Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Insprutningspump Scania DS11, mekhjälp

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

Per Malmström (trådstartaren)

#1 » 00:40:33, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några funderingar omkring insprutningspump BOSCH PE6P100, som sitter på motor SCANIA DS11R01.
Någon som vet åtdragningsmomentet för muttrarna som fäster pumplelementen? Se bifogad bild.
Sedan funderar jag på om olja ska rinna till utrymmet med centrifugalregulatorn? Har ingen packning för kåpan och kommer ut olja.

Bild
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)



Per Malmström (trådstartaren)

#2 » 15:15:38, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muttrarna är M12:or och ser ut att vara utbytta. Om det är klass 8 ska de dras 81 Nm och klass 12 ska dras 137 Nm, enligt generell standard. Bör vara ganska viktigt hur hårt det dras, eftersom det blir höga påkänningar pga trycket i pumpelementet.
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)

Turbodiesel

#3 » 15:29:03, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att du har aluminium i anslutning till pinnskruven, jag skulle bli förvånad om det ska dras med maximalt moment. Och olja ska det vara i regulatorhuset.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#4 » 15:31:26, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle akta mig för att dra dem så hårt. Pinnskruven sitter väl direkt i aluminiumhuset, eller? Jag skulle gissa på omkring 25 Nm, eller däromkring.

Så hårda påkänningar blir det nog inte. Visst, trycket är högt, men det rör sig inte om några stora areor som utsätts för tryck.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#5 » 15:39:15, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir runt 500kg belastning på skruvarna (delat på två) med 500bar insprutningstryck (ej att förväxla med öppningstryck). Och en 8.8 M12:a sträcker sig vid runt fem ton.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ls76

#6 » 01:15:27, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring t ill dieselmeken i Aneby så får du svar. Tel. 0380 41100
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Michael Meier

#7 » 09:00:07, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

M12 mutter håller inte för mer belastning enbart för att den är åtdragen med moment...

Det vet ni redan, eller hur :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Per Malmström (trådstartaren)

#8 » 00:13:44, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Tänk på att du har aluminium i anslutning till pinnskruven, jag skulle bli förvånad om det ska dras med maximalt moment. Och olja ska det vara i regulatorhuset.


Vad bra att jag fick bekräftat från fler håll, att det ska vara olja i regulatorhuset. Jag har nämligen ingen packning i kåpan och det droppar ut oljeblandad diesel. Att det kommer ut diesel beror troligen på dåliga O-ringarna runt pumpelementen. Eller kan det läcka från någon annanstans?

Ser ut att vara aluminium i godsgängan, se bild. Dock bearbetar man djupare gänga desto lägre brottgräns i materialet. Om man ska använda klass 8.8 brukar man använda tumregeln gängdjup 1xd för stål och 2xd för aluminium. Tidigare har jag dragit 60 Nm och godset verkar hållit bra. Dock kan det vara fel åtdragningsmoment som är orsaken till att o-ringarna går sönder. Antingen att o-ringarna kläms för hårt eller så är det för lite spänning och pumpelementet kan röra sig.

Bild
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)

Per Malmström (trådstartaren)

#9 » 01:02:16, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Blir runt 500kg belastning på skruvarna (delat på två) med 500bar insprutningstryck (ej att förväxla med öppningstryck). Och en 8.8 M12:a sträcker sig vid runt fem ton.


fretchi skrev:Jag skulle akta mig för att dra dem så hårt. Pinnskruven sitter väl direkt i aluminiumhuset, eller? Jag skulle gissa på omkring 25 Nm, eller däromkring.

Så hårda påkänningar blir det nog inte. Visst, trycket är högt, men det rör sig inte om några stora areor som utsätts för tryck.


Det verkar inte bli så stor belastning. Om man räknar på diameter 10 mm i pumpelementet, tryck 500 bar, då blir kraften c:a 400 kg ((5^2 * π * 50) / 9,82). I sin tur blir 200 kg per mutter och pinnbult. Det fanns ingen oro att mutter/pinnbult skulle slitas isär, utan att klämkraften skulle bli för låg pga för liten åtdragningsmoment. Då kan pumpelementet röra sig och o-ringarna skadas.
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)

fretchi

#10 » 01:07:54, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju nu att det är M12:or. Då reviderar jag mitt påstående om 25 Nm. Fastnade i M8 av någon anledning.
Det är nämligen det du drar kamaxelöverfallen med på Volvos rödmotorer (M8 mutterpinnskruv i alu). Känns fånigt att momentdra dem så lite men det har ju funkat! :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

MN

#11 » 08:45:38, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga en dieselverkstad istället för att spekulera. Noterar dock kontamineringsgraden är way off. Hoppas du ordnat strypmöjligheter vid uppstart?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Per Malmström (trådstartaren)

#12 » 22:58:32, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kommer ganska långt genom att resonera och utföra beräkningar. Från början är det någon som har konstruerat detaljen, beräknat och kommit fram till inställning/monteringsdata. All sådan info har samlats i en verkstadshandbok som ska vara hjälp för tex dieselverkstad.

Jag har varit i kontakt med olika dieselverkstäder och märkesverkstad där jag köpte delarna. Märkesverkstaden hade ingen data på åtdragningsmoment. Flera av dieselverkstäderna svarar inte på mejl. Till slut fick jag svar från Dieselmeken i Aneby och åtdragningsmomentet ska vara mellan 50 - 55 Nm. Jag har tidigare dragit åt med 60 Nm. Då var det inte så långt ifrån det rekommenderade värdet! :grin:

Tackar för hjälpen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Per Malmström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:25, 24-03-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH HOUGH H-90 C (Hjullastare)
INSLEY (Grävmaskin)
FORDSON MAJOR (Traktor)
SCANIA 76 och 110 (Lastbil)


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se