Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Motorn sitter plötsligt fast..?

49 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna diskussioner om Scania

liteford (trådstartaren)

#1 » 23:17:53, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej


Har haft ett långdraget kopplingsbyte på min scania 144..Problem att få tag på delar, rätt delar..Skulle bara i samband med renovering / uppfräschning, byta lamell,tryckrullar, vevaxeltätning.. hade beställt enl.nr på den tidigare.., när jag skulle montera, såg jag att drivningen till hydraulpumpen var dålig, höll på att bli galen av att leta..och en komplett tryckplatta med drivning, var i det läget väl dyr, ca 20.000kr..

Fick tillslut tag på ett centrum, monterade och plockade ihop motor o låda.. Då gick maskineriet inte runt..? delade motor o låda ca 10-15 mm och då gick den runt. ( Då jag haft bort tankar, luftade jag ur och startade motorn.)

Plockade isär bitarna igen, och då visade det sig att lamellen inte hade samma nr som "orginalet" .. (centrumet är förskjutet 10-15) enligt lev. är den ersatt med denna och det är fel tryckplatta till den lamellen..?

Sachs har tydligen ändrat och de passar bara som komplett enhet/sats. (Pratade även med Scania, de brukade byta kompletta enheter.)

(Man kan ju tycka att tillverkare / leverantör bör upplysa om att det är ändrat och att det inte går att ersätta bara "en del" )


Hur som.. Ny tryckplatta med, nu ska det stämma.. ( Den skiljer sig från orginalet, så då verkar det rimligt med lamellen med förskjutet centrum) Plockar ihop grejorna, men får inte runt motorn! Man får iof. inte speciellt bra tag.., och på framsidan på motorn finns ju inget bra att "dra" i.

Delar motor o låda igen, men kan inte få runt motorn med hjälp av en kraftig skruvmejsel i startkransen.. Vad fa.. kan ha hänt nu då..? Är helt tom på ideer.. Kan det hänt ng med kompressor, vattenpump.., vart ska man börja..,vad mer skulle kunna jäklas..?
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7



CountyBruff

#2 » 23:32:42, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte hjälpa dej, bara trösta.
Samma sak hände mej när jag bytte lameller i min en traktor, tog isär ca. åtta gånger utan att se felet.
Ihopdragen gick inte motorn runt men släppte jag ett halvt gängvarv UNF på ena sidan fungerade det.
Vet fortfarande inte vad som felade, löste det med 0,7 mm schims runt trans.kåpan. :klia:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Michael Meier

#3 » 17:56:50, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du pressat tillbaka vevaxeln ?

Du har ju pressat fram den, den torde tillbaka någon my för att komma tillrätta
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

liteford (trådstartaren)

#4 » 19:51:01, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha..

Ja, det låter ju troligt.. det blev ju spänt när jag försökte få ihop den.., är spelet så pass att den kan komma i felläge.., det hade jag inte en tanke på.., nästan så man blir sugen på att springa ut och undersöka..

Det blir väl inte lätt att få dit ng. att trycka med.., men det måste väl gå på något vis. :shake_hands:
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

kimmen

#5 » 22:17:31, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingenting med startmotorn?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

liteford (trådstartaren)

#6 » 23:26:10, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja.., den ska vara ny.., men man vet ju inte.. Ska försöka se / känna på vevaxeln, om den kan ha tryckts iväg..,men isf. vad kan mer ha hänt?
i annat fall får man väl helt enkelt börja med det som är enklast att ta bort, och prova sig fram..
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

Michael Meier

#7 » 07:00:30, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typ av radialtätning på denna motor ? (svänghjulssidan)

Axiallagringen som ofta finns i mitten på vevaxeln (snarlik halverad expansion åt båda håll) till exempel under drift med koppling så ska den inte vara ansatt några längre stunder, den är inte konstruerad för större krafter än kraften som går åt att komprimera solfjäder, naturligtvis med tillfredställande marginal.

OM ena sidan är utsatt för överdriven slitage, kan eventuellt utrymmet bli tillräckligt stort att frisidan ändrar läge, vevaxel med tillhörande radiallager ( ram) kan också hamna i nya positioner, lagermaterialet kan vara valsat och klämma ordentligt i nya positioner.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Volvot24

#8 » 09:56:05, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En polare satte i en ny nyrenoverad Volvomotor i sin båt med S-drev (typ växellåda). Alltså nyrenoverad motor och nyrenoverat S-drev. Dock hade de två inte suttit samman tidigare. Motorn var f ö provkörd innan köp.

Väl på plats i båten och ihopskruvat så gick inte motorn runt. Gick inte ens att rucka. Först misstänktes ren kortslutning i den nyrenoverade startmotorn. Men motorn gick inte att dra runt för hand med hjälp av nyckel på vevaxelns remskiva, kunde jag konstatera.

Felet var att ingående axel i lådan var några mm för lång. Det finns nämligen några varianter.
Så axeln bottnade i hålet för stödlagret i centrum på svänghjulet. Eller om det s a s bottnade i stödlagret. Oavsett vilket så puttade det veven framåt, tillräckligt för att främre vevslängen skulle ta i blockets insida.

Löstes på plats genom att lägga brickor på bultarna mellan backslag (låda) och motor. Funkat finfint i flera år nu.
Tanken vara att tillverka ett stort chims eller att riva ned och svarva om backslagets ingående axel... men det blev aldrig gjort.

Så min tanke är då att något puttar veven framåt i förhållande till lådan.


Kuriosa.
Hade en gång en 740 med ett dunkande ljud på tomgång (Känt fenomen, båtmotorljud enligt tekniker på Volvo). Ett allt för stort spel i det lager som styr veven axialt, längs med. Gick utmärkt att flytta veven någon mm, om man puttade och drog lite i remskivan, samtidigt som någon kopplade ur. Det var veven som vandrade fram och åter, slog i lagret. Hördes inte alls i dragläge, för då skjövs veven framåt mot lagrets framkant. Så hade motorn varit redan från fabrik. Detta var tydligen rätt vanligt och åtgärdades inte. Blev heller inte bättre med tjockare olja.

Misstänker att spelet kan bli större om man tvingar ihop motor och låda med fel enligt ovan, då lagermetallen är relativt mjuk. Men frågan är om det har någon betydelse?

:idee: Nu slog det mig :klia: När polaren med båten, enlig ovan, kör motorn på lågvarv, eller tomgång, så hörs ett dunkande. Har frågat honom vid flera gånger om S-drevet slår i skrovet ( tätat med stor gummibälg), eller om något motorfäste är kraftigt förskjutet. Men så ska det inte vara enligt honom. Är det möjligen veven som slår i blocket invändigt?
Nu ska jag göra honom orolig :djaevul:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

liteford (trådstartaren)

#9 » 00:23:32, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hm...

Tack för svar, jag hade inte ens en tanke på att axeln skulle kunna flytta sig.., men det verkar ju troligt då jag försökte att dra ihop den, hade faktiskt motorn på tomgång, tanken var att det skulle rätta till sig.., men det började "skrapa" lite i samband med att jag höll på att bli avgasförgiftad.., stängde av motorn i princip direkt..

Om axeln nu har åkt, det går ju inte att trycka framifrån, där kommer jag inte åt vevaxeln direkt.., men jag tänkte om man skulle tillverka ng. att skruva fast typ profil över tryckplattan, och med bultar trycka mot motorkåpan..?

Hur mycket kan det röra sig om? ng. mm ? Vad händer om den inte ligger fixerad? kommer den att vandra fram o tillbaks, eller kommer trycket i tryckplattans kopplingsfjäder hålla den i schack?
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

Michael Meier

#10 » 07:30:33, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer om den inte ligger fixerad ?

Se veven som flytande med begränsningar i form av axiallager, spalten ska vara oljefilm X 2 plus lite till eftersom det endast kopplingspedalen som påverkar axiellt och axiallagerytorna inte är trycksmorda.

Skulle veven vandra axiellt av egen vilja /eller frekvensberoende/ skulle den motorn vara slut inom tusen timmars drift beroende på om det är en stationär eller variabel drift..

Kommer inte ihåg om du kan öppna tråget? Där kan man göra saker med ett brytspett (om inte förflytta) å kan man totalsabba hela bottendelen på cirka två sekunder, då är också problemet löst.

Nästa gång du tar isär och sätter ihop, ta för vana, alltid.. förlita dei inte på fortune (för-turen) att rotera saker medans du sätter ihop, känn efter hur tungt det går att rotera, nästa gång kanske motorn orkar starta men har anliggande lager, har du inte koll på den friktionen har lagret skurit medans du provkört motorn i tio minuter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#11 » 07:33:19, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför kan du inte trycka framifrån ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Volvot24

#12 » 07:39:03, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aaaah.... det gör ont.
Med plötslig insikt.
:buga:

:idee3:
Det är ju därför som kopplingspedalen i min gamla Oktavia liksom flyttar sig ett snäpp, om jag släpper gasen och sen går över i dragläge.

Men å andra sidan har den alltid varit sån. Har nu rullat 42 000 mil.

Finns värre skavanker på åkdonet :smile:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

MN

#13 » 07:52:00, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

liteford skrev:hm...

.., men det verkar ju troligt då jag försökte att dra ihop den, hade faktiskt motorn på tomgång, tanken var att det skulle rätta till sig.., men det började "skrapa" lite i samband med att jag höll på att bli avgasförgiftad.., stängde av motorn i princip direkt..



Saker skall inte "gå till sig" för att passa. Har du våldat ihop motor och låda samt att det dessutom låtit illa är det bara att plocka isär och kolla vev med lager noga. Billigt arbete nu jämfört med ett ras senare. veven skall flyta axiellt utan större motstånd så sluta fundera på mer verktyg med gängor så drar du inte sönder ännu mer.

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

liteford (trådstartaren)

#14 » 09:03:23, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj då.., ja det var överilat o desperat, men det fanns inte i bilden att lamellen skulle vara fel.. Den passerade den okulära besiktningen..

Man märker inget på oljetrycket om spelet blivit för stort då? Om de inte är trycksmorda?

Jag får kolla vad som kan vara möjligt med motorn kvar i bilen.. Det lär väl vara stor risk att ng blir skadat om det ens är möjligt att byta ramlager på plats.. eller ska / bör man byta även vevlager? Om man förutsätter att veven är ok..
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

Michael Meier

#15 » 09:19:38, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle sats på att flytta vevaxel som steg ett, glipa på kanske tio millimeter mellan motor och sprängkåpeflänsen och öppna tråget för att kunna se och bedöma var den tar i.

Identifiera axiallagren ( två stycken, eventuellt sammansatta med ramlagret), gissningsvis i centrum vid ett lageröverfall.

Har du koll på stödlagret i svänghjulsflänsen vid kopplingen ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se