Hej
Finns minst två problem med den nya dieseln:
Alger som blir av bakterier och vatten. Detta ser ut som slem o gegg. Går göra rent med t.ex hett vatten, kan förhindras mer eller mindre med bra dieselhygien och olika hokuspokustillsatser.
Oxiderad RME i dieseln, (bränslet luktar gammal färg/terpentin/taskig rödfärg men absolut inte diesel) blir som blir seeeg brunknäck och får det mesta att fasstna/brista, Den enda som jag kunnat lösa upp det bruna helvetet med är rödsprit !(köpte på Jula och biltema) Senaste va en äldre Scania V8 som bl.a reglerstången fastnat i . Fylde med rödsprit, fick stå och lösa upp sig ngn dag eller två sen ursköljning och den funka igen. Löser bruna helvetet bra utan bearbetning och är inte så snabbdunstande.
Det verkar som du råkat ut för härsknat RME i ditt bränle, lukta bränslet gammal
terpentin eller liknande?
Bränsle som stått mer än 1,5 år har oftast börja oxidera fälla ut djävulens brunaktiga knäckhelvete
mvh Mojje