Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Frusna bromsar Scania 80

71 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

jörgen.ottosson

#31 » 22:42:51, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja klockorna fungerar på samma sätt på både fram axeln och på drivaxeln, men det är samma krets för P-bromsen och olika för färdbromsen fram och bak.

Att bromshävarmen går undan lite för att sedan gå ut igen, är normalt, det beror på att det sitter en sorts "prioriteringsventil" mellan systemet för färdbroms och P-broms....som släpper på P-bromsen när man bromsar med färdbromsen (om P-bromsen är ansatt = trycklös) detta för att inte du ska få både kraften från fjädern, i P-bromsen, och lufttrycket från färdbromsen att samverka och tillsammans trycka för hårt på tryckstången och resten av broms arrangemanget. (med dubbla kraften kan något gå sönder) :klia: ...möjligen att man inte ska se det så tydligt.... :klia: ...det tyder i alla fall på att systemet närmas klockan fungerar.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



jessejcb (trådstartaren)

#32 » 09:59:20, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prisa herren och Jörgen och alla andra på forumet som hjälpt till :buga: tror faktiskt problemet har löst sig! Pressar isolering byggfläktar sprit drenering av tankar om vartannat verkar till slut löst upp isproppen :thumme: iaf så har hö fram börjat fungera ska hissa upp vänster och kontrollera. Har dock bara en 20 ton stubbdomkraft så jag tar en sida i taget, ska följa tidigare råd om sprit och drenering i framtiden!! Återkommer med besked om resten :thumme:

4 personer gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#33 » 10:10:18, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magirus

#34 » 13:03:12, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra: :thummar: :driver:
magirus
 

jessejcb (trådstartaren)

#35 » 16:03:37, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha lyckan varade inte så länge :klia: men har iaf konstaterat att det verkar vara ventilen för frambromsar som kärvar. Efter bromsning så kan jag dra upp pedalen några mm till och då verkar det pysa till i nån ventil sen släpper dom. Bifogar en bild på den misstänkte i dramat. :photograph: nu är det inte hela världen om stackarn får vila till våren men om det går att demontera och packa om en sån ventil så tänkte jag testa iaf.
Bild
Bild
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#36 » 16:07:20, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till förresten, hörde att det pyser ur ovannämnda ventil när jag bromsar med maskin avstängd, har inte hört det tidigare eftersom det ljuva motorljudet tagit överhand :vissla: bara vid bromsning alltså, verkar ha lite pyspunka här o var :idee3:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#37 » 19:05:23, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då är du troligen problemet på spåret....det är därför som spriten fungerade mindre bra....ventil som ligger på kan det inte hjälpa.

( en typisk färdbromsventil i ramen full med skit...i alla fall på utsidan. :grin: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#38 » 19:19:15, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka få ur ventilen i dagarna och se om den går att smörja, rengöra. Har du haft isär något liknande nån gång? Om det är något man behöver tänka på eller undvika :idee:
Tack ännu en gång :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#39 » 20:17:46, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är länge sedan jag rev en bromsventil på gammal Scania (har inge behövt göra det på min) och det är över 20 år sedan jag skruvade mer frekvent med lastbilar.

Henrik har gjort en liknande operation på sin "nisse" : Henric Johansson @ [Scania lastbilar] Mina äventyr med NISSE

det är inte något märkvärdigt i sig, bara håll reda på alla delar.

( att det pyser från ventilen kan bero på att den kärvar och fastnar i ett mellanläge, den ska normalt släppa fram luft till bromsarna när man bromsar och släppa ut en del, när man släpper på bromsen igen (huvud delen släpps av snabblossningventilen vid axeln (den sitter i balken vid kofångaren har jag för mig för framaxeln)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Henric Johansson

#40 » 21:23:34, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan
I mitt fall räckte det att smörja och motionera.
Felet satt i hävarmen/kolvarna under plåtkåpan.

Då jag har kran ovanför ventilen var det lite trångt att skruva, men jag tror att det hade gått att plocka av plåtkåpan utan att lossa alla rör.

Då slipper man mycket svärande när alla rör ska tillbax.

Men rengör först, kände inte igen ventilen på bilderna eftersom din ventil är så skitig.
Allt blir mycket enklare om man ser vad man gör.

Ganska enkelt skruvande när man kommer in i ventilen.

Kul med fler scanior på maskinisten.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

jessejcb (trådstartaren)

#41 » 21:41:11, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men toppen då ska jag ta mig en tvättardag, eller 2!! Är ju bortskämd med tippflak så ventilen sitter rätt bra till.

1 person gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#42 » 21:41:55, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Henric Johansson

#43 » 21:49:00, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en bra plan.
Glöm bara inte stöttning under flaket om du ska jobba i riskzonen.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

jessejcb (trådstartaren)

#44 » 21:54:03, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fastnade i din historia om nisse :grin: Superbra läsning :thumme: :thumme: Fin maskin det där :skriva2:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#45 » 12:40:34, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite fundersam över stöttning av flaket, sitter en typ stämp under flaket. Bifogar bild, men hittar ingenstans att sätta den :klia: är ju obehagligt att bara titta under upphissat flak. Kan man även köra med ett par byggstämp för säkerhets skull så man inte hamnar imellan :!: giljotinen är ju redan uppfunnen :thumme:
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se