Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Bromsproblem Scania 80, 110, ?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

Kotten (trådstartaren)

#1 » 17:56:51, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en gammal Scania A-Traktor från -71. Vet inte riktigt modell då det står att det är en 75'a på papperna, men det ser den inte alls ut att vara! Liknar mest en 80'a eller 110'a till konstruktionen, men inte helt. Den är inte så fin men den är min! :grin: Tyvärr har den de senaste 1-2 månaderna inte fått gå så mycket, ställde den för bromsarna låste sig. Vi har försökt justera och ta reda på problemet, men utan så mycket tur. Ibland går det men det är framför allt 2 problem.
Problem 1 är att den oftast inte släpper bromsarna när man startar den (Ibland gör den det dock av oförklarliga skäl) jag kan dra handbromsen eller lossa den, inget ljud. Drar jag spärrventilen så pyser den svagt men bromsarna lossnar inte och lampan till spärrventilen slocknar inte som den borde göra när man drar den vid högt nog tryck.
Problem 2 är att när den ibland släpper på bromsarna och då faktiskt går att köra, så tar bromsarna inte bra! Där framme låter det ungefär som normalt men knappt något pys alls från bakre delen :klia:
Tror det är någon ventil som spökar, och pga problem 1 verkar spärrventilen vara en möjlighet, men är det någon som vet eller kan ge något råd så vore jag evigt tacksam! :buga:

Bifogar några bilder så ni kanske kan klura ut ungefär vad det är för någon
Bild
Den SKA målas och fixas med, så hata inte för mycket! Har gått 36 år på ASG Malmö för att flytta runt trailrar och sen tyvärr några år av inte lika entusiastiska tonåringar...Hittades tydligen i en skog :ohnej:
Bild
Iallafall, alla förslag uppskattas!! Mvh Charlie
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83
Case W9 - 6X
IH B275 Ratrod - 61
+ en massa vagnar!

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


jörgen.ottosson

#2 » 21:17:54, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du (fullt-)tryck i parkeringskretsen? ( tänk på att mätarna i hytten bara visar främre och bakre färd-bromskrets) Enkel felsökning, när du har fullt tryck på mätarna.......öppna på kranarna på tankarna och kolla om det kommer bra med luft, kommer det lite från någon tank....se om det sitter en skyddsventil innan tanken (spåra rören, ser ut nästan som en tryckregulator från kompressor.....full med skit eller med trasigt membran.)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Henric Johansson

#3 » 23:48:29, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 110 lbs hade fördelningsventilen fastnat. kom inget tryck alls till bakre bromsar.

En bra början är som Jörgen föreslår att följa luftens väg, kolla tankar innan det mekaniska.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Styrpulpetbåt 6m 150 hk

Kotten (trådstartaren)

#4 » 06:45:49, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jag ska testa det! :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83
Case W9 - 6X
IH B275 Ratrod - 61
+ en massa vagnar!

atlashjul

#5 » 19:52:13, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lufttork på den? Om inte kan du köra i rejält med bromssprit,.(om du tar det försiktigt kan du köra det i insuget på kompressorn, men inte för mycket åt gången då kan du spola rent kompressorn så den inte smörjer ordentligt ) Och kör inte sprit genom lufttorken då blir granulatet i den skit! Kan lösa problemet, då spriten rensar /smörjer ventiler mm.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Kotten (trådstartaren)

#6 » 19:59:17, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag testat lite iallafall! Körde upp där lastbilen står efter skolan och kollade igenom reservdelsboken jag fått låna för att se hur allt satt ihop. Har testat att öppna tankarna innan, en av dem droppade lite vatten sist så jag skruvade av hela ventilen och väntade. Fram kom vatten, smuts, vänta fan det där är inte smuts! Är det där...olja? :huh:
Bild
Nog var där olja allt, och mycket av det... Kopplade till kompressorn, tömde ut allt och satte på kranen igen. Då kan det vara ett problem! Jaja, nästa steg, gick fram och skruvade loss en slang som gick in i spärrventilen, den hade tryck! Skruvade loss slangen som går ut i systemet efter spärr och handbromsventilen, nästan inget tryck. Då är det ju något däremellan! Skruvade isär spärrventilen och kollade inuti, allt verkade vara bra så blåste ur och skruvade ihop igen, då tycker iallafall jag att spärrventilen släppte igenom mer luft! :smile: Det tror jag iallafall är bra. Testade allt men ungefär samma problem kvarstår, kan vara handbromsventilen kanske? Iallafall hade jag inte mer tid för dagen :sad:
Men lite har blivit gjort! Vet någon som har en reservdelsbil så kanske kan komma överens och dra hem den om så krävs, får gå igenom mer av kretsen när jag kan nästa gång. Och juste, hur ska tryckregleringsventilerna vara ställda på tankarna? Verkar inte göra så värst mycket när jag skruvar på dem.
atlashjul det är en spritare men verkar knappt ta något! Kanske något fel då det är fullt i behållaren. Men tack kan testa att köra lite genom kompressorn! :grin:
Tack alla som gett tips än så länge! Vi ska nog få bukt på det! //Mvh Charlie
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83
Case W9 - 6X
IH B275 Ratrod - 61
+ en massa vagnar!

BGullb

#7 » 20:21:55, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spärrventilen kan inte öppnas och bli öppen förrän du har minst 5bar i matarkretsen och fram till spärrventilen.
Har du inte det kan felet ligga i 4-kretsskyddsventilen.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
Bigab

atlashjul

#8 » 20:25:18, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original spritblandare, ger ingen (sköljeffekt), det är ju bara underhålls tillförsel för att förhindra frysning. Töm alla tankarna helt och kör i sprit medans trycket stiger så det drar med sprit i hela systemet, så gott det går. Sen kan du låta spriten va kvar i tankarna när den börjar bli någorlunda ren vid avtappning. Andas inte in för mycket oljedimma inge bra för hälsan, å rök inte i spritdimman :-D

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

jörgen.ottosson

#9 » 23:17:47, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara spärrventilen också, men lämna det tills du vet att du har fullt tryck i alla tankar........men det är vanligast att det är någon kretsskyddsventil ( i bland sitter det en "egen en-krets ventil" på parkeringstanken på äldre bilar..... finns också backventiler i anslutningarna på några tankar (det ska vara lika bra "blås" ur alla tankar när du öppnar kranen under), kommer inte i håg vilka på rak arm...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Kotten (trådstartaren)

#10 » 17:35:12, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, äntligen fått ett par timmar att fixa med lastbilen igen, men det känns som det bara blir värre. Vet iallafall nu lite mer hur allt sitter ihop och att bromsarna funkar som de ska när handbromsen är i, lägger man ur den och drar spärrventilen så pyser det ytterst lite när man trampar på pedalen. Samtliga 4 tankar har jämnt med luft förresten! Vet iallafall lite mer nu, dock kan jag inte testa mycket mer då den inte ens startar! Testat 4 olika batteri plus starthjälp från traktorn, inget. Startmotorn gör ett plågat försök att dra runt motorn ett halvt varv, inget mer. Nu kan det vara så att alla batterierna är kassa (även om det inte verkar troligt) så har satt dem på laddning, en start borde väl funka på halvdana batteri iallafall! Är det inte batterierna har jag ett större problem, så vi hoppas inte på det. Är inte bra på att skruva med den här och finansieringen saknas för verkstads besök, så nu blir det antingen att det går med hjälp av bekanta, eller kanske tyvärr skrot (efter hot av min släkting som tekniskt sett äger den) :sad:
Vi hoppas på det bästa, alla idéer och synsätt är välkomna!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83
Case W9 - 6X
IH B275 Ratrod - 61
+ en massa vagnar!

jörgen.ottosson

#11 » 18:30:20, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halvdana "lastbils-/traktor- batterier" ja, halvdana personbilsbatterier nja....mät spänningen före,någorlunda laddade batterier ska ligga över 25V, något mer är bara bättre..... prova mät spänningen under startförsök, dyker det under 22 volt så är batterierna dåliga, mät på var och ett och se om båda eller bara ett sjunker. ( det som ger minst spänning under belastning är "sämst" (eller sämst laddat)

Några "idiotkontroller" : har du serie kopplat batterierna för 24V? ( på ena batteriet "minus" till jord "plus" till "minus" på det andra batteriet och slutligen "plus" på de batteriet till "pluskabeln" ?)

Har du huvudbrytare ? ( prova i så fall koppla förbi den, den är en felkälla för felsökning, trasig byts naturligt vis efter att man provat och konstaterat felet.)

Sitter alla grova kablar fast hela vägen till startmotorn, så inte någon koppling är lös.

Har du friläge på växellådan? (kopplingen nedtrampad? lamellen kan ha fastnat när bilen stått....så är växel i så kanske det inte hjälper än då... )

Har du kraftuttag, är det i eller ur kopplat? ( är det pump driven av "mellanaxel" prova vrid på axel och känn att den snurrar)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Kotten (trådstartaren)

#12 » 21:44:25, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Jörgen! Tack för att du svarar, har 2 lastbilsbatteri och 2 bilbatteri som jag testade med. När allt funkade så körde jag faktiskt med de 2 bilbatterierna seriekoopplade, 24V 60ah begagnade batteri verkade fungera då, men inte nu. Men ska ta och kolla spänningen på samtliga! Ett av de stora batterierna är "det bättre" som blev över när man bytte båda på en bil hos min släktings åkeri och det andra är lite mindre men fick det billigt av min granne som har bilverkstad, han sade det var okej så hoppas de är bra! Men ja jag får spåra kablar och idiotkolla allt jag gjort haha, men än en gång tack för tips. :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83
Case W9 - 6X
IH B275 Ratrod - 61
+ en massa vagnar!

jörgen.ottosson

#13 » 21:56:35, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla batteriernas spänning är ju en bra början.

När ett blybatteri (vanligt fordonsbatteri) är fullt laddat så har det ca 12,7V obelastat, när spänningen är 12,0v är det nästan tomt.

Har man kollat att det är bra laddat ( över ca 12,5V utan belastning) då provar man att belasta, och kollar att späningen inte sjunker för mycket....svårt att ge något exakt värde, eftersom det beror på belastningen, men batterier som är kassa sjunker flera volt för att sedan sjunka ganska mycket till efter en liten stund. Batterier som är bra, sjunker med håller ungefär samma nivå under en tid utan att sjunka så fort.

du kan läsa mer tex. här: http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Kotten (trådstartaren)

#14 » 18:33:35, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har man bara en bra dag! :grin: Inte nog med att jag lyckades köpa ca 9 liter olika färg för 219kr inklusive 2 liter lacknafta och ett penselset, men efter att pappa fort testat att fila lite på kabelskorna för batterierna så gick scanian igång direkt med ett dån jag längtat efter att höra! :hurra: Bromsarna var som förväntat märkliga och vägrade släppa på handbromsen, men efter ännu en snilleblixt av pappa så slocknade äntligen spärrventilslampan!! Bromsarna låg inte på längre och mirakulöst hade jag bromsverkan! Ingen av oss har någon aning om hur allt detta gått till men vi vet att det iallafall funkar nu, eller har funkat en gång rättare sagt. Höger fram är det enda däcket som bromsar så den drar lite åt höger men det ska vi nog lösa med lite smörjning, allmän service och framför allt, tron att det ska fungera igen! Jag tror starkt att det kommer lösa sig, även om det kanske inte verkar lika säkert att lägga tid på att renovera upp den med färg, lampor och tutor. Iallafall har jag fått en körtur med scanian igen, dieselmullrandet och turboljudet gör verkligen livet roligare! Så vi hoppas allt blir bra, kanske borde fixa en blogg med allt som händer här hemma då det varit en händelserik dag, än en gång tack till alla som hjälpt till med förslag och nu hoppas vi att den går som den ska! :grin: //Charlie
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83
Case W9 - 6X
IH B275 Ratrod - 61
+ en massa vagnar!


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates