Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Frusna bromsar Scania 80

71 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

jörgen.ottosson

#61 » 17:55:57, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du tryck på mätarna?

Är trycket på mätarna lågt, och ventilen pyser....
( kolla om det är högt eller lågt tryck ur dräneringsventilen på tanken )
Är trycket i första tanken lågt.
X Proppen kan då vara mellan kompressorn och tank 1
Är trycket i första tanken högt
x Proppen kan då vara mellan första tank och och någon (alla ?) av de övriga. (och troligen tryck regleringsventilen på kompressorn som kärvar/är frusen)

Är trycket på mätarna högt, så är det troligen tryckregleringsventilen på kompressorn som kärvar /är frusen och därför låter trycket stiga för högt.

tryckregleringsventilen inringad i rött, pilen visar var ställskruven sitter (under gummihättan) Den är lite lurig: man skruvar ut för högre tryck och in för lägre.... ( men om man konstaterat fel där så kan den må bra av en rengöring)
Bild
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



jessejcb (trådstartaren)

#62 » 11:48:03, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se.
Har ju haft sån tur att det har vart 0 grader här. Startade upp den igår kväll och lät den stå en timme på tomgång. Pysandet från ventilen på kompressorn har försvunnit och tankarna går att drenera. Den ända konstiga är att det är högt tryck ur tank 1 3 4 men lågt ur tank 2. Kanske är stopp i dreneringskranen? Mätarna går skapligt raskt upp till 5 bar men sen går det saktare upp till 7-8 bar. Den röda sjunker om jag inte håller upp bromspedalen några mm högre än ursprungsläget. Verkar ju gå att justera på stången till bromsventilen men den har jag inte pillat på. När jag drar upp pedalen klickar det till någonstans och den röda visar åker upp till bra tryck. Vänster bromsklocka fram läcker värre o värre när jag lägger ur handbromsen. Kan man köpa begagnad eller är det ny som gäller?
Herregud vad det snöar :snow:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#63 » 12:20:53, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle satsa på en ny bromsklocka, om du inte har begagnade själv. ( det är ganska tråkigt att köpa en beg. som har samma fel....eller något annat) Det går kanske att reparera den som läcker, men har man inte verktygen och kunskapen så bör man låta bli....för att snuva Fonus på en kund. :???:

Att det går långsammare att ladda luft över 5-6 bar beror på att då börjar P-tanken att fyllas ( så systemet blir plötsligt "större" när skyddsventilen dit öppnar)

Passa på att ladda sprit nu när det är på plusssidan på termometern.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#64 » 14:24:59, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då var det dags igen, gjorde klart mitt flak byte på Volvon medan det var minus ute. Men nu är scanian på agendan igen.
Är ingen ispropp kvar iaf och det mesta verkar ha läkt men ett märkligt fenomen återstår.
Hö framhjuls klocka åker inte stången tillbaka på när jag släpper handbromsen. Man ser på baksidan att fjädern trycks ihop (tror jag) bulten i klockan åker 5cm bakåt men hävarmen på framsidan står still. Tog ur sprinten mellan klockan och hävarmen från trumman och den vill gå tillbaka.
Det mekaniska borde väl då vara ok i trumman. Kan själva pinnen fastna? Tack på förhand // Jens
Bild
Bild
Bild
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#65 » 14:26:29, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även ett litet pysandet ur ventilen på sista bilden, även med maskinen avstängd.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#66 » 17:56:36, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.... det är spärrventilen för p-bromsen. (mekanismen uppe på är reglaget du drar i när du ska släppa förreglingen av P-bromsen inne i hytten)

blåser det mycket eller är det bara lite svagt? (det är troligen något som kärvar eller inte riktigt täta där inne ....ibland är det bara "papp-packningen" i ventilens delnignsplan som behöver dras efter....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#67 » 20:49:04, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mer ett svagt pysande, men hur sitter stången fast inne i bromsklockan? Eller kan det vara snablossnings ventilen som inte släpper ut. Däremot fungerar ju vänster sida ok och dom har väl samma ventil :klia:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#68 » 21:59:49, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tryckstången sitter bara i en "stor bricka" inne i bromsklockan, och det är gummimembranet för färdbromsen som trycker på brickan ( för utom när P-bromsen är åtdragen då trycker även den mekanismen på, med färdbromsen gummimembran i mellan)

Att du kan backa till baks bromshävarmen mer än bromsklockan betyder ingen ting....
Du ska ju inte ha mer är 25-45mm slag på bromsen när du bromsar, de justerar du på bromshävarmen (om det är helt fel, normalt så ska självjusteringen sköta det själv.....men med dåliga fixpunkter etc. så kan det klicka)

Du kan ju justera åt "fel håll" (backa justeringen, dra skruven i underkant på bromshävarmen i den riktning det går tungt) så att du får bromshävarmen ur vägen och sedan kolla att bromsklockan kan ge tillräcklig slaglängd (= mer än 50mm ....närmare nån dm eller så ) är det förlite så är bromsklockan full med skit, eller så är det något annat fel där inne.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#69 » 09:41:50, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen ska testa idag, återkommer med resultat. :thumme:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#70 » 13:08:35, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kommit fram till följande, det ligger luft konstant på främre slangen på bromsklockan :klia: kan man då anta att problemet ligger i bromsventilen?
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#71 » 17:35:31, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket troligt att det är bromsventilen....( lite av samma problem som i vintras.... )

....men.....prova även med P-bromsen ansatt eller lossa slangen på andra sidan först, för att utesluta att det är P-broms systemet som leverera luften. (genom något läckage i bromsklocka eller ventil)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se