Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania 3-serie Motorbyte från 6a till v8?

180 inlägg • Sida 1 av 12
Allmäna diskussioner om Scania

Scania_lvx (trådstartaren)

#1 » 20:24:51, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tänkte höra om folk har erfarenhet eller tankar och funderingar över motorbyte från 6a till V8?

Har idag 360hk sexan, som känns väldigt trött med fullt lass på bara bilen.
Så att kroka på ett fullt släp finns nog inte ens på kartan.
Har fått en hel del förfrågningar på å köra spannmål så därav min fundering.

Förövrigt är bilen veteranare i fint renoverat skick med fördelaktiga regpapper och snabblåssystem.
Annars hade jag bara kunnat köpa en annan.

MVH
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I



Scania bonden

#2 » 22:50:47, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en 112/113?
Är annan rambredd, är mer utsväng på 8:orna Och sen får du byta lådan också, med den passar bättre.
Kan nog bli bökigt att få ihop m fjäderfästen å sånt.
En lite vildare, men absolut inte omöjlig grej är att helt enkelt leta rätt på en annan framända å skarva ihop ramarna.
Enklare borde va å slå till på en nyare 6:a m mer power, bäst är väl att leta efter nån av dom motorstarkare 124: or, hitta en krockade så du får med så mycket som möjligt.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

atlashjul

#3 » 23:04:23, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justera upp pumpen,det brukar hjälpa så det känns som en ny bil, om det görs lagom, och inte omvandlar bilen till en kolmila.. Om inte motorn har totalt genomslag (utsliten) då ligger nog effektförlusten däri ..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Scania_lvx (trådstartaren)

#4 » 09:07:19, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 113 -89
Jaha trodde det var samma.. poängen var ju lite att det inte skulle bli för mkt jobb.
Hade man kunnat hitta en stark sexa så funkar det med. Men känns som man vill upp på 450-500hk när man ska köra 60ton.
Och jag vill ha en äldre enkel motor i stil med den jag har. Inte massa el och databoxar.

Visst kan man skruva upp pumpen lite, men känns inte som där finns den kraft å hämta som jag hade behövt?
Har förövrigt gått 79k mil. Kanske Börjar bli slut i turbon också..
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

Trigon

#5 » 09:23:39, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att du vill få upp effekten lite förstår jag ju, men frågan är om man verkligen vinner så mycket tid totalt sett under några år på en aning högre medelhastighet att ett motorbyte lönar sig? Så länge det går att komma upp i 80 på slät väg med 60 ton så borde det väl räcka? Att det inte är optimalt begriper jag också, men om det är värt större pyssel med motorn för dig kan förstås bara du avgöra.
Här på slätten kör vi traktor och två vagnar med spannmål och då räcker 180-250 hk till rätt så bra med en totalvikt på 50-60 ton. Men då är det förstås 40 och inte 80 vi vill upp till.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Scania_lvx (trådstartaren)

#6 » 12:14:18, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men som det ser ut idag: så fullt lass 26ton total, å minsta lilla uppförsbacke så verkligen minsta så är det inte ens lönt å tänka på å växla över 4an = 25-30km/h.
Så vill knappt tänka på hur det känns me ytterligare 30ton bakom..
Men ja det låter ju mycket med 360hk, jämfört med traktor...

Detta är som sagt mest tankar och funderingar för jag gillar scanian jag har och lagt en hel del tid på renovering..
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

Trigon

#7 » 12:24:56, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och för sig kanske det inte är nån skillnad jobbmässigt på att byta motor eller renovera befintlig. Men det låter verkligen som om det är bra många hästar på grönbete i stallet i nuläget.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Scania_lvx (trådstartaren)

#8 » 12:48:03, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag är rädd för det också.... frågan är om det går att fånga in dom igen..?
Är långt ifrån proffs på motorer så vet inte riktigt i vilken ende jag ska börja bara..
den är ju pigg som fan annars tom. Känns bara som den saknar vrid..
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

S.Åkesson

#9 » 12:49:16, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Låter med den beskrivningen som de är ett stort problem med den motor du har i daxläget. typ som de fattas 100 hkr. Tror du skall satsa på en ordentlig felsökning och åtgärda för att de skall bli mycket bättre. Har kört 50 ton med P92 220hk. Den va trött vill jag lova men någotsånär slätt backe gick de allt hålla 80 med den med.

Börja förslagsvis med att kolla bränslefilter, genomslag, turbo, tryckstötsmembranet om de finns på den modellen med, de påverkar timingen. Om inget fel hittas är de nog bara att leta vidare. Finns så mycket som kan spela in när den ändå har några år på nacken med kanske tvivelaktigt underhåll.

mvh

1 person gillar det här inlägget.
S.Åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:45, 09-02-2008
Ort: Fåglum
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057, Terex TL 80, Volvo BM DD1524, Jinma 244E, Scania P94 Lastväxlare, Deutz D6006

www.hgt-ab.se

atlashjul

#10 » 12:50:20, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfilter,dieselfilter, spridarspetsar, kolla tändtidpunkt,intercooler läck, mm. många bäckar små, gäller även kraftförlust många gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Trondos

#11 » 12:55:07, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det burde ikke gå så tregt med en 113? :klia:

Finns jo folk som flytter tunge ting med liten motor. :D


4 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Scania_lvx (trådstartaren)

#12 » 14:06:53, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svaren! Det ger en lite perspektiv på det hela.
Har bytat luftfilter. Bränslefilterna står i hallen å väntar på en solig dag.
Tänkte även jag skulle kolla turbon, kan man mäta lufttryck när man kör för att se status på den? Isåfall vad bör det ligga runt i bar?
Fundera även på komptest?
Genomslag och membran å det där är lite grekiska för mig, om någon vill utveckla.

Tack på förhand.

1 person gillar det här inlägget.
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

johan.eriksson

#13 » 14:52:46, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man bör kolla är, laddtryck, täthet på intercoolersystem, matartryckbränsle, spridarspetsar, insprutningstidpunkt och kompressionsprov.
Då får man en hyfsad överblick över vilka åtgärder som behövs. Vad respektive värde ska vara får man kontrollera i en aktuell verkstadshandbok för motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Scania_lvx (trådstartaren)

#14 » 15:02:34, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det låter som en del avancerade grejer för en hemmameckare..
men skam den som ger sig.
Ska se vad jag kan göra

1 person gillar det här inlägget.
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

88ecr

#15 » 17:24:16, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del kan rädan säga vad som fattas med att höra på när du kör, Tex. spridares skick, fel visling i turbon osv.

Själv har vi 94 med 300hk, kort 3 akslad som får tot vikt ta 28t. Nu får man käppa lite i oppför backar, men går nog någo lunda. Alla ställen backor här inklusive långa motorvägs ramper

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se