Kan inte se några bilder .de halkade tydligen bort men jag försöker igen.spottnick skrev:Min stora hobby har varit att renovera gamla jordbruks traktorer, på senare tid har jag börjat att tävla i veterantraktor plöjning. För att kunna flytta traktor och plog har jag införskaffat en gammal Scania med lastväxlare som strax blir befriad från fordonsskatt. Bilen har inte varit använd på elva år och ståt ute och förfallit ,det fans trots det mycket bra, bland anat var hytten helt rostfri bra däck, kroken i mycket gott skick, det mesta fungerade, och inte mer än 60000 tusen mil. Men som jag tidigare läst om i detta forum finns det ingen Scania i trettio års åldern med bra ram . Det tog tre kvällar med skärbrännare att befria ramen från alt som behövde avlägsnas( ca:70 skruv plus 40 nitar på vardera sidan )Lossa alla slangar , klippa elkablar vid bakre balken , sedan var det bara att rulla bort bakvagnen ställa ramen på pallbockar ,dra ut alla kablar framåt,bryta isär ramen något och skuta mellanbalkarna bakåt,Främre balken fick vara kvar , den lade ja uppå ramen med alla kablar fastbundna på, Sedan avlägsnades den helt upprostade inner ramen . Verktygen som jag använde var en 10 tons portopover en relativt billig öststats grej som finns att köpa bla hos SWedol,samt slägga huggmejsel samt naturligtvis gasbrännare .Nu är alt blästrat och målat ,var för sig ,den gamla 4 mm inner ramen är ersatt av ny bockade balkar av 5 mm höghållfastighets stål borrade på plats ,nitar ersata med 10.9 stålskruv på vissa ställen övriga bult är 8.8 Det är inte så mycket jobb som man kan tro att reparera en upp rostad ram. en annan fördel är att varje detalj reparerar jag och målar före jag monterar . Några bilder som får tala för sig själva, men sista bilden är före blästring av ramen. Ja har fler bilder men ej tillgängliga nu men kanske senare.
Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster