Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania T143H -90 Bromsar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

ronny3000 (trådstartaren)

#1 » 15:26:16, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en Scania T143H -90 som ställdes förra sommaren och nu kommer den ingen vart.
Verkar inte fylla någon av tankarna. Är det någon som har ett schema över tryckluftsystemet som kan mailas?
Tar gärna emot förslag på åtgärder, troligtvis någon ventil som spökar men vilken av alla?
ronny3000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:36, 09-01-2013
Ort: Stockholm
Sverige



D13A

#2 » 21:36:49, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter en ventil i kompressor toppen som kan fastnat då blir det inget tryck från kompressor . om du skulle ha tryck från kompressor så går luften till lufttorken som kan fastna i öppet läge blåser då från botten på torken . därefter kommer vi till fyrkrets skyddsventil som sen skickar luft till tankarna kontrollera komponentarna i ovan nämda ordning :thumme:
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

ronny3000 (trådstartaren)

#3 » 11:28:06, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svar.
En liten uppdatering, nu har jag fått hem den och för att kunna köra upp den på maskintrailern så har "någon" skruvat ut parkeringsklockorna så det finns ingen p-broms samt endast broms på framaxeln.
Så bevisligen så bygger den tryck men sen vet jag inte.
Broms på framaxeln fungerar och kopplingen fungerar.
Den visar inget tryck på mätarna i någon tank.
Va ska man göra? Jag skulle behöva spärra tandemdriften och piffa för att kunna få den upp för min backe hemma.
:screwy:
ronny3000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:36, 09-01-2013
Ort: Stockholm
Sverige

konso1985

#4 » 19:48:01, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lar motoren gå, kommer det en blåselyd etterhvert fra lufttorken? Den skal komme bort igjen etter en stund mest sansynlig, for da starter den å produsere luft igjen. Sjekk alle lufttanker om det er luft i dem, og skriv her hvilke som ikke har luft. Det kan fort være 4-kretsventilen som er problemet, eller trykkbegrensere som har hengt seg opp. Disse står enten bak/etter lufttanken, eller ved 4-kretsventilen, hvertfall i nærheten. Du kan prøve å banke på ventilene med en hammer og se om det hjelper. Husk også sperreventilen i hytten, den gjør at du ikke får løsnet park.bremsen om den har kommet ut.

Konrad, Norge

1 person gillar det här inlägget.
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

Stefan1972

#5 » 09:42:59, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar bromsarna fram borde du rimligen ha tryck i nån tank iallafall?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ronny3000 (trådstartaren)

#6 » 10:43:04, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja mycket strul blir det när man inte vet vad som är gjort.

Ännu en uppdatering,

Nu fungerar mätarna inne i hytten, dom visar fullt. Det var ett elfel bakom brädan.
Som jag uppfattar det nu så fyller den tank nr 4 och 5. (Först nr 1 och nr 2 stående tankar, sen kommer det nr 3 och nr 4 mindre liggande och sen nr 5 större liggande tank.)
Bromsklockorna bak är fortfarande utskruvade.
Jag försöker hitta någon verkstadshandbok eller reservdelskatalog men finner ingen för just T143, det finns en här för T113 men den visar bara bilderna och siffror men ingen referens till dom.
ronny3000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:36, 09-01-2013
Ort: Stockholm
Sverige

ÅÄÖ

#7 » 11:16:56, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Konstruktion och funktion' från vilken antik, europeisk lastbil som helst borde ge beskrivning på hur de olika komponenterna ska samverka! (dvs andra jämngamla +/- 10år)
Troligen ganska lika utseende på delarna med, men naturligtvis skiljer det på var de sitter

Tvivlar på en reservdelskatalog ger så mycket..
Skruva klockorna ska inte påverka färdbromsen, osv..
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

konso1985

#8 » 18:54:57, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jeg forstår deg riktig så har noen skrudd ut senterbolten i bremseklokka? De er det bare å skru inn igjen for å få park.brems til å fungere. Løser de ikke ut når du betjener park.bremsspaken i hytten etterpå, følg slangene fra bremseklokka og videre til du finner en ventil de er koblet til, mest sansynlig en releventil/hurtigløser. De slangene du skal følge er koblet til litt lengre bak på selve bremseklokka, de 2 slangene står ofte litt på skrå på huset, om du skjønner hva jeg vil fram til.

Konrad, Norge
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron