Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Radpump på DSC12 och alger?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

j-son (trådstartaren)

#1 » 20:51:53, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bil var ju utsatt för otrevliga alger i tanken och även i bränslefiltret fanns de lite brunt klet. Bilen hade och har en riktigt dålig tomgång nu efter bytet av tank, tankarmaturer, filter, backventil.. Slängde i 3st flaskor av Omegas diesel rengörgning och bakteriedödande medel. Efter typ 10minuter så började bilen gå ännu mer ojämnt, tänkte då att medlet börjar kanske verka, men ju varmare motorn blev så blev tomgången bara ännu sämmre. Har nu kört drygt 20mil efter det men ingen skillnad ännu. Ojämt tomgång när motorn är kall och fruktansvärt dålig tomgång när motorn är varm. Svajar mellan 350-700rpm och är riktigt svårstartad, samma där att den är svårstartad kall och ännu svårare att få igång varm, man får gnugga ett tag med fullgas innan den smäller igång sakta..

Bilen gick som den skulle på tomgången innan jag bytte tank. Så frågan är ju om algerna spridit sig in i pumpen som gör att det kärvar på tomgången, för motorn går ju rent och bra i övrigt. Det är ju EDC på denna modell, någon som varit upp med en sådan och vet hur tomgångregleringen fungerar?

Less på fel nu :snow: blir ett besök till förra ägaren snart tror ja..
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr



Turbodiesel

#2 » 22:11:27, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att du inte har massa luft i returflödet (läckage på sugsidan)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

j-son (trådstartaren)

#3 » 14:08:00, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte du att jag skulle kolla på returslangen i tanken? (Livrädd för att kolla ner i tankhalsen) :razz: Har kollat ledningarna ett par gånger förut och inte hittat nått läckage eller ens i närheten av dieseldoft på slangarna. Men kanske ska stoppa ner kameran där och kolla om de bubblar.. smart tips :mrgreen:
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr

j-son (trådstartaren)

#4 » 16:13:22, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt ledningarna mellan pump och tank, bytt tätningsbricor på banjokopplingarna bytt kontätningarna, men fortfarande bubblar det i tanken, någon som har en idé på vad mer som kan dra åt sig luft, handpumpen/matarpumpen, kan den suga i sig luft om någon oring torkat?

Trycksatte systemet också med tryckluft för att kolla om jag kunde höra något läckage men de är helt tyst.. :snow:
j-son
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:31, 04-12-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ecr58
Volvo L25B
Volvo L50B
Scania T113HL Tipp
Scania T124G LVX
Caterpillar 308D Cr


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se