Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania 142 8x2 styrväxel problem

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

FL6_91 (trådstartaren)

#1 » 09:43:04, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 142 med dubbla framaxlar . Har haft oändliga problem med styrningen , när man vrider ratten fullt åt vänster eller åt höger så kryper motorn ner väldigt i varv , och håller man ratten där och rusar till motorn lite grann så smäller de o ratten fortsätter förbi stoppläget ett kvartsvarv till fasten hjulena är ibott svängda redan , på så vis har jag av-verkat 2 styrsnäckor nu som huset har spruckit , efter att första snäckan sprack när detta hände så köpte ja även en ny servopump i samband med att ja montera den ”nya” snäckan ifall de skulle varit nå fel i den så den matar för hårt men precis samma blev de ändå . Nån som kan ha nån idé ? :vissla:
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 10:24:44, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att det är en överströmningsventil som ska begränsa trycket då det tar stopp för styrningen, som inte öppnar som den ska. På personbilsservostyrningar brukar den sitta inbyggd i hydraulpumpen, men på en lastbil kan det förstås se annorlunda ut.
Enligt VHB för kronans Tgb 30/40, ska den sitta inbyggd i servostyrningen och öppna vid 13 MPa (130 bar).

Jag föreslår att du börjar med att läsa på i VHB om aktuell typ av servostyrning, och enligt anvisningarna där kopplar in en manometer och mäter hydraultrycket i olika driftfall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#3 » 10:35:46, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta, men sitter det någon hydraulenhet efter styrsnäckan ut till hjulen?
Sitter det någon hjälpstyrväxel någon stans efter styrsnäckan?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FL6_91 (trådstartaren)

#4 » 10:52:33, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det låter som att det är en överströmningsventil som ska begränsa trycket då det tar stopp för styrningen, som inte öppnar som den ska. På personbilsservostyrningar brukar den sitta inbyggd i hydraulpumpen, men på en lastbil kan det förstås se annorlunda ut.
Enligt VHB för kronans Tgb 30/40, ska den sitta inbyggd i servostyrningen och öppna vid 13 MPa (130 bar).

Jag föreslår att du börjar med att läsa på i VHB om aktuell typ av servostyrning, och enligt anvisningarna där kopplar in en manometer och mäter hydraultrycket i olika driftfall.


Ja på ett vis kändes de så först innan ja bytte till den andra snäckan o pump , men när de blev exakt samma så blev ja helt förvirrad för de är ju dom 2 sakerna som spelar med varann , de som
Ja har börjat fundera på är om snäckan o pumpen inte lirar ihop för motorn är utbytt ifrån en 400 till 450 från 143 , om de kunde va nåt sånt men . Absolut de ska ja göra , de tråkiga är att de hinner nog knappt ge utslag innan de är försent för när de smäller så går de på Max 1 sekund o så är de skrot :( om ja ens får tag på en sån snäcka till så vet ja inte hur ja ska våga prova xD
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

FL6_91 (trådstartaren)

#5 » 11:02:14, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Utan att veta, men sitter det någon hydraulenhet efter styrsnäckan ut till hjulen?
Sitter det någon hjälpstyrväxel någon stans efter styrsnäckan?

De som skiljer ifrån en vanlig enkel fram Axel bil är att de är en lite större snäcka me 2 uttag extra till 2 rör som går raka vägen bak till en hjälp styrkolv som sitter bultad i ramen och ner till den stora ”styr kloten” där styrstagen mellan fram o bakre går ihop och samverkar . Kan även tilläggas att hjälpstyrkolven har de knäckt totalt så fick göra en ny kolv till den . De har även skjutit slangar och rör , 4 stora smällar har hänt , först böjde sej kolvstången till hjälpstyrarmen ( stog stillastående o vred ratten fullt till vänster , höll där nån sekund sen small de .
Andra gången small de ett (friskt) hydralrör , samma där , stog stilla o vred vänster .
3e gången small snäckan .
Tänkte att okej , de måste ha varit fel i snäckan , eller möjligen servopumpen , så ja chansa inte utan ja köpte ny servopump och fick tag på en snäcka . Monterade allt , provade väldigt försiktigt ibörjan. Sen vid fullt utslag med låg tomgång så funka de men man hörde lite att motorn sjönk i varv , sen prova ja gasa lite försiktigt , då fortsatte ratten av sej själv ett kvarts varv till o så small de :0,
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

kimmen

#6 » 11:17:21, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu spånar jag, Hur vet styrsnäckan att hjälpstyrkolven står i neutralläge, om det har någon betydelse, men...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FL6_91 (trådstartaren)

#7 » 11:32:28, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I teorin så går de ju o köra utan hjälpstyrkolven , de sitter ihop i en o samma styrklot mellan fram och bak med 2 långa stag ett bakifrån 2a axeln och ett fram ifrån snäckan . O som
Jag provat mej fram o förstått så verkar de som att när de går tungt i snäckan så smiter oljan bak och ger olja till hjälp kolven .
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

kimmen

#8 » 12:29:14, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men om hjälpstyrkolven är feljusterad eller av fel typ! (Ex. vid arbete på styrningen), så att den når sitt ändläge, då fortsätter styrsnäckan att pumpa olja tills det exploderar

Misstänker att styrsnäckan har inbyggda ändlägen där oljetrycket avlastas när styrsnäckans ändläge uppnåtts, där i mellan finns det ingen som helst avlastning av oljetrycket, eller....

Kanske det går att justera ändlägena i styrsnäckan? i förhållande till hjälpstyrkolvens slaglängd.

Hur kolla detta? Kanske det går att hissa upp och vrida ratten till fulla utslag, då ska det väl finnas reserv kvar i hjälpstyrkolven, eller...

Det här vart invecklat, hoppas du förstår min flummiga tanke..

Efter som det är en hjälpstyrkolv, går det kanske att koppla förbi oljeflödet för att prova?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FL6_91 (trådstartaren)

#9 » 13:29:52, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut kan de vara så ! Ja provkörde sådär utan kolven på första snäckan en sväng , då koppla ja ihop slangarna bara så oljan gick runt men då funka de inte alls för de blev väl att oljan gick lättaste vägen , prova sen en snabb test o plugga ( tänkte att nu kommer nåt smälla ) men de funka , dock hördes de väl att servon spolade över som att de gick väldigt tungt så provade bara i några sekunder . :)
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

FL6_91 (trådstartaren)

#10 » 13:30:53, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade båda axlarna uppe å vred åt fulla håll å mätte mycket noga när ja montera hjälpstyrkolven så de finns reserv åt båda håll , den bottnar inte :)
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

FL6_91 (trådstartaren)

#11 » 13:33:35, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

kimmen

#12 » 15:16:40, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du, det där såg obra ut.. Och dyrt..
Tror i alla fall att det är ett balansproblem/justering som har med hjälpcylindern att göra.
Styrsevon kommer inte åt ändlägena för att avlasta..så tror jag! Varför?..eller...

Gör ett test ( enkelt att skriva :- ) koppla bort pittmanarmen från styrstaget, starta motorn, vrid ratten till ändlägena, fulla utslag, då ska styrservon avlasta som du vet hur det normalt låter vid ändlägena, gör den det?
Går det att göra som jag tänker? Du förstår..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Turbodiesel

#13 » 16:01:25, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonstans i systemet ska det sitta en säkerhets/överströmnings/tryckbegränsningsventil. Den ska bestämma styrningens kraft även om snäckan är utrustad med begränsning i ändlägena. Kör du fast eller styr stillastående ska ju inte snäckan spontanexplodera dagligen.

Belastar servopumpen en stor lastbilsmotor mer än knappt märkbart är något mycket fel med trycknivåerna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kimmen

#14 » 16:18:41, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om det ska finnas någon sökerhetsventil förutom överströmningsventilerna. "säkerhetsfråga" Känns konstigt, men..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FL6_91 (trådstartaren)

#15 » 17:11:38, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Någonstans i systemet ska det sitta en säkerhets/överströmnings/tryckbegränsningsventil. Den ska bestämma styrningens kraft även om snäckan är utrustad med begränsning i ändlägena. Kör du fast eller styr stillastående ska ju inte snäckan spontanexplodera dagligen.

Belastar servopumpen en stor lastbilsmotor mer än knappt märkbart är något mycket fel med trycknivåerna.

Precis , de ska ju gå å ha 15 ton på flaket å stå stilla å svänga en varm sommardag på asfalten o de är ju allt annat än lätt . Ja precis de är ju nån överström nånstans o ja skulle tycka att de är i snäckan annars bottnar den ju o den spricke , de är ju de som är grejjen att de är själva kuggarna som pressar för långt så huset sprack . De va ju de ja tänkte att me den nya snäckan skulle problemet försvinna men de va ju exakt lika :I
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se