Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania g82 lufttork/frysskydd

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

FL6_91 (trådstartaren)

#1 » 07:50:47, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en g82-1984 och de blir endel vatten och lite lite olja när man dränerar tanken i mitten ( 3st).
sen bredvid tankarna sitter det en vit plasttank som rymmer några liter , de är väl där det ska vara rödsrit i . och när de sitter en sån anordning så finns de väl inget tork-filter eller annat som man kan byta ut ?, har dränerat 3 gånger nu men de blir fortfarande fuktigt efter 5-10 mils körning. fyllde upp halva den vita plasttanken bredvid lufttankarna med rödsprit o de bubblar lite grann i den så de verkar väl funka. men man kanske kan hälla i sprit på nåt mer ställe för o rensa ur systemet lite mera? :)
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 20:18:11, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är hög luftfuktighet ute då du kör så är det fullt normalt att det snabbt samlas kondensvatten i tankarna.
Jämför med en tryckluftkompressor hemmavid, om man kör den några timmar då det är riktigt blötväder ute så samlar det sig mycket vatten i tanken, men då det är som kallast och torrast på vintern får man ingen kondens alls även om den är igång dagligen i flera veckor.

Rödsprit blandar sig inte alls med olja så även om den är bra som frysskydd, så duger den inte för att tvätta bort oljig smuts. Isopropanol (t ex OK:s "Frysskydd för tryckluftbromsar") är bättre på den punkten - men mer än dubbelt så dyr.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

FL6_91 (trådstartaren)

#3 » 06:25:35, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej ! :) , va lite orolig inför vintern för ja tänkte att då kommer väl hela systemet bottenfrysa ;D men som du säger då de blir kallare blire väl bättre :)!
får dränera innan ja åker in på besiktningen bara :), fick en 2a på vatten i lufttank nämligen, den ena bes-gubben fick vatten i ansiktet, då vare kört :skratta3:
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

jörgen.ottosson

#4 » 17:01:30, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vatten eller olja i tank på fordon utan lufttork ska vara en "villkors-tvåa" ....och bara om det är mycket olja/vatten ( "något vatten" på fordon utan tork är ju systemets normala funktion, om föraren dränerar tankarna regelbundet)
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 010_84.pdf
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

FL6_91 (trådstartaren)

#5 » 06:12:36, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha se där ja ! :idee: men de va väl för att han fick sej en liten dusch som de blev en 2a :djaevul:
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se