Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Grusbil projek

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

bostreem (trådstartaren)

#1 » 17:14:58, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har funderat länge på lastbils bygge.. en scania -03:a till -06:a chassie, 420 - 500Hk. 4.30/4.50 hjulbas. boggi bil ej tandem. manuell v-låda split/H,L samt att de skulle vara luft parabel. skulle vara bra med laxo bytt av diverse flak/växlare. så hög lastvikt som möjligt beroende jobb.

har hittat vissa bilar men osäker.. tänkt om man tar en linje bil som har gått långt så är ju axlarna/låda finna den har ju in princip bara gått efter lands väg.. å tar men en schaktbil som har gått långt brukar de vara helt j**** slut i låda/axlar... tänkte mig en bil runt 200-250,000kr klassen och sen då hittat nå flak o diverse saker för 75-100,000kr

lite bilar jag har hittat nu bara..

Bild
lite lång 4,70 gått ca 126***mil ny motor vid 90*** samt ny hytt vid 80***
Bild
gått 90***mil ca..
Bild
4,90
Bild
ser bra ut och inte gått så mycke för sin ålder.
Bild
billig men gått i hård terräng...

Bild [ Bifogad fil raderad 19:47:58 Tis 10/4 2012 av ja-bond77 ]
bostreem
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:15, 30-04-2011
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H5 -92 nr10
Scania 143H 450 V8 -96 (såld)
Åkerman EC 130 -94 (såld)
Volvo ECR88 -06 (såld)
Åkerman H7nc -91 (såld)



bm1113

#2 » 17:39:24, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt heltklart tycker jag att du borde sattsa på Laxo om du har möjligheten här uppe är nog snart alla nyare grusbilar utrustade med snabblås
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jonas A

#3 » 18:14:42, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arlabilen är nog välskött. Lotab brukar ha bra ordning på sina grejer.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Åberg

#4 » 19:23:01, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag valt så hade jag tagit fd arla bilen. Kort hjulbas å styrande sista är smidigt! Sen så är ju en sån i regel välservad å tvättad ofta för dom tvättas vid varje lossning på mejeriet.
Åberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:17, 29-03-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fm12 Lvx och massa annat kul

bostreem (trådstartaren)

#5 » 19:28:38, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Kul projekt heltklart tycker jag att du borde sattsa på Laxo om du har möjligheten här uppe är nog snart alla nyare grusbilar utrustade med snabblås


jo har hört att de är det. farsan har ju åkeri utan för Boden köpte en ny föra maj scania G440 modell -11:a grusbil me bergkorg och fult plogutrustad. men jag vill satsa själv på att bygga upp mitt egna åkeri. fixa en grusbil samt en RKP kärra då är de perfekt. ;P

de är ju synd att den kommer vara för dyr för min del... för arla bilen är mycke fin.. :/

Bild
bostreem
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:15, 30-04-2011
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H5 -92 nr10
Scania 143H 450 V8 -96 (såld)
Åkerman EC 130 -94 (såld)
Volvo ECR88 -06 (såld)
Åkerman H7nc -91 (såld)

linkan416

#6 » 19:33:30, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du tänkt ut på väg jobb och dyligt tänk då på miljökraven så du inte köper för gammal bil trafikverket har väl nå nya krav på G
Användarvisningsbild
linkan416
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:30, 25-04-2008
Ort: kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 426 E HT ljungby L11 åkerman H10 hyundai130-3 R145-9

bm1113

#7 » 19:37:22, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedär var en fin bil :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#8 » 20:33:07, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller att snabblåsarna verkligen används också, dvs att det bytas flak efter ändamål. Annars är de bara dyra, väger mera och ger högre bygghöjd, såvida de inte är direktmonterade i chassit, men då passar istället bara påbyggnader gjorda till exakt den bilens egna mått / infästningar! :/
Vid chassiemonterade snabblåsar så krävs det "rätt placerad" tippkolv för att inte krocka med komponenterna nere i ramen. Räcker ej heller med enbart luftfjädringens slaglängd för att "bli fri" från kolvnersticket (om det inte är en väldigt kompakt flerstegskolv). Frontkolv eller lite lyfthjälp med tex lastmaskin kan krävas.

Hur kort hjulbas är det på "Arla-bilen", de brukar vara max vara 4300mm?
Min erfarenhet säger att det krävs hjb på 4500mm för att det ska fungera med lvx och 6 m (std)flak, annars blir både tyngdpunkten fel och problem med "överhänget" vid tippning (flaket tar i marken innan det är fullt upptippat)... Passar även bra med 4.5m tippflak till den hjulbasen.
Med 4700mm i hjb så fungerar det bra med lvx och "alla flak" även om de har hög schaktlem, blir även plats till framstam med rejält gångbord överst. Eller nästan fullängdade (7m) tippflak. Men i gengäld så är de på tok för långa för att fungera som schaktbil...

Ska du ENBART köra grus och schakt, satsa på en kort bil med ett flak anpassat för det, om inte välj ett längre chassie och någon form av flakbytarsystem, lvx och/eller laxålåsar (om du måste byta byggnation)och bygg upp önskade flak efter hand.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

bostreem (trådstartaren)

#9 » 22:08:39, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

själv klart kan jag inte gör de så det blir en röd motor.. gul lr grön motor hade väl varit bäst men då kostar dom där efter.. men den arla bilen var inte dum genom att dom måste tvättas varje gång dom kommer till nya gårdar för att inte sprida med sig klöv sjukdomar till djuren. den är ju också lagom.. funderar på om man skulle ta och hittat ett flak hardox botten/aluminium lämmar de hade nog varit bäst lr ett berg flak med hel öppnade sida.. för att köra gods o schakt man kan få alla konstiga körningar..

4300-4500 hjb fungerar med lastväxlare. därför jag vill ha laxo är för jag själv har en grävmaskin och de är bara förmin egna vinning jag skulle göra de. och har jag både maskinflak/växlare o samt fast schakt flak så vinnar jag på de själv mera. visst jag kan ju monera dit en last växlare men hur blir de då om man kör grus rally/schakt den som tar minst åker fortast ut.. men de kanske är rätt som du säger.. men de vore enkelt på många sätt att ha en lastväxlare men du blir för tung om du ska köra på akord och förlorar på att du tappar ton. vad vore ett ultimatum om man säger så..

visst blir de ju fel tipp punkt o diverse.. tex för hög tipp lucka de är ju beroende på hur lång flaket e, samt flaket är ju anpassat för min bil så är det ju en annan sak men kör man typ continer så gå ju luckerna åt sidorna. så egentligen kan du inte ta i men bak luckan när du tippar om du inte anväder nån annans lr e så dum att man köper fel... hehe men 430/450 är en rimlig hjb för lastväxlare.

men de med luft fjädringen förstår jag inte riktigt hur du menar.. för på en lastbil så går ju inte tippkolven/kolvarna neranför ramen. samt att en fram byggd tippkolv är mera ostabil i kurvor och i lut än en som har en i mitten lr två. samt att de behövs inte lika mycke hydralolja till en/två i mitten än en fram.. för de som är fram får gå så högt upp också innan det börja bli nå riktigt lut på flaket. och ett flak ska gå snabbt upp lika ner. så effektiv som möjligt.
bostreem
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:15, 30-04-2011
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H5 -92 nr10
Scania 143H 450 V8 -96 (såld)
Åkerman EC 130 -94 (såld)
Volvo ECR88 -06 (såld)
Åkerman H7nc -91 (såld)

olle67

#10 » 22:31:50, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så köper du polarens FM12 420 2002 med 22000 mil..bergflak...gott skick... :grin:
olle67
 

dimorep

#11 » 23:07:45, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bostreem skrev:.funderar på om man skulle ta och hittat ett flak hardox botten/aluminium lämmar de hade nog varit bäst lr ett berg flak med hel öppnade sida.. för att köra gods o schakt man kan få alla konstiga körningar..

Alu.plank finns med en hel del olika mtrl.tjocklekar, har kört en hel del med schaktbil som hade sådant flak. Fungerade bra till allt utom större sprängsten, men tyvärr vägde de lämmarna som bly...

4300-4500 hjb fungerar med lastväxlare.

Ja, men det blir ett kort lvx-agg. på 4.30 bilen och det fungerar inte tills. med alla flak. De gånger jag stått lite dåligt med bilen vid tippning och behövt "dumpa luften" bak för att få lite bättre stabilitet så har schaktlemmen på 6m flaket t.o.m tagit i marken med 4.50m bil.

därför jag vill ha laxo är för jag själv har en grävmaskin och de är bara förmin egna vinning jag skulle göra de. och har jag både maskinflak/växlare o samt fast schakt flak så vinnar jag på de själv mera.

Då är det väl inget att diskutera vilket "bygge" du ska ha, när du redan har all påbyggnaderna. :wink:
Lite segt bara att byta från tippflak till lvx bara för att flytta maskinen och sen tillbaka till tippflaket igen för att köra mtrl... :(

visst jag kan ju monera dit en last växlare men hur blir de då om man kör grus rally/schakt den som tar minst åker fortast ut.. men de kanske är rätt som du säger.. men de vore enkelt på många sätt att ha en lastväxlare men du blir för tung om du ska köra på akord och förlorar på att du tappar ton. vad vore ett ultimatum om man säger så..

Det du tjänar mest på totalt sett. :wink:
Eller kanske skulle skrivit "förlorar minst på totalt sett" för det är ytterst få som blir rika på innehavet av lastbil/ar... :/

men de med luft fjädringen förstår jag inte riktigt hur du menar..

Vad jag menade var att lyfthöjden som det blir när man "maxar" luftfjädringens slaglängd inte räcker till för att "bli fri" från byggnationen (så att det går att "få låss" bilen från den). Därav att Laxå har tagit fram separata lyftkolvar som hissar upp påbyggnaden.

för på en lastbil så går ju inte tippkolven/kolvarna neranför ramen

Jo, det gör den, ivf på alla tippbyggnationer jag varit i kontakt med (som har vanlig konv. undermonterad kolv)!

samt att en fram byggd tippkolv är mera ostabil i kurvor och i lut än en som har en i mitten lr två.

Så länge flaket är helt nersänkt så är det stödklackar (och/eller främre tippöron) som håller flaket i position. Även vid tippning ska kolven vara avlastad från sidokrafter för att inte riskera skador på den (typ ledad nedre infästning) och/eller stabiliseringslänkage.

samt att de behövs inte lika mycke hydralolja till en/två i mitten än en fram.. för de som är fram får gå så högt upp också innan det börja bli nå riktigt lut på flaket. och ett flak ska gå snabbt upp lika ner. så effektiv som möjligt.

En frontmonterad kolv måste såklart vara längre för att ge samma tippvinkel, men i gengäld så behöver den inte ha så stor diameter för att ge samma tippkraft. Oavs kolvplacering så ska ändå flaket upp i samma vinkel innan det blir tömt (helst så fort och kontrollerat som möjligt) och det är något som alla lvx-agg är sämre på än en hyffsad tippram på.

Olle, t-s har bara visat upp exempel på riktiga lastbilar, så blanda inte in en FM... :slag: :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Tommy Reinholdsson

#12 » 10:46:24, 11-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigt att tänka på är väl att bilen har rätt ram? Styckebilar kan vara lite veka. Går väl att förstärka men det bästa måste vara att få rätt från början. Jag tror också på mjölkbilen, är väl rätt vanligt att bygga om just mjölkbilar. Hydraulik finns oftast och det är inte ovanligt med sandspridare och liknande.
Tommy Reinholdsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:52, 29-04-2006
Ort: Södra Småland

fredrik77h

#13 » 11:34:53, 11-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Lotabs gräddbil som är till salu. Har i princip bara gått på asfalt med grädde mellan olika mejerier. Tvättad i tvätthall en eller två gånger om dagen och säkert i mycket fint skick. Motorn brukar inte hinna kallna på dessa bilar innan det är dags för nästa skift.


Bild

http://www.lotab.se/
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

cekstam

#14 » 21:48:42, 13-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräddbil i dubbel bemärkelse då alltså :mrgreen:

-ekstam
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

bostreem (trådstartaren)

#15 » 22:05:06, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering kanske

De vart en V8 :cool:


Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
bostreem
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:15, 30-04-2011
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H5 -92 nr10
Scania 143H 450 V8 -96 (såld)
Åkerman EC 130 -94 (såld)
Volvo ECR88 -06 (såld)
Åkerman H7nc -91 (såld)


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se