Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Iner rambyte Scania 92 H 1987

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

spottnick (trådstartaren)

#1 » 23:21:16, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min stora hobby har varit att renovera gamla jordbruks traktorer, på senare tid har jag börjat att tävla i veterantraktor plöjning. För att kunna flytta traktor och plog har jag införskaffat en gammal Scania med lastväxlare som strax blir befriad från fordonsskatt. Bilen har inte varit använd på elva år och ståt ute och förfallit ,det fans trots det mycket bra, bland anat var hytten helt rostfri bra däck, kroken i mycket gott skick, det mesta fungerade, och inte mer än 60000 tusen mil. Men som jag tidigare läst om i detta forum finns det ingen Scania i trettio års åldern med bra ram . Det tog tre kvällar med skärbrännare att befria ramen från alt som behövde avlägsnas( ca:70 skruv plus 40 nitar på vardera sidan )Lossa alla slangar , klippa elkablar vid bakre balken , sedan var det bara att rulla bort bakvagnen ställa ramen på pallbockar ,dra ut alla kablar framåt,bryta isär ramen något och skuta mellanbalkarna bakåt,Främre balken fick vara kvar , den lade ja uppå ramen med alla kablar fastbundna på, Sedan avlägsnades den helt upprostade inner ramen . Verktygen som jag använde var en 10 tons portopover en relativt billig öststats grej som finns att köpa bla hos SWedol,samt slägga huggmejsel samt naturligtvis gasbrännare .Nu är alt blästrat och målat ,var för sig ,den gamla 4 mm inner ramen är ersatt av ny bockade balkar av 5 mm höghållfastighets stål borrade på plats ,nitar ersata med 10.9 stålskruv på vissa ställen övriga bult är 8.8 Det är inte så mycket jobb som man kan tro att reparera en upp rostad ram. en annan fördel är att varje detalj reparerar jag och målar före jag monterar . Några bilder som får tala för sig själva, men sista bilden är före blästring av ramen. Ja har fler bilder men ej tillgängliga nu men kanske senare.

10 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera



spottnick (trådstartaren)

#2 » 23:31:16, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte se några bilder .de halkade tydligen bort men jag försöker igen.

3 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

spottnick (trådstartaren)

#3 » 23:35:44, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

spottnick skrev:Min stora hobby har varit att renovera gamla jordbruks traktorer, på senare tid har jag börjat att tävla i veterantraktor plöjning. För att kunna flytta traktor och plog har jag införskaffat en gammal Scania med lastväxlare som strax blir befriad från fordonsskatt. Bilen har inte varit använd på elva år och ståt ute och förfallit ,det fans trots det mycket bra, bland anat var hytten helt rostfri bra däck, kroken i mycket gott skick, det mesta fungerade, och inte mer än 60000 tusen mil. Men som jag tidigare läst om i detta forum finns det ingen Scania i trettio års åldern med bra ram . Det tog tre kvällar med skärbrännare att befria ramen från alt som behövde avlägsnas( ca:70 skruv plus 40 nitar på vardera sidan )Lossa alla slangar , klippa elkablar vid bakre balken , sedan var det bara att rulla bort bakvagnen ställa ramen på pallbockar ,dra ut alla kablar framåt,bryta isär ramen något och skuta mellanbalkarna bakåt,Främre balken fick vara kvar , den lade ja uppå ramen med alla kablar fastbundna på, Sedan avlägsnades den helt upprostade inner ramen . Verktygen som jag använde var en 10 tons portopover en relativt billig öststats grej som finns att köpa bla hos SWedol,samt slägga huggmejsel samt naturligtvis gasbrännare .Nu är alt blästrat och målat ,var för sig ,den gamla 4 mm inner ramen är ersatt av ny bockade balkar av 5 mm höghållfastighets stål borrade på plats ,nitar ersata med 10.9 stålskruv på vissa ställen övriga bult är 8.8 Det är inte så mycket jobb som man kan tro att reparera en upp rostad ram. en annan fördel är att varje detalj reparerar jag och målar före jag monterar . Några bilder som får tala för sig själva, men sista bilden är före blästring av ramen. Ja har fler bilder men ej tillgängliga nu men kanske senare.
Kan inte se några bilder .de halkade tydligen bort men jag försöker igen.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

qqq

#4 » 00:55:05, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkligen intressant projekt, och många med mig vill se många bilder på operationen :buga:
Hur fixade du fram rambalkarna ?

Börja med att försöka skicka en bild åt gången... de lär dessutom inte få vara för stora för att uppladdning ska fungera. :klia:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

spottnick (trådstartaren)

#5 » 08:30:47, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina bilder vill inte följa med .men man lär sig.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

17 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

dea

#6 » 08:37:52, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant där gör du ett rejält jobb
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

qqq

#7 » 14:15:33, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om ytterramen har klarat sig hyffsat.

Hur fixade du fram innerramarna ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#8 » 18:33:07, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

GBA

#9 » 10:15:56, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många timmar tar ett byte ungefär? Vi står i valet mellan skrotning å byte innerram på våran p93...
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385

spottnick (trådstartaren)

#10 » 06:47:14, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar på frågor. Balkarna beställdes på en lokal mekanisk verkstad, fyra st 3 m som skarvades. Balkarna måste bockas i en bred dyna så att radien blir tillräckligt stor. Att svara på hur många timmar ett rambyte kräver är svårare, det beror på byggnation, i mitt fall har jag reparerat alt trasigt och rostigt,jag lagar alt som det är möjligt att laga, alt för att hålla nere kostnaden, dessutom har jag mycket svårt att fuska, det är klart det tar tid, dessutom är det ju hobby. Att bara byta ut en upp rostad inner ram på en förövrigt fungerande bil tippar jag bör ta 80-100 timmar.
Övrigt, några nya bilder, dels på hur jag pressade in den nya balken för att undvika att få borrspån i mellan vid borrning.Dels den borrutrustning jag använde, egen tillverkning, som fungerar klockrent, förborrade med ett 5-6 mm borr, detta går best att trycka igenom utan någon särskild utrustning, sedan ett 14 mm borr med den avbildade borrutrustningen. Jag klarade samtliga hål med samma borr, men slipade det ett par gånger.. Bilen är nu ihop skruvad och provkörd ,kvar är att se över bromsar och lacka och montera lastväxlaren.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

stefansmark

#11 » 07:16:29, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick inte att få tag på rambalkar från fabrik?
Här i Luleå har Ferruform sin fabrik, de tillverkar rambalkar till Scania. Förut gick det att köpa balk därifrån, numera går allt sekunda till skrot. Det har säkert missbrukats som allt annat..
Snyggt jobb.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

spottnick (trådstartaren)

#12 » 07:24:47, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild

17 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera

dea

#13 » 08:07:51, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat :thummar: förstår att borrandet tog nån timme :grin: smart lösning av ihoppressning av balkarna
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

qqq

#14 » 16:13:01, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni kör med vanliga skruvar typ 8.8 ?
Jag har för mig att scania säger att det ska vara speciella sorter som inte har gängor i början, och hålen ska brotchas in, för att minimera glapp.

Ni funderade inte på att nita ramen och försöka låna/ hyra nittäng från scania , eller få den nitat på scania?

Häftiga nittänger. De verkar vara helhydrauliska och inte slående.

59 sek in i filmen

https://www.youtube.com/watch?v=kJa_Sb8eo3I

I övrigt så tror ramarna är desamma from 2 serien tills nu.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#15 » 16:53:50, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bland fick vi byta delar som var nitade t.ex fjäderfäste p.ga att folk inte smort som dom skulle, då bultade vi dessa, har för mej att det va likadant med den grova axeln tvärs igenom ramen på tugdragarna med balansboggie eller dragbalken längst bak i ramen, vi skruvade alltid med 10:9 bult dock stämmer det som du skrev att det inte skulle vara fullgängade. Du har ju lite bult att efterdra när du är klar.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se