Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Motorn sitter plötsligt fast..?

49 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna diskussioner om Scania

Michael Meier

#16 » 09:21:10, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för motor i bilen ? Då kan du googla bild på ramlager och få hum om hur det ser ut i verkligheten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



kimmen

#17 » 09:29:29, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla var axiallagret sitter för vevaxeln. Förr gick det att byta ramlager med vavaxeln på plats
Kanske räcker med det, om inte lageret har förstört blocket, vilket inte är troligt på så kort tid
Kolvbultarna har antagligen en låsning i kolven, då har du klarat cylinderloppen. Stakarna?
Tryck inte vevaxeln bakåt med våld, du kanske kan förstöra den

Tyvärr kanske det här bara är halmstrån
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stefan1972

#18 » 09:53:55, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du bytt koppling komplett och den inte är lika som den gamla. Är det inte närmast att tro att det är nåt där som tar i växellådan? Borde ju rimligen nästan synas om det tar i nånstans. Det räcker ju med att det är lite tajt på nåt ställe så kilar det ju fast sig, det behöver ju inte betyda att du har förstört motorn.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

liteford (trådstartaren)

#19 » 11:34:54, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag kollade lite runt tråget, verkar vara ganska gott om plats. Så jag tar och börjar där..
Stödlagret i vevaxel är bytt.
Det kanske visar sig, men att trycka på vevaxeln i framändan är ju lite trassligt då själva fläkten är monterad ”över” axel änden , ser ut som den ”drivs” av axeln, men är en egen del., det där blev underligt..;)
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

liteford (trådstartaren)

#20 » 12:58:59, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och kollar på nätet om axiallager.., Det är en 144 -98 V8 460hk, har jag för mig.., den lite klenare iaf.

Nej, jag hade inte en komplett sats från början, utan hade tänkt byta bara lamellen, o det som var dåligt runt omkring.., gjorde bara en snabb koll, och tyckte, hade ingen "anledning" att tro jag fått fel, då jag uppgett vad jag hade för lamell, platta, bilnr. osv. Men det visade sig att det skulle man gjort.. Sachs har enl. lev. gjort om lamellen, så det passar bara som hel enhet med ny tryckplatta.( Jag tyckte att de borde informerat om det..)

Så det var vid det första försöket det trasslade.., hade jag inte varit "tvärsäker" på att jag hade rätt grejor, hade jag naturligtvis inte försökt få ihop det.

Ja, har man tur.. kanske det går att byta på plats..; ska fördjupa mig i det på kvällningen..
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

AndersG

#21 » 11:54:26, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var Scaniameck på en åf en gång i tiden och bytte massor av kopplingar där.
Det hände mig en gång också att motorn satt fast efter ett kopplingbyte. Den gången kom kunden med en egen koppling (säkert nån pirat) som jag drog dit. Som tur var "baxade " jag motorn innan jag satte upp lådan. Det var tvärstopp. Det som hänt då var att orginalskruvarna som höll tryckplattan var några mm för långa. När jag drog den nya tryckplattan så trycktes startkransen fram några mm på svänghjulet och nöp fast mot svänghjulskåpan. Gängan i svänghjulet går ju rakt igenom svänhjulet och ut under startkransen. Iallafall på den tiden. Drog med muttermaskin såklart "ackord".

4 personer gillar det här inlägget.
AndersG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:46, 04-10-2007
Ort: Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pc 138

liteford (trådstartaren)

#22 » 12:26:58, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tappat ur oljan, för att demontera tråget.., men det kan vara läge att kolla bultarna.. , även om det är en Sachs , som tidigare, har det ju bevisligen ändrat annat.. ska kolla det, fortast möjligt ;)
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

Michael Meier

#23 » 21:03:42, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AndersG

#24 » 12:30:36, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med motorn och att den satt fast ?
AndersG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:46, 04-10-2007
Ort: Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pc 138

liteford (trådstartaren)

#25 » 23:31:04, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte hunnit kolla än..,dessvärre.., Vintern är i antågande, så jag måste bygga ut och få lite bilar under tak..
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

liteford (trådstartaren)

#26 » 13:42:09, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej..

Jo, nu har jag plockat ner sumpen och kollat. Såg inget direkt,förutom "halvmånsformade fragment av koppar?" rakt nedanför bakre ramlageröverfallet. (Axiallagret? ) så jag plockade bakre ramlager överfallet.. och jo.. där har det gått lite varmt.. lagret sitter ganska tight, och det övre vetefan hur jag ska få bort..har försökt med nedslipade och bockade knivar, för att få ng. brytkraft, även lite modifierad glidhammare..

Nu kan jag få runt motorn, om än med lite möda, då det sker med hjälp av startkrans och bultar i tryckplatta. Så lagret följer med snä llt runt.., men vill inte släppa från veven.

Har letat på nätet och i CD (Scania multi) manualer som jag har.., men ingenstans finns bild på hur just det här axiallagret ska se ut..


Men jag har inte ägnat full fokus på detta, då även traktorn börjat jäklas, nu när det är snö/sandasäsong.. ;( Och det verkar svårt att få raka svar, ens av Generalagenten.. Man har åter igen fått ng. lurigt fel eller hittat ng. som inte är så vanligt, här iaf. ( Ford 655D ) Annat forum.. ;)
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

liteford (trådstartaren)

#27 » 14:04:56, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här såg det ut..





Bild
Bild
Bild
Bild
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

Michael Meier

#28 » 19:21:19, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag ser är att vevaxel har blivit brutalt förflyttad axiellt, radiallagren har blivit deformerade på grund av den axiella flyttningen.

Personligen skulle jag använda blytråd eller plastigauge tillsammans med nya lagerhalvor för att säkerställa att alla mått är inom tolerans.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Volvot24

#29 » 19:37:04, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl det jag var inne på tidigare...

Tvingat veven framåt från växellådan.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

jörgen.ottosson

#30 » 19:47:15, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

du har ju en början på en otrevlig skärning också nära kanten på lagerhalvan, hur ser veven ut?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se