bostreem skrev:.funderar på om man skulle ta och hittat ett flak hardox botten/aluminium lämmar de hade nog varit bäst lr ett berg flak med hel öppnade sida.. för att köra gods o schakt man kan få alla konstiga körningar..
Alu.plank finns med en hel del olika mtrl.tjocklekar, har kört en hel del med schaktbil som hade sådant flak. Fungerade bra till allt utom större sprängsten, men tyvärr vägde de lämmarna som bly...
4300-4500 hjb fungerar med lastväxlare.
Ja, men det blir ett kort lvx-agg. på 4.30 bilen och det fungerar inte tills. med alla flak. De gånger jag stått lite dåligt med bilen vid tippning och behövt "dumpa luften" bak för att få lite bättre stabilitet så har schaktlemmen på 6m flaket t.o.m tagit i marken med 4.50m bil.
därför jag vill ha laxo är för jag själv har en
grävmaskin och de är bara förmin egna vinning jag skulle göra de. och har jag både maskinflak/växlare o samt fast schakt flak så vinnar jag på de själv mera.
Då är det väl inget att diskutera vilket "bygge" du ska ha, när du redan har all påbyggnaderna.
Lite segt bara att byta från tippflak till lvx bara för att flytta maskinen och sen tillbaka till tippflaket igen för att köra mtrl...
visst jag kan ju monera dit en last växlare men hur blir de då om man kör grus rally/schakt den som tar minst åker fortast ut.. men de kanske är rätt som du säger.. men de vore enkelt på många sätt att ha en
lastväxlare men du blir för tung om du ska köra på akord och förlorar på att du tappar ton. vad vore ett ultimatum om man säger så..
Det du tjänar mest på totalt sett.
Eller kanske skulle skrivit "
förlorar minst på totalt sett" för det är ytterst få som blir rika på innehavet av lastbil/ar...
men de med
luft fjädringen förstår jag inte riktigt hur du menar..
Vad jag menade var att lyfthöjden som det blir när man "maxar" luftfjädringens slaglängd inte räcker till för att "bli fri" från byggnationen (så att det går att "få låss" bilen från den). Därav att Laxå har tagit fram separata lyftkolvar som hissar upp påbyggnaden.
för på en
lastbil så går ju inte tippkolven/kolvarna neranför ramen
Jo, det gör den, ivf på alla tippbyggnationer jag varit i
kontakt med (som har vanlig konv. undermonterad
kolv)!
samt att en fram byggd tippkolv är mera ostabil i kurvor och i lut än en som har en i mitten lr två.
Så länge flaket är helt nersänkt så är det stödklackar (och/eller främre tippöron) som håller flaket i position. Även vid tippning ska kolven vara avlastad från sidokrafter för att inte riskera skador på den (typ ledad nedre infästning) och/eller stabiliseringslänkage.
samt att de behövs inte lika mycke hydralolja till en/två i mitten än en fram.. för de som är fram får gå så högt upp också innan det börja bli nå riktigt lut på flaket. och ett flak ska gå snabbt upp lika ner. så effektiv som möjligt.
En frontmonterad kolv måste såklart vara längre för att ge samma tippvinkel, men i gengäld så behöver den inte ha så stor
diameter för att ge samma tippkraft. Oavs kolvplacering så ska ändå flaket upp i samma vinkel innan det blir tömt (helst så fort och kontrollerat som möjligt) och det är något som alla lvx-agg är sämre på än en hyffsad tippram på.
Olle, t-s har bara visat upp exempel på
riktiga lastbilar, så blanda inte in en FM...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...