Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Bromsarm Scania 93

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

Mezzner (trådstartaren)

#1 » 09:02:13, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt den lilla länken som sitter mellan bromsklockans tryckstång och bromsarmen framtill på en Scania 93. På den sidan där glappet i länken fick anmärkning lyckades jag göra det utan att helt ta loss bromsarmen från splinesaxeln. Men, jag bytte ju även på andra sidan, den var marginellt mindre glapp. Då råkade bromsarmen (bromsnyckeln) åka av splinesaxeln. Nu blir jag osäker på i vilket läge armen ska på. Om det så att säga ska vara lite "förspänning" när jag satt dit den. Eftersom det är slackjustering i armen kanske inte det spelar roll? Eller finns det gränser för hur mycket slack den tar upp?? Enklast är förstås att montera armen så att den inte kolliderar med den lilla gaffellänken, sätta dit länken och bara låta slacket justera sig själv. Är dock lite oklar över hur slackjusteringen egentligen ser ut.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



Mezzner (trådstartaren)

#2 » 17:00:25, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insåg när jag gjorde rent osv hur bromsarmet funkade. Den är ju ganska lätt att justera med justerskruven, så det var inte så noga med hur man satte tillbaka efter demontage, och det är enklare att sätta den lite "fel" och sen justera den till rätt läge, istället för att försöka få den i rätt läge på splinesen redan från början.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se