Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Renovering av Scania T124 Lvx

151 inlägg • Sida 9 av 11
Allmäna diskussioner om Scania

j-son (trådstartaren)

#121 » 14:26:43, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade nu att trippel koppla vid stilla stående och då lät det inget när ja skiftade från hög till låg men när jag testade med lite fart att svänga av i en korsning så trippel pumpade jag med, la ur växeln rullade in i korsningen och avvaktade en stund, fortfarande i friläge sen skiftade jag ner till lågen och då small de till som förr :sad:

Vet inte om jag nämnde de tidigare men med lågen menar jag när man skiftar på rangeväxeln/planetväxeln. Såg i boken nu att dom där beskriver splitväxeln som hög/låg
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr



j-son (trådstartaren)

#122 » 19:50:55, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet hur magnetventilen som sköter växlingen mellan hög/låg fungerar? Hittar ingen bra sprängbild eller liknande på detta och lådan så man får någon bättre uppfattning om hur de ser ut och om vad som kan kärva eller ha läckage
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

Hymas 89

#123 » 20:54:50, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att synkringen är slut på låg range.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

j-son (trådstartaren)

#124 » 21:12:48, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, man skulle fått sett en bild på hur det ser ut så man fattar exakt hur det funkar, jag tycker det är så konstigt att förra ägaren sa att allt fungerade innan han ställde bort bilen, med de i tanken känns de ju mest som att de borde vara ett fel som kan ha uppstått eftersom den stått still i drygt 4 år. Men för varje dag som går så tror jag mer och mer att förra ägaren ljög mig rakt upp i ansiktet..

Byta synkringar känns som ett större ingrepp än vad man hoppats på, som jag förstått så sitter planeten längst bak på lådan, men måste man riva ner hela lådan för att byta dessa eller är det konstruerat så man kan dela den bakifrån medan själva växellådan sitter på? Ser ett bultförband där bak men ingen aning om hur det ser ut innanför.. :snow:
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

MN

#125 » 06:49:44, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Draggar kopplingen? Är backen osynkad lär det märkas...
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

j-son (trådstartaren)

#126 » 10:40:34, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt vad draggar betyder men det känns inget onormalt i kopplingen förutom att den var lite trögstampad nån gång. Backen går fint osv. Menar du på att de borde visa sig mer om synkringarna hade varit slut?
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

atlashjul

#127 » 10:58:12, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju även va för dåligt tryck till rangecylindern så att den (tvekar)vid förflyttningen, ev att cylindern kärvar. Kör i broms-sprit i tryckluftssystemet.

Problemet med såna här problem är att ringa in problemet :huh:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

j-son (trådstartaren)

#128 » 15:55:31, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag ligger under och tittar ser jag två typ ventiler/eller nått annat typ av tillslag på varsin sida växellådan längstbak enligt bild. Är det någon utav dessa som styr hög/låg? Tror lådan heter grs900


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Rullade bak och kilade på bakaxeln också och där hittade jag en "givare" som var avbruten, men misstänker att det inte har något med växellådan att göra. Det lär väll vara att diffningen inte fungerar. (Inte testat den än)


Bild
Bild

Nä det har du rätt i, det är ju ett problem det också :)
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

Peter Ohlsson

#129 » 16:29:04, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering från min sida när jag läser detta är om magnetventilen som sköter detta eller möjligen cylindern har ett dräneringshål för motsatt sida kolven, luften jobbar ju så att säga enkelverkande och om då motsatt sida inte blir trycklös så kan ju en dålig eller långsam reaktion uppstå?

1 person gillar det här inlägget.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

j-son (trådstartaren)

#130 » 17:27:06, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går in 2st luftkopplingar per cylinder/ventil va jag kan se så jag vet inte om luften åker tillbax där den kom ifrån. Försöker hitta nån detaljerad sprängbild om detta men lyckas inte, tänkte först att ventil/cylindrarna var för hög på ena sida och låg på andra men nu funderar ja om dom jobbar med varandra så att de dom petar in där inne inte blir snedtryckt bara från en sida?
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

Hymas 89

#131 » 19:37:43, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öbm skrev:Hmm, man skulle fått sett en bild på hur det ser ut så man fattar exakt hur det funkar, jag tycker det är så konstigt att förra ägaren sa att allt fungerade innan han ställde bort bilen, med de i tanken känns de ju mest som att de borde vara ett fel som kan ha uppstått eftersom den stått still i drygt 4 år. Men för varje dag som går så tror jag mer och mer att förra ägaren ljög mig rakt upp i ansiktet..

Byta synkringar känns som ett större ingrepp än vad man hoppats på, som jag förstått så sitter planeten längst bak på lådan, men måste man riva ner hela lådan för att byta dessa eller är det konstruerat så man kan dela den bakifrån medan själva växellådan sitter på? Ser ett bultförband där bak men ingen aning om hur det ser ut innanför.. :snow:


Är ganska säker på att planeten sitter längst bak på lådan. Och jag tror du får ned med lådan för att ta isär.
vill minnas att det då är "bara" att skruva av rangdelen.
Tråkigt med såna överraskningar
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

atlashjul

#132 » 20:43:33, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lossa en luftledning på en av cylinderhusen och ändra split och range (inte samtidigt) och hör vem som är vem. på 3e bilden är utluftningen den runda knoppen bak på magnetventilen( som nämnts förut) kan va full i skit. Demontera inget stort förän du kollat det mesta smått först..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

j-son (trådstartaren)

#133 » 21:16:09, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir några timmar i verkstaden imorgon för felsökning :) håller tummarna på att det är något simpelt.. :grin:
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

j-son (trådstartaren)

#134 » 20:24:40, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog lös kontakten och mätte upp nyss och den ger 0v när man lägger i högen och 24v när man lägger i lågen så det borde ju stämma. Men skruvar man dit kontakten igen så låter det inget alls eller minsta lilla knack/vibration när man knäpper om till lågen men bilen avstängd med tändningen på. (Någon annan i bilen som skiftar)

Någon som vet hur dessa magnetventiler fungerar? Eftersom det har med växlingen att göra så borde den ju skifta väldigt snabbt så då bör det ju knacka till lite i den åtminstone borde man väll känna något slags tillslag när man lägger handen runt?

Om den funkar likt denna modell, så kanske det inte låter så mycket.. :snow:
https://m.youtube.com/watch?v=54ypTJA8HDc
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

Hymas 89

#135 » 21:16:46, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

krav för lågväxel:
Tändning på
Fullt lufttryck
Växelspak i neutral
Låg hastighet, minns ej hur låg men står du still är det ok,
Om kopplingen skall vara nertryckt vet jag ej, den är ju nertryckt normalt när man växlar

Vet ej hur ventilen låter, kan inte hjälpa där.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se