Sida 1 av 2

scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 00:11:47, 09-09-2017
av brolle87
hej.

har köpt en militär scania 113h 6x6 1995. med 3000mil på mätaren.
Den har ett par problem: kopplingsservon fungerar inte alls, och det verkar som att vissa bromsar ligger på eftersom det går tungt som attan att köra fram å bakåt.
Men kör man iväg men en viss fart, och bromsar med fotbromsen, så märks det att den bromsar betydligt mycket mer. så fotbromsen känns normal.
Det händer inget om man trycker på knappen på växelspaken. ej heller om man trycker på knappen till höger på instrumentbrädan som ser ut som sex axlar och en L-symbol (antar att det är en lågväxel). och släpper man ut luft ur luftningsventilerna på lufttankarna, pyser det i alla utom en. så en tank är tom

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 12:46:18, 30-09-2017
av stromberg66
håller mest på med äldre 6x6 (tgb40) så kan inte hjälpa dig. men tycker du ska sälja 113 till mig :)

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 15:40:06, 30-09-2017
av Jimmy Nilsson
Låter som en kärvande ventil till luften. Följ rören från den tank som inte får luft så hittar du den. Koppling,stolar och annat lull lull är det som får luft sist. Ang bromsarna ,, Har du kollat så parkeringsbromsen släpper som den ska? Spärrventilen intryckt?

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 21:19:23, 17-10-2017
av Sportsman800EFi
Byt fyrkretsskyddsventilen, eller riv isär den och gör rent "kopparna" från ärg. Är nog den som spökar som det låter.

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 05:58:42, 18-10-2017
av jörgen.ottosson
felsök och fixa tryckluftsproblemet, så börjar troligen det övriga att fungera som det ska..... (knapparna på instrumentpanelen borde vara både inkoppling av framhjulsdriften samt några olika diffspärrar, knappen på växelspaken och kopplingsservot är alla beroende av tryckluft....)

Det jag inte förstår i din beskrivning är att du kan köra bilen .....när dessa system är utan luft brukar även P-bromsen ligga blokerad/ansatt och bilen ska då inte gå att köra. ( har "någon" släppt på bromsjustering eller nödlossat bromsarna mekaniskt, med skruven i bromsklockorna? för att kunna flytta/lasta/lossa bilen? kolla upp det innan du kör :laes_detta: annars kan du vara utan bromsar när resten börjat fungera. )

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 07:32:54, 18-10-2017
av Scania bonden
Japp kolla det rent mekaniska, t.ex att sprintbulten inte rostat fast i bromshävarmen, och att alla hävarmar rör sej när man bromsar, och sätter an/släpper parkeringsbromsen. Inget ovanligt alls med bromsbekymmer på kronans bilar på den tiden jag va mek, å har du ingen luft i en tank så är det mycket troligt som nån skrev en kretsskyddsventil som bråkar.
Förlåt en näsvis fråga, men du har koll på vad du gör nåd du meckar bromsar va? Är inte så kul med en lastbil utan.

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 19:35:06, 19-10-2017
av Torpöbo
Pratade lite med min svärfar om dina problem i dag. Han har jobbat med Scania i hela sitt liv nästan. Tryckluftsystemet är uppbyggt i 4 kretsar, där krets ett fyller krets 2 osv. Mellan dessa sitter den en ventil som kallas skyddsventil. När en lastbil står kan denna ventilen kärva ihop och inte släppa vidare luft. På denna ventil finns det tydligen en skruv som man kunde vrida ett kvartsvarv fram och tillbaka på om ventilen kärvat fast, varvvid ventilen skulle hoppa igång. Kopplingsservon ligger på sista kretsen så om inte luften kommer vidare till denna så kommer inte servon fungera.

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 21:02:58, 10-11-2017
av brolle87
Det visade sig vara ett lock som är låst med en låsring som var borta i nån ventil och luften blåste ut där, så vi köpte en sådan komplett ventil så nu fungerar det.
Nån såndär luftspärr man måste trycka in finns ej på militärlastbilar verkar det som.

Det som inte funkar nu är knapparna till alla diffar utom fram och inkopplingen av axlarna. antar att man måste kolla några elmagneter i ramen som styr detta?
som det är nu, så driver den bara på bakersta axeln. och endast framdiffen spärras.

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 23:26:54, 10-11-2017
av jörgen.ottosson
spärrventil finns även på militära lastbilar.....ingen skillnad

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 18:47:27, 11-11-2017
av brolle87
jag menar den man måste trycka in för hand, annars går det inte släppa bromsarna. den finns ej på denna

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 19:26:11, 11-11-2017
av jörgen.ottosson
ja, sitter den inte strax under handgas/stopp reglaget?
(kan inte se någon "militär anledning" att strunta i spärrventilen, totalt livsfarligt om man startar bilen med p-bromsen i släppt läge, och bilen rullar i väg när lufttrycket blir högt nog....utan förare i hytten. :???: )

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 20:23:06, 11-11-2017
av brolle87
Bilen kommer från danmark, så de kanske e andra regler där? Hursomhelst så finns det ingen

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 20:47:55, 11-11-2017
av torbjorn_forsman
Jag har sett en uppgift att någon gång på 60- eller 70-talet, hade Volvo eller Scania 38 olika utföranden på tryckluftbromssystemet i samma lastbilsmodell pga olika myndighetskrav i olika exportländer.
Om nu bilen kommer från Danmark kan det säkert finnas andra skillnader också jämfört med det bromssystem man är van att se på svensksålda Scania av samma generation. Det vore kanske bra att få fram en dansk verkstadshandbok och/eller reservdelskatalog för att bekanta sig med eventuella märkliga lösningar.

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 02:39:04, 12-11-2017
av Jimmy Nilsson
Har plockat in ett flertal Scanias från just danmark och det stämmer. Danskarna har aldrig haft krav på spärrventil så där sitter aldrig ngn. Man behöver inte sätta dit ngn heller när man svenskreggar de. Jag har alltid monterat en däremot då jag helt enkelt är van vid att ha den. Kostar ngn tia på skroten och tar 2 min att montera dit.

Re: scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

InläggPostat: 09:04:48, 12-11-2017
av jörgen.ottosson
jasså, bilen är från Danmark.....ja, då kan det skilja lite mot en svensksåld ..