Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania 3-serie Motorbyte från 6a till v8?

180 inlägg • Sida 9 av 12
Allmäna diskussioner om Scania

Scania_lvx (trådstartaren)

#121 » 19:59:35, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla på den igen, jag våga inte rycka för mycket imed jag inte visste vad det var.
Vill dock minnas att den inte var utdragen.[/quote]

Var den inte utdragen bör den ju få full bränslemängd.
Annars stoppar tydligen reglerstången mot bladfjädern. Vid pilen.
Bild[/quote]

Sorry för sent svar. Haft fullt upp med annat. Har kollat den noga nu.
Som jag kan se har vajern fastnat och går inte att rubba. Men den är avknäckt från reglerstången(som går in i pumpen).
Dock går reglerstången lätt att trycka in och ut. Men den fjädrar tillbaka och är fullt uttryckt från pumpen .
Bara vi inte tänker fel så att den skall tryckas in vid kallstart istället för att dras ut?
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I



AN

#122 » 20:25:39, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania_lvx skrev:Bara vi inte tänker fel så att den skall tryckas in vid kallstart istället för att dras ut?

I skissen ovan ska den dras ut, då hamnar reglerstången bredvid anslagsskruven, reglerstången går längre till vänster i bild, och ger mer bränsle. Mittenbilden.

I bilden längst till vänster vänster, där kallstarten inte är utdragen går reglerstången mot anslagsskruven, som då begränsar bränslemängden.
Anslagsskruven ändrar läge och vid laddtryck flyttar den sej åt vänster i bild, så att reglerstången går mer åt vänster och ger mer bränsle.

Bilden längst till höger visar när man dragit kallstarten under drift, eller om man inte släppt på den. När motorn är nere i varv vid tex tomgång eller växling, åker bladfjädern nedåt i bild, och kommer då att stoppa reglerstången nästa gång som motorn varvar upp. Då begränsar bladfjädern mer än vad anslagsskruven skulle gjort. Reglerstången når aldrig fram till anslagsskruven. Så motorn får mindre bränsle än om man inte rört kallstarten.

Ungefär så. Jag blir gärna rättad om jag förklarat fel.
Kan leta fram boken i morgon igen, och se om det inte finns text till de bilderna också.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Scania_lvx (trådstartaren)

#123 » 20:40:28, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Scania_lvx skrev:Bara vi inte tänker fel så att den skall tryckas in vid kallstart istället för att dras ut?

I skissen ovan ska den dras ut, då hamnar reglerstången bredvid anslagsskruven, reglerstången går längre till vänster i bild, och ger mer bränsle. Mittenbilden.

I bilden längst till vänster vänster, där kallstarten inte är utdragen går reglerstången mot anslagsskruven, som då begränsar bränslemängden.
Anslagsskruven ändrar läge och vid laddtryck flyttar den sej åt vänster i bild, så att reglerstången går mer åt vänster och ger mer bränsle.

Bilden längst till höger visar när man dragit kallstarten under drift, eller om man inte släppt på den. När motorn är nere i varv vid tex tomgång eller växling, åker bladfjädern nedåt i bild, och kommer då att stoppa reglerstången nästa gång som motorn varvar upp. Då begränsar bladfjädern mer än vad anslagsskruven skulle gjort. Reglerstången når aldrig fram till anslagsskruven. Så motorn får mindre bränsle än om man inte rört kallstarten.

Ungefär så. Jag blir gärna rättad om jag förklarat fel.
Kan leta fram boken i morgon igen, och se om det inte finns text till de bilderna också.


Aha! Så det är en liten automatisk skyddsgrej ifall man glömmer trycka in den igen?
Skruva itu pumpen idag för jag skulle köpa nån extra banjo imorron så jag kan koppla in å kolla bränsletrycket.
Så det får bli test på detta imorgonkväll. Men jag hoppas du har rätt för då har du kanske löst mitt bekymmer :shake_hands:
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

AN

#124 » 20:55:12, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inåt kommer den själv med hjälp av fjädern.
Det är väl mer en skyddsfunktion, så man inte får för sej att "trimma" motorn, genom att dra kallstarten.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Scania_lvx (trådstartaren)

#125 » 21:25:39, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tvärtom då? Fjädern trycker ut den igen ifall jag försöker trycka in den.
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

atlashjul

#126 » 21:38:45, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha full gas för att den ska häkta upp sig, i position "kallstart"
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Joe

#127 » 21:47:30, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania_lvx skrev:Dock går reglerstången lätt att trycka in och ut. Men den fjädrar tillbaka och är fullt uttryckt från pumpen.

Om du menar att köldstartsaxeln fjädrar ut så verkar det som bladfjädern skulle ha fastnat i reglerstången.
Testa och tryck in köldstartsaxeln när motorn går på tomgång

Kan köldstartsaxeln ha vridit sig och bladfjädern hamnat fel?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

atlashjul

#128 » 22:03:06, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAg skulle ha tagit av locket o kollat hur det ser ut där inne, om allt står rätt till.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Scania_lvx (trådstartaren)

#129 » 22:05:26, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej så i normalt läge- ikke kallstart så ska den vara indragen av fjädern?
Ska testa imorgon å se ifall det hjälper.
Annars får man väl skruva itu det om det går..
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

Scania_lvx (trådstartaren)

#130 » 22:06:32, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:JAg skulle ha tagit av locket o kollat hur det ser ut där inne, om allt står rätt till.


Men det är nitat, ska man ta det med vinkelslipen :lmao:
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

atlashjul

#131 » 22:10:04, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig varit borta i att de är nitat , men kanske på någon senare modell då. Ta en bild :-D
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Scania_lvx (trådstartaren)

#132 » 22:16:40, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en bult och 3 nitar, jäkla dumheter...
Ska fota det imorgon till dig!
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

atlashjul

#133 » 22:23:20, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok , titta på en tidigare bild..... bult med brytskalle ,, vass tång å vrida , alt lite lagom vass huggmejsel, å knacka lös, om du inte har någon microslipmaskin, så du kan skära spår i skallen å ta en vanlig mejsel..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Joe

#134 » 22:25:12, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tittar på denna bild av en "ny" insprutningspump så ser köldstartsaxeln ut att vara ute i normalläge, kanske bara en synvilla.
Bild
Senast redigerad av Joe 22:35:29, 18-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

atlashjul

#135 » 22:35:26, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev lite osäker på om in eller ut är av / på likt på alla pumpar, tror fan det va knopp i änden på vajern som skulle tryckas in på några :klia: Sant eller falskt :idee: :huh:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se