Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Frusna bromsar Scania 80

71 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

OLA56

#46 » 16:55:24, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spärra alltid flaket när du är under!!
Ett par fall:
Cat reparatören var på Cementa i Skövde och kollade en tipptruck. När han var klar (vid fika), stack han in huvudet i matsalen och talade om att han var klar. När "gubbarna" kom ut efter frukost, stod tipptrucken och gick, CAT-Bussen vid sidan om och reparatören ihjälklämd mellan flak och chassi.
En lastbilsåkare smörjade tippvaggan mm. under flaket. När han var klar, hoppade han ner på golvet, då small det till bakom honom - då var flaket nere. Han var oskadd, men fick en smärre chock.
Hastigheten på en hydraulcylinder bestäms av spakutslag och ventilpaket. Går en slang av, är det full fart ner.
Tar det fem sekunder att sänka flaket med spaken, kanske det tar 0,5 sekunder när slangen skjuter....

OLA56

2 personer gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet



jessejcb (trådstartaren)

#47 » 21:39:44, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag kan inte annat än hålla med, det var därför jag funderade över vart stöttan ska sitta? Har full respekt för gamla tunga grejer (även nya för den delen) Eller kan man spärra flaket på annat sätt? Kan nog komma åt berörd ventil underifrån med flaket nere men skulle bli rena semestern :rock_on: om det kunde vara uppe :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#48 » 22:02:04, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

det bukar finnas en "holk" för stöttan under flaket.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

konso1985

#49 » 20:27:06, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pyser det fra ventilen med parkeringsbromsen ansatt eller från? Pyser det från, kan det være intern lekkasje i bromssylindern. Ved ansatt broms intern fel i ventilen.

Konrad, Norge
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

jessejcb (trådstartaren)

#50 » 12:14:30, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland pyser det ur en bromsklocka fram när patkeringsbromsen är ur. Dvs från. Men lägger jag i och ur några gånger så försvinner det. Ska försöka titta lite på allehanda bekymmer i helgen :coffee:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#51 » 18:06:59, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en liten insats igår och plockade ur färdbromsventilen, rengjorde smorde och satte dit ett nytt dammskydd. Satte ihop allt igår kväll med en ficklampa i munnen och det eviga problemet med snö innanför tröjan är man hasar runt :thumme: iaf provstartade idag och då tog det en lång stund innan lufttrycket kom upp samt att nåt märkligt "nysande" hörs från maskin. Borde väl komma från kompressorn men det ljudet har aldrig vart tidigare :aaargh: nog för jag tömde tankarna men det känns som nåt annat har dykt upp :help: och det är inte ett vanligt snabblossningspys utan mer sporadiskt obehagligt. Måste ha retat upp han där uppe :myzsko:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

torbjorn_forsman

#52 » 18:55:58, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte avlastningsventilen som "nyser"?

Snö innanför tröjan är nästan att föredra framför sågspån...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#53 » 19:59:19, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att det frusit på något nytt ställe och det är en säkerhetsventil som släpper trycket mellan varven. (tyst ....ett ilsket "pys" några sekunder ...och tyst igen...osv )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#54 » 22:42:27, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha kan ju tro att du satt i hytten o lyssna :grin: pärlan får vila tills varmgrader! Har en annan skönhet att pyssla om i vinterkylan :vissla: dock en volvo :!: återkommer nog om Scanian har lite svårt att låta den vara, tack alla :bira:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#55 » 00:14:32, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på en sak, får inte ut nå luft från dreneringen på 1:a tanken om det nu blir den främre på hö sida. Kunde tömma den sist men kanske is eller nåt där i krokarna. Tänk om jag hade fyllt frysskydd när jag hämtade den :screwy:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#56 » 06:53:49, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar det pysa ganska snart när du startat, så sitter ispluggen i slangen/röret från kompressorn..... går det en längre stund, och du får (något högt) tryck på mätarna så är det regulatorn eller ledningen till den som frusit. (regulatorn sitter på eller vid kompressorn på motorn)

Att det inte kommer vatten (eller luft) ur första tanken (eller någon av de övriga) kan mycket väl bero på att det är is i botten på den = bottenventilen är tät.

Tankarna fylls i ordningen: "våttank" sedan färdbromstankarna ( ofta de två på vänster sida, de är de som har mätare i hytten) och sist P-bromstanken (efter att övriga systemet har fått 5-6 bar tryck).....har man fullt tryck på systemet men inte kan släppa P-broms så kan de vara ventilen som ska fylla den tanken som inte öppnat ( den sitter lite bakom P-broms tanken, en ventil med "ställ skruv" ) .....eller så har du fullt tryck även i P-broms kretsen men spärrventilen har frusit ( den sitter på höger sida i fronten upptill under grillen )

Är det inte luft i P-broms systemet eller spärrventilen inte har släppt, så lyser varningslampan för P-bromsen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#57 » 21:39:10, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herregud vad du kan om dom här :thummar: Vid första starten efter bromsventilen varit ur så tog det kanske 1-3min att bara komma upp till 2 bar. Trodde jag hade fått läckage på något rör när ventilen åkte ur, eller att jag hade glömt en tank öppen. Men efter lite kollande och start igen så gick mätarna upp till ca: 5bar men det tog längre tid än tidigare. "Pysningarna" verkar komma rättså fort efter start, lungnar sig på låga varv men med lite högre varv för att få upp lufttrycket lite kvickare så kommer även dom frekventare. Kanske är rättså lågiskt om det är från kompressorn det låter :ohnej: Ska tippa hytten igen och undersöka. Hällde ju tidigare i sprit i skarven mellan kompressorns rör och fösta slangskarven. Precis bredvid hyttkolven i hjulhuset, kanske kan fylla lite högre upp mot kompressorn? Eller kan överdos sprit ställa till något? Inte i mitt system alltså :bira:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

Scania bonden

#58 » 21:49:10, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nädå sprit är nyttigt.....
Häll du i en redig skvätt, tillslut kommer den ju ut i botten av tankarna.
Behövs en ganska rejäl slurk för att ångorna skall sprida sig, d ett mesta hamnar ju i våttanken.
För en 25-30 år sen för vi mekaniker runt dom 3 första dagarna m minusgrader å hällde i en slicka i varje lastbil som stod längs vägarna....
Vill minnas att det gick åt en 3-4 dl.
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

jessejcb (trådstartaren)

#59 » 15:15:44, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering, är ur den här ventilen det pyser till då och då.kan drenera 1:a tanken nu så då borde väl proppen vara mellan kompressorn och tank nr 1, eller??
Bild
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

atlashjul

#60 » 16:40:23, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en säkerhetsventil, brukar stå maxtryck stansat på den,, Har de släpp ut luft ofta kan de va slitna, så de öppnar för tidigt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se