Hur får jag enklast ur kylarvattnet i 76an inför vintern då jag inte vet hur mycket kyla den tål innan den fryser. Räcker det att ta loss en kylarslang och ha motor igång så skickar vattenpumpen det ur blocket? Vill inte att den fryser sönder.
Lossa nedre kylslangen samt den tappkran som borde finnas på motorblocket. Kanhända att den är utbytt till nippel o där sitter motorvärmare, då lossar du den slangen
MEN, jag tycker att du ska tappa o fylla glykol för annars kan de bli rostskador inne i blocket o cylinderfoder. Visst, de kostar en spänn eller flera MEN du har igen det i de långa loppet!
Det sämsta du kan göra är att låta den stå utan vatten, som redan M skrivit är det rosten men minst lika stor risk om inte större är att fodertätningarna torkar och vattnet går ner i motorn = upptagning av alla cylinderfoder. Åk till en maskinfirma och köp en 20 l. dunk glykol, tror du kommer undan med 6-700:- + moms. Hälsn. Bosse
Färgen säger praktiskt taget ingenting alls om vad det är för slags glykol eller för slags tillsatser i den. Det finns flera olika glykoltyper som alla är blåfärgade, men som kemiskt sett är mycket olika och som inte bör blandas med varandra. Så det där med att försöka identifiera glykol på färgen bör man - med enstaka undantag - inte befatta sig med. Det intressanta är det finstilta på etiketten eller i tillverkarens produktdatablad.