Sida 1 av 1

Dränering av lufttankar

InläggPostat: 14:03:36, 11-06-2017
av Patrik440
Min Scania av 1968års modell blev underkänd när besiktningskillen blev prickig i ansiktet (med mera.. :) ) när han fingrade på dräneringarna till lufttankarna...

Men nog får man väl räkna med lite oljesöl ur dräningarna på ett fordon från 68 men besiktningskillens åsikt var att det något var väldigt fel och sa inte så värst mycket när han stod vid handfatet å tvättade bort sina "fräknar" medans den andre besiktningskillen knappade in en tvåa i pappren åt mig..

En ny kompressor hade ju varit trevligt men för mig känns det nog som att besiktningspersonalen var sämre än min kompressor till bromsarna?

/ Patrik









Bild

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 14:23:04, 11-06-2017
av qqq
Var det några yngre förmågor ? Jag har nu inte besiktat så många lastbilar, men de har då aldrig börjat pilla på några dräneringar under de goa seanser jag haft hos bp...

Men är lite olja i dräneringen skäl för en 2a ? Finns det ens med som skäl för en 2a ?
Faktum är att i volvos instruktionsbok för F10 så står det att man ska ha olja (service CD) i spritburken på sommaren, för att smörja tryckluftsystemet.
(bok TP 1499/3 5.81, sidan 74, längst ner)

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 14:33:23, 11-06-2017
av Michael Meier
Oavsett.. nu har du en tvåa i pappret, DEN är reell för dei, bilen och bilprovningsfirman.

Dränera och sanera innan återbesök, ta inte upp stridshandsken även om snöpning vore på sin plats, personalen är envåldshärskare.

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 15:13:03, 11-06-2017
av Skru'are
Givet vilken låt du skall lägga på slinga vid ombesiktningen:
"Lilla söta fröken Fräken, ifrån Fryken, blev miss Värmland.......

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 16:06:17, 11-06-2017
av Ptr
Ska inte vara olja eller vatten i tanken.
Är den äldre och inte har lufttork så ska det vara dränerat före besiktning (egentligen varje gång fordonet ska köras) och sprit i vid kallgrader. Är väll inte konstigare än så.

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 18:20:33, 11-06-2017
av Patrik440
Michael Meier skrev:, ta inte upp stridshandsken även om snöpning vore på sin plats,



Nä det är det sista jag skulle göra, spelar nog hellre lite efterbliven.

Skall nog ta i lite smörsyra i lufttankarna till nästa gång...

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 18:23:38, 11-06-2017
av Patrik440
qqq skrev:Var det några yngre förmågor ? Jag har nu inte besiktat så många lastbilar, men de har då aldrig börjat pilla på några dräneringar under de goa seanser jag haft hos bp...

Men är lite olja i dräneringen skäl för en 2a ? Finns det ens med som skäl för en 2a ?
Faktum är att i volvos instruktionsbok för F10 så står det att man ska ha olja (service CD) i spritburken på sommaren, för att smörja tryckluftsystemet.
(bok TP 1499/3 5.81, sidan 74, längst ner)


Ja de var av yngre årsmodell. Skall gå ut å hämta besiktningspappren om en stund, undrar om det stod något om torkfilter men det kan man ju försöka att leta efter..

Mvh Patrik

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 19:31:08, 11-06-2017
av Michael Meier
Angående ingenting, FINNS det riktlinjer eller liknande för besiktningspersonal ?

någonstans måste det finnas en bedömning, ett ställningstagande eller en form av degradering av en funktion som tillåts , om man ser till kartongnytt fordon.. eller är det högst personligt före / efter lunch eller mustasch på kunden eller burka?

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 20:12:58, 11-06-2017
av atlashjul
En trasa/papper i näven vid öppning av sådan tank-ventil som inte varit dränerad på ett tag, om ej förlängar-snöre finns på ventilen och om man nu ska ha fejset helt intill :idea: . Är ju fullt normalt med viss oljeansamling i våttanken, övriga bör det ju va minimalt i. Har öppnat såna som det kommer ett par 3 dl olja ur , klart att vid sådana tillfällen är det inte bra , och bror ofta på eftersatt service på motor, (olja, olje/luft-filter med följande slitage på kompressor, Men som oftast inga skadliga eller farliga biverkningar på äldre bilar, Men ev på miljö om man dränerar ut i fri luft..Nyare bilar blir en annan sak, de tål snart inte att köras alls :huh: :skratta3:

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 23:23:58, 11-06-2017
av stefansmark
På mina lastbilar har jag slagit i en skvätt tryckluftssprit i tankarna för att förhindra frysning och för smörjning av systemet.
Bilprovningen har aldrig provat dränera tankarna på dem, jag antar att det skulle blivit ett jäkla liv isåfall.
Prova fylla lite sprit och kör en stund, dränera sedan och besiktiga igen. Då borde det mesta av oljesölet försvinna och alla är nöjda.
Frågar någon är det bara att säga att du packat om kompressorn eller något?

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 12:08:50, 17-07-2017
av osla
Fast finns väl inget som säger att det inte får vara olja i systemet, däremot finns det olja där så ska man göra ett test genom att motorn på tomgång så ska kompressorn orka hålla trycket med bromspedalen i botten.

Har iaf för mig det var nå sånt

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 12:19:41, 17-07-2017
av Patrik440
osla skrev:Fast finns väl inget som säger att det inte får vara olja i systemet, däremot finns det olja där så ska man göra ett test genom att motorn på tomgång så ska kompressorn orka hålla trycket med bromspedalen i botten.

Har iaf för mig det var nå sånt


Ok, fast det var ju dessvärre inte så lätt att argumentera med en oljeprickig besiktnings"tekniker" precis...

Har låtit Scanian stå i träda sedan sist besiktningsbesök men får väl ta tag i detta nu när semester börjar i dag.

Mvh Patrik

Re: Dränering av lufttankar

InläggPostat: 11:31:18, 26-07-2017
av Patrik440
qqq skrev:Men är lite olja i dräneringen skäl för en 2a ?

Finns det ens med som skäl för en 2a ?
Faktum är att i volvos instruktionsbok för F10 så står det att man ska ha olja (service CD) i spritburken på sommaren, för att smörja tryckluftsystemet.
(bok TP 1499/3 5.81, sidan 74, längst ner)


Har varit massa annat å stå i men har nu pratat med en besiktningsingenjör hos Besikta och det är fel att sätta ombesiktning på vatten/olja i tankarna.

Finns det vatten/olja i tankarna på äldre fordon utan lufttork så skall man endast få en "villkorlig tvåa",
alltså att man får se till att åtgärda det när man kommer hem utan krav på återbesök.

Så nu är min 2:a bortplockad. :)

Synd bara att det var obildade besiktnings"tekniker" som ställde till det...

(Förövrigt var min bror inne härom veckan hos Besikta med sin Saab 9000CSE 225hk från -98 med 7040mil på mätarn och besiktningskillen stannade upp och klurade över subframens konstruktion för det såg ut som ett gångjärn i den.. Å det är precis vad det är för att underlätta när man plockar ner växellådan vilket min bror fick förklara för gossen...)

Mvh Patrik