Sida 1 av 1

Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 18:49:05, 14-07-2017
av j-son
Tänkte försöka starta upp lastbilen (efter en större renovering) och kolla så allt är som det ska innan all plast och diverse saker åker på. Men hur är det egentligen med ett sånt här hydraulsystem, behöver man lufta det nu när man bytt tank för jag misstänker att i princip hela systemet runnit tomt. Jag tänkte så att man inte riskerar att pumpen går torr, för den ligger väll alltid och snurrar i på min bil? En Scania T124 1997.
Vissa lastväxlare har ju tanken uppe bakom hytten och då åker väll oljan ner av sig själv men på min sitter ju tanken lägre än pumpen.. :klia:

Bild

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 18:53:17, 14-07-2017
av Turbodiesel
Se till att pumpen är full, och starta hydrauliken så fort du kan, så att oljan cirkulerar i systemet en stund. Annars finns det risk att den bara går runt i pumpen, beroende på hur det är byggt med bypassen.

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 22:39:50, 14-07-2017
av j-son
Ska kolla om jag hittar någon plugg att fylla igenom, tyckte inte att jag såg någon sist jag kollade på pumpen.

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 23:34:29, 14-07-2017
av j-son
Hittar inget ställa att fylla på, ingen plugg eller liknande. Någon som har något tips? :screwy:

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 23:43:41, 14-07-2017
av danne mähl
Se om det går att se hur oljan rör sig
tank till pump men sen vart tar den vägen sen raka vägen till tank eller via några ventiler
om den nu inte går tillbaka till sugsidan. Låter inte helt rätt borde bli varmt om oljan bara cirkulerar runt pumpen
går den vidare skull jag i alla fall fylla lite olja via utloppet så det inte är helt tomt och starta lågt varv
för om pumpen sitter högre en tank så rinner det bort från pumpen om du fyller lite på sugsidan

Får se vad andra tror tycker och tänker

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 14:10:48, 15-07-2017
av Turbodiesel
En bild på själva pumpen skulle underlätta en smula, men normalt är det en vinklad kolvpump som har anslutningarna snett uppåt. Och då kan man anta att pumphuset redan är oljefyllt och klart för start.

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 14:44:40, 15-07-2017
av j-son
Lite skitigt men här är några bilder Bild
Bild
Bild

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 16:12:03, 15-07-2017
av Sparrow
Ligger oljenivån under suganslutningen så kan du sätta lite övertryck i tanken med hjälp av tryckluft. Brukar hjälpa pumpen att ta.OBS blås i ex hål för andningsfilter o "täta" runt blåsmunsycket med en trasa el. dyl.så det inte blir för högt tryck i tanken.Mvh Sparrow

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 22:57:13, 15-07-2017
av j-son
Jo det kan ju vara en idé, men jag vet inte, känns inte som de kommer fungera nu när de är nästan tre meter mellan tank och pump, brukar väll vara ganska känsligt när de är så mycke luft. Ledningen går ut uppe på tanken sen ner bakom tanken under ramen i höjd med botten på tanken sen fortsätter slangen upp en bit sen går den på ett järnrör som har en svag lutning uppåt hela vägen mot pumpen tror de är 32mm så är ju en hel del luft som ska bytas mot olja.

Men de kanske fungerar men man måste väll få upp ett bra tryck med tryckluften i tanken då så den orkar trycka oljan hela vägen.. :klia:

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 23:26:23, 15-07-2017
av Turbodiesel
Sitter pumpen på det där viset är det bara att starta, och slå på kraftuttaget/pumpen så snabbt som möjligt för att lufta ur. Pumpen suger den biten utan problem.

Tryckluft vill jag nog varna lite för, du har ju nästan sprängt en tank redan, och så trycksätter du ju returen samtidigt vilket ger dålig effekt sett till arbete.

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 00:07:36, 16-07-2017
av stefansmark
Vrid igång och aktivera kraftuttaget, jag kan inte tänka mig att det ska gå sönder något under den korta stund det tar för oljan att nå pumpen.

Re: Ska man lufta hydraulsystemet?

InläggPostat: 20:43:21, 16-07-2017
av j-son
Ja nä det har du ju rätt i Turbodisel, blir nog ingen höjdare med tryckluften.


Kollade nu lite noggrannare, tänkte försöka hitta en högre punkt att fylla på men tycker dragningen ser lite knepig ut, för följer jag ledningarna från tanken så går returen från pumpen direkt till tanken, men tryckslangen går från tanken till ett ventilpaket bakom lufttankarna på andra sidan ramen.
Så alltså från pumpen så går trycksidan först till ett paket bak på bilen, framför vänster bakhjul sen från den till ventilpaketet bakom lufttankarna straxbakom hytten och sen till tanken :klia: Måste vara någon T-koppling som inte syns för så kan det väll inte fungera?