Har länge varit sugen på en äldre Scania torpedare, kollat annonser lite nu och då, på senare tid har jag även övertalat mig själv om att jag villhöver en tipp/kranbil. Fick nys om en 35 mil bort.. Åkte och tittade en gråkall oktober dag.. Bilen ifråga var väl ett renoveringsobjekt egentligen (hade lovat mig själv att inte köpa fler objekt) provkörde i alla fall i och de slutade med panikångest och jag åkte därifrån.. Fortsatte kolla blocket etc men hittade inget bra objekt.. Hjärnspökena började tala i skallen och de inre rösterna sa tex "virket i flaket var ju bra och ny plåt på flaket och hur lätt är det att hitta en tipp och kranbil för dom pengarna?"
Ringde säljaren efter nån vecka och vi kom överens om ett pris, jag tog tåget ner och Scania hem.. Bilen är väl egentligen inget lik men den kräver en insats för att bli skaplig..
På väg hem började hastighetsmätaren visa mindre och mindre och lugnade sig när den kommit ner på hälften av verklig hastighet har inte fördjupat mig mer men om någon har något tips om vad jag kan börja titta på är jag tacksam!
Nästa problem är att tomgången stiger till nästan 1500 varv när den är genomvarm jävligt jobbigt att ha det så.
Pumpen är av typen med gasspjäll och vaccumregulator antar jag, aldrig vidrört den typen av pumpar förr. Spjället verkar stänga helt och tomgångsskruven är utakruvad helt. Hur är de lämpligt att gå vidare?
Ska försöka uppdatera löpande här men är duktig på att starta trådar men inte följa upp dem
Angående bilduppladdning.. Vet inte om det beror på min telefon eller på maskinistens bilduppladdning.. Men den håller på och laddar hur länge som helst.. Får försöka igen senare
Sådär, här har vi pärlan L80 utan super men med hiabkran
Nöjd scania-chaufför