sitter under/ nedanför reglaget till parkeringsbromsen? När du har systemtryck, alltså när visaren gått upp på grönt. Om du är osäker på systemtryck så kan du koppla på verkstadsluft i våttanken. Har du en manometer på kompressorn så ser du trycket där. Å ett hett tips är att kasta dom gamla bromsklockorna år :djaevul: livet är inte värt att mickla med sånt man inte begriper.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

atlashjul

#4 » 00:12:29, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fjäderbromsklocka pressar ca4ton i kontrollerat läge mot hävarmen (läste jag på något ställe) en sådan fjäder som sprätter iväg okontrollerat ä inget bra! (SKA EJ ÖPPNAS) inte ens till jul. Lägg en ordentlig svets i änden på muttern/bulten å prova går det inte då ä gängorna mest troligt skrot = byt klockan .
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

spottnick (trådstartaren)

#5 » 00:36:58, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att ni engagerat er i mitt problem, bra att veta att klockorna inte skadats av att jag släppt bromsen. min tanke var också att skruven borde gå lättare när fjädern är hoptryckt. Jag skal göra ett nytt försök att återställa bromsen, genom att skruva på dubbla mutter samt slå i en ny sprint.
I reservdels listan som finns på denna sajt, visas att det finns reservdelar till bromsklockan, så det bör inte vara omöjligt att smörja upp den.
Beträffande spärr ventilen så är den avaktiverad.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

Scania bonden

#6 » 00:50:12, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att sprintbulten är fastrotad? Alltså den sprint som sitter i gaffeln på bromsklockans stång och till bromsnycklen? Snurra lite på den om du har avlastat bromsklockan.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

spottnick (trådstartaren)

#7 » 06:12:52, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset, jag lade på en kraftig svets.och lyckades återställa klockorna. Det tar alltid emot att stum operera men i detta fallet spelade det inte
någon roll,de hade ändå varit skrot. Det verkade gå lättast att skruv till baka skruven med släppt parkerings broms.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se