Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Vad har jag ställt till med? Eller tråden om en Scania L80 -75

59 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna diskussioner om Scania

AN

#16 » 21:43:36, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Nej precis men spjället borde egentligen kunna sitta innan turbon?

Skulle kanske fungera. Har aldrig hållit på med vakuumregulatorer, alla mina gamla dieselmotorer har centrifugal.
Men då skulle det nog behövas andra tätningar i turbon, vakuumet drar nog oljan ur den annars. Har för mej att de där eftermarknadssatserna som såldes till t.ex. B20, där man hade förgasaren på sugsidan hade speciella tätningar i turbon.

Men vad är fördelen med vakuumregulator?
En stor fördel med gamla dieslar är väl just att de inte har någon strypning på insuget :klia:
Scan-vo har en hel del gammalt om du inte hittar i Sverige. Innehavaren är väldigt hjälpsam iaf :smile:
http://www.scan-votruckparts.dk/4342248 ... c3%b8r-0-s
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Johnj-e (trådstartaren)

#17 » 21:55:16, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:En dieselverkstad borde kunna hjälpa dig (se till att du har pumpen siffror framför dig då), annars får du söka igenom ebay efter "CAV injection pump diaphragm" eller något i den stilen.

Scania har ju oerhört gamla grejor i lager stundtals, kanske kolla där först?


Pratade med Scania tidigare idag och den artikeln hade utgått.. Ringde sen till Upplands dieselservice i alunda, skickade bild på typskylten och han sa att han skulle återkomma imorgon

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e (trådstartaren)

#18 » 22:07:30, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Johnj-e skrev:Nej precis men spjället borde egentligen kunna sitta innan turbon?

Skulle kanske fungera. Har aldrig hållit på med vakuumregulatorer, alla mina gamla dieselmotorer har centrifugal.
Men då skulle det nog behövas andra tätningar i turbon, vakuumet drar nog oljan ur den annars. Har för mej att de där eftermarknadssatserna som såldes till t.ex. B20, där man hade förgasaren på sugsidan hade speciella tätningar i turbon.

Men vad är fördelen med vakuumregulator?
En stor fördel med gamla dieslar är väl just att de inte har någon strypning på insuget :klia:
Scan-vo har en hel del gammalt om du inte hittar i Sverige. Innehavaren är väldigt hjälpsam iaf :smile:
http://www.scan-votruckparts.dk/4342248 ... c3%b8r-0-s


Har nästan aldrig heller grejat med vakuumregulatorer, närmaste jag kommit är en super major som stoppaxeln fastnat på..
Möjligt att de kanske måste vara extra tätningar i turbon.. Ja jag kan faktiskt inte se någon riktig fördel med vakuum. Tillhör väl samma kategori som +jorden, vänstertrafik och land rover.. Mer behöver jag kanske inte säga?

Ebay och Scan-vo får bli nästa steg!
Ingen som har en strålkastare?
Söker även bredd/höjdmarkeringsljus liknar VW bubblas skärmblinkers?
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Janson1

#19 » 22:10:02, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att fördelen med vacuumregulator var just enkel att tillverka, få rörliga delar, förmodligen ganska lätt att justera in till acceptabel gång? Sen själva strypningen är inte så hårresande men det är klart den finns.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Turbodiesel

#20 » 22:24:56, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vakuumregulatorns stora fördelar är att den är billig att tillverka & erbjuder en lugn regulatorkaraktär (de mekaniska vid den här tiden var ganska brutala vilket blir ryckigt på landsvägsfordon)

På rotorpumpar användes en typ av hydraulisk regulator som jobbar med bräsletrycket, den blir billig och får en "slapp" karaktär på köpet.

Strypningen i insuget är ganska försumbar, det är inte ens i närheten av bensinmotorers undertryck. Det behövs inte mycket för att dra reglerstången med den klena returfjädern.

Vakuumregulator före turbon fungerade utmärkt de åren jag provade så, ett aggregat från volvo 240 på en liten Hanomag 1,8L. I teorin är det däremot ingen höjdare eftersom turbon drar mer luft än själva motorn ensam. Turbon före spjället har jag också sett på hembyggda turboförsedda skapelser, däremot har jag inte provat själv, gissar att man får hålla sig på lite moderata tryck om membranet ska hålla (speciellt med enkel vakuumledning).
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Johnj-e (trådstartaren)

#21 » 22:16:05, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle någon mot förmodan behöva veta något om min radpump så finns nret här
Bild

Piraten kollar rosten, hårar ner passagerarsätet och intresserade sig för ljudet av spolarmotorn medan husse tog en öl och kollade status på ovan nämnda spolarmotor
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e (trådstartaren)

#22 » 20:54:59, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått tag på membran nu, får se om jag får det imorgon.
Cav har tyvärr upphört helt med lagerföring av dessa

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e (trådstartaren)

#23 » 22:26:13, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och hämtade membranet igår.
Fick lite tid över idag så nu är membranet monterat

Dyrgripen Lucas tillverkad i fittskinn eller vad det nu var?! :idee3:
Bild

Rengjord kåpa inför montering
Bild
Och här är Lucas med det berömda skinnet på plats
Bild

Skulle även göra om fästet till stoppvajern då jag inte gillade lösningen med 2 vajerlås och lite elkabel.. (syns till höger i den nedre bilden)
Tyckte även att stoppvajern låg snävt och dessutom låg emot och skavde lite här och var.. Skulle dra om den men tydligen var den så sliten att den gick av när jag böjde på den. Blev att beställa en ny från Oie, blev en utan spärrfunktion. Kan inte se nyttan med att ha den

Fick bli en provkörning, var betydligt trevligare att köra nu när den gick ner i varv mellan växlingarna

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e (trådstartaren)

#24 » 19:50:08, 01-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått hem stoppen, den som satt där tidigare var lite rejälare så den sparar vi ifall jag får lust att laga den.
Fick anpassa lite brickor där stoppen skulle sitta i instrumentpanelen, mest för mitt eget välmående.. Gillar inte när det sitter fel brickor och "halvslaskigt"
Så jag borrade upp några karossbrickor.. Tar ju sådan tid när man bara ska fixa till det lite :idee3: :ohnej:
Nu återstår det bara att korta ner vajern och dra den så skonsamt som möjligt.
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e (trådstartaren)

#25 » 21:00:43, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på montaget, kunde inte heller låta bli att fylla i texten i knoppen :mrgreen:

Bild
Skulle göra ett helt nytt fäste men besinnade min asperger lite och det fick bli en "quick fix" i form av en m8 med en faatsvetsad plattjärnsbit på och en kabelklamma
Bild

Trädde på lite slang så vajern slipper ligga och nöta
Bild

Bildroteringen funkar lite halvdåligt på mobilen

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e (trådstartaren)

#26 » 09:42:54, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scanian har mest stått i vinterdvala, blivit ett dynglass och ett virkeslass.. Dock obesiktigat men de har varit inomskärs, måste rätta till några oljeläckage innan jag kan bli 2000 kr fattigare.

Har i alla fall fixat kraftuttaget och tippen, dels hade en regulator kärvat fast så den släppte ej ut luft till magnetventilen som styr PTOn och på tippen var de stopp i magnetventilen så den släppte ej ur luften vilket resulterade i att tippläge alltid låg i.

Varit dålig på att fota..

Bild

En bild blev det i alla fall, dock tagen av en kompis som ville bli av med virket.

Ska försöka att fixa lemmarna, blir spontat virke som jag tänkt måla grått. Någon som har tips på grå ralkod som är ungefär som galvgrå? Vill att de ska smälta ihop med ramarna till lemmarna och dessa är varmförzinkade.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

rospigg

#27 » 15:05:29, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul!!
Jag funderade häromdan, då det var ett tag sen jag läste något från dig. :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Johnj-e (trådstartaren)

#28 » 20:06:41, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl inte varit jätte aktiv på senaste heller, blev av med jobbet och lite sånt som gått före forumet. Har flyttat till utanför Hallstavik för ett halvår sedan, ska ta Scanian när den är besiktigad och åka till skärplinge och hämta hem lite skrot som står kvar.. Har nån slåttermaskin, hövändare mm står där!

Vet någon vart jag hittar lemlås enl bild, två fick stryk när jag tippade ved/timret idag.. :screwy:
Bild
Bild
Bild

Här är även min skamfilade 400 som får äran att driva bala agri klyven.
Det finns även en plan för denna, hytten ska av och svetsas.. Oändligt med rost på den. Tråd om de kommer väl någon gång. Har samlat bilder på de jag gjort hittills :mrgreen:
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Iznogoud

#29 » 20:20:16, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Johnj-e (trådstartaren)

#30 » 21:25:02, 09-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men titta! Ser ut att vara rätt!
Med facit i hand borde jag sidtippat för att spara lite på de som fortfarande är bra på lemmarna
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se