Hej jag har varit och besiktigat Scanian R113 ML med ett fast maskinflak som nyligen fyllde 30
Är lite bekymrad då den fick en del 2or. Som följer:.
1. Färdbroms retardation 1.2.2 Totalbromskraft för låg.
2. Bromslang 1.1.12 andra axeln på fordonet höger läckage.
3. Ramtvärbalk framför andra axeln sprickor.
4. Ramtvärbalk bakom andra axeln sprickor.
5. Lastutrymme tvärbalk bakom tredje axeln rostskadat
6. Lastutrymme tvärbalk framför tredje axeln rostskadat.
7. Lastutrymme tvärbalk bakom andra axeln rostskadat.
8. Fjäderbromscylinder 1.1.16 andra axeln höger rostskadat.
Sen var det ett däck o lite annat lätt fixat.
Samt under ”bra att veta”:
Rambalk båda sidor rostangrepp/rostskadat
Lastutrymme sidobalk yttre båda sidor rostangrepp/rostskadat.
Lastutrymme tvärbalk framför andra axeln rostangrepp/rostskadat.
Mina frågor är då
Om man lyfter flaket så man kommer åt är det ok att svetsa igen sprickorna i ramtvärbalkarna?
Eller måste man byta ut dem?
Lastutrymme / flaket bör väl bilprovningen godkänna att man svetsar i?
Och vad göra åt totalbromskraft för låg?
Samt är det rimligt (ekonomiskt) att laga upp felen om man måste leja bort jobbet?
Och finns det någon som vet vem som kan tänkas ta på sig jobbet i så fall?
Gärna i södra delen av landet. Scanian finns i norra skåne men den går ju att köra ett tag till innan körförbudet träder i kraft.
//Micke