Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Ska man lufta hydraulsystemet?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

j-son (trådstartaren)

#1 » 18:49:05, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte försöka starta upp lastbilen (efter en större renovering) och kolla så allt är som det ska innan all plast och diverse saker åker på. Men hur är det egentligen med ett sånt här hydraulsystem, behöver man lufta det nu när man bytt tank för jag misstänker att i princip hela systemet runnit tomt. Jag tänkte så att man inte riskerar att pumpen går torr, för den ligger väll alltid och snurrar i på min bil? En Scania T124 1997.
Vissa lastväxlare har ju tanken uppe bakom hytten och då åker väll oljan ner av sig själv men på min sitter ju tanken lägre än pumpen.. :klia:

Bild
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr



Turbodiesel

#2 » 18:53:17, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att pumpen är full, och starta hydrauliken så fort du kan, så att oljan cirkulerar i systemet en stund. Annars finns det risk att den bara går runt i pumpen, beroende på hur det är byggt med bypassen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

j-son (trådstartaren)

#3 » 22:39:50, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla om jag hittar någon plugg att fylla igenom, tyckte inte att jag såg någon sist jag kollade på pumpen.
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

j-son (trådstartaren)

#4 » 23:34:29, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inget ställa att fylla på, ingen plugg eller liknande. Någon som har något tips? :screwy:
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

danne mähl

#5 » 23:43:41, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se om det går att se hur oljan rör sig
tank till pump men sen vart tar den vägen sen raka vägen till tank eller via några ventiler
om den nu inte går tillbaka till sugsidan. Låter inte helt rätt borde bli varmt om oljan bara cirkulerar runt pumpen
går den vidare skull jag i alla fall fylla lite olja via utloppet så det inte är helt tomt och starta lågt varv
för om pumpen sitter högre en tank så rinner det bort från pumpen om du fyller lite på sugsidan

Får se vad andra tror tycker och tänker
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Turbodiesel

#6 » 14:10:48, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på själva pumpen skulle underlätta en smula, men normalt är det en vinklad kolvpump som har anslutningarna snett uppåt. Och då kan man anta att pumphuset redan är oljefyllt och klart för start.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

j-son (trådstartaren)

#7 » 14:44:40, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite skitigt men här är några bilder Bild
Bild
Bild
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

Sparrow

#8 » 16:12:03, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger oljenivån under suganslutningen så kan du sätta lite övertryck i tanken med hjälp av tryckluft. Brukar hjälpa pumpen att ta.OBS blås i ex hål för andningsfilter o "täta" runt blåsmunsycket med en trasa el. dyl.så det inte blir för högt tryck i tanken.Mvh Sparrow

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

j-son (trådstartaren)

#9 » 22:57:13, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det kan ju vara en idé, men jag vet inte, känns inte som de kommer fungera nu när de är nästan tre meter mellan tank och pump, brukar väll vara ganska känsligt när de är så mycke luft. Ledningen går ut uppe på tanken sen ner bakom tanken under ramen i höjd med botten på tanken sen fortsätter slangen upp en bit sen går den på ett järnrör som har en svag lutning uppåt hela vägen mot pumpen tror de är 32mm så är ju en hel del luft som ska bytas mot olja.

Men de kanske fungerar men man måste väll få upp ett bra tryck med tryckluften i tanken då så den orkar trycka oljan hela vägen.. :klia:
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

Turbodiesel

#10 » 23:26:23, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter pumpen på det där viset är det bara att starta, och slå på kraftuttaget/pumpen så snabbt som möjligt för att lufta ur. Pumpen suger den biten utan problem.

Tryckluft vill jag nog varna lite för, du har ju nästan sprängt en tank redan, och så trycksätter du ju returen samtidigt vilket ger dålig effekt sett till arbete.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefansmark

#11 » 00:07:36, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vrid igång och aktivera kraftuttaget, jag kan inte tänka mig att det ska gå sönder något under den korta stund det tar för oljan att nå pumpen.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

j-son (trådstartaren)

#12 » 20:43:21, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nä det har du ju rätt i Turbodisel, blir nog ingen höjdare med tryckluften.


Kollade nu lite noggrannare, tänkte försöka hitta en högre punkt att fylla på men tycker dragningen ser lite knepig ut, för följer jag ledningarna från tanken så går returen från pumpen direkt till tanken, men tryckslangen går från tanken till ett ventilpaket bakom lufttankarna på andra sidan ramen.
Så alltså från pumpen så går trycksidan först till ett paket bak på bilen, framför vänster bakhjul sen från den till ventilpaketet bakom lufttankarna straxbakom hytten och sen till tanken :klia: Måste vara någon T-koppling som inte syns för så kan det väll inte fungera?
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se