Motorn sitter plötsligt fast..?
Postat: 23:17:53, 02-10-2017
Hej
Har haft ett långdraget kopplingsbyte på min scania 144..Problem att få tag på delar, rätt delar..Skulle bara i samband med renovering / uppfräschning, byta lamell,tryckrullar, vevaxeltätning.. hade beställt enl.nr på den tidigare.., när jag skulle montera, såg jag att drivningen till hydraulpumpen var dålig, höll på att bli galen av att leta..och en komplett tryckplatta med drivning, var i det läget väl dyr, ca 20.000kr..
Fick tillslut tag på ett centrum, monterade och plockade ihop motor o låda.. Då gick maskineriet inte runt..? delade motor o låda ca 10-15 mm och då gick den runt. ( Då jag haft bort tankar, luftade jag ur och startade motorn.)
Plockade isär bitarna igen, och då visade det sig att lamellen inte hade samma nr som "orginalet" .. (centrumet är förskjutet 10-15) enligt lev. är den ersatt med denna och det är fel tryckplatta till den lamellen..?
Sachs har tydligen ändrat och de passar bara som komplett enhet/sats. (Pratade även med Scania, de brukade byta kompletta enheter.)
(Man kan ju tycka att tillverkare / leverantör bör upplysa om att det är ändrat och att det inte går att ersätta bara "en del" )
Hur som.. Ny tryckplatta med, nu ska det stämma.. ( Den skiljer sig från orginalet, så då verkar det rimligt med lamellen med förskjutet centrum) Plockar ihop grejorna, men får inte runt motorn! Man får iof. inte speciellt bra tag.., och på framsidan på motorn finns ju inget bra att "dra" i.
Delar motor o låda igen, men kan inte få runt motorn med hjälp av en kraftig skruvmejsel i startkransen.. Vad fa.. kan ha hänt nu då..? Är helt tom på ideer.. Kan det hänt ng med kompressor, vattenpump.., vart ska man börja..,vad mer skulle kunna jäklas..?
Har haft ett långdraget kopplingsbyte på min scania 144..Problem att få tag på delar, rätt delar..Skulle bara i samband med renovering / uppfräschning, byta lamell,tryckrullar, vevaxeltätning.. hade beställt enl.nr på den tidigare.., när jag skulle montera, såg jag att drivningen till hydraulpumpen var dålig, höll på att bli galen av att leta..och en komplett tryckplatta med drivning, var i det läget väl dyr, ca 20.000kr..
Fick tillslut tag på ett centrum, monterade och plockade ihop motor o låda.. Då gick maskineriet inte runt..? delade motor o låda ca 10-15 mm och då gick den runt. ( Då jag haft bort tankar, luftade jag ur och startade motorn.)
Plockade isär bitarna igen, och då visade det sig att lamellen inte hade samma nr som "orginalet" .. (centrumet är förskjutet 10-15) enligt lev. är den ersatt med denna och det är fel tryckplatta till den lamellen..?
Sachs har tydligen ändrat och de passar bara som komplett enhet/sats. (Pratade även med Scania, de brukade byta kompletta enheter.)
(Man kan ju tycka att tillverkare / leverantör bör upplysa om att det är ändrat och att det inte går att ersätta bara "en del" )
Hur som.. Ny tryckplatta med, nu ska det stämma.. ( Den skiljer sig från orginalet, så då verkar det rimligt med lamellen med förskjutet centrum) Plockar ihop grejorna, men får inte runt motorn! Man får iof. inte speciellt bra tag.., och på framsidan på motorn finns ju inget bra att "dra" i.
Delar motor o låda igen, men kan inte få runt motorn med hjälp av en kraftig skruvmejsel i startkransen.. Vad fa.. kan ha hänt nu då..? Är helt tom på ideer.. Kan det hänt ng med kompressor, vattenpump.., vart ska man börja..,vad mer skulle kunna jäklas..?