Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania Super 50 Dieselpump reglerstång fastnat

69 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

J-Tune (trådstartaren)

#61 » 21:31:10, 01-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats757 skrev:Sprutar du bara på utsidan av pumpelementen… på fjädrarna?
Du måste ha in det i pumpen….


på utsidan med luckan upp mot fjädrarna in mot stången där bak.. och testade lite med att öppna där matningen går ut från 4ans.. Sprayade ner där men där e ju en backventil.. Hur får jag in det i pumpen? Öppna matningen och köra in det den vägen?
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.



mats757

#62 » 08:41:00, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

J-Tune skrev:
mats757 skrev:Sprutar du bara på utsidan av pumpelementen… på fjädrarna?
Du måste ha in det i pumpen….


på utsidan med luckan upp mot fjädrarna in mot stången där bak.. och testade lite med att öppna där matningen går ut från 4ans.. Sprayade ner där men där e ju en backventil.. Hur får jag in det i pumpen? Öppna matningen och köra in det den vägen?


Sätt på en slang på matarpumpen som du stoppar ner i en 5 litersdunk med E85.
Returen leder du tillbaka till dunken också. Så ingen E85 genom filtren.
SÅ pumpar du tills det bara kommer Etanol tillbaka i dunken, låt st några timmar och pumpa sedan igenom.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

krokodilen

#63 » 11:12:53, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du testat att mekaniskt pressa ner pumpelementet öht? Tror knappast den släpper med ett "plopp" av sig själv med hjälp av enbart diverse solvents.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#64 » 15:12:51, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla på ex en kompressor till utloppet och sätt tryck från det hållet borde vara ett skonsamt sätt att försöka trycka tillbaka de kärvande kolvarna.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

J-Tune (trådstartaren)

#65 » 18:41:35, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Har du testat att mekaniskt pressa ner pumpelementet öht? Tror knappast den släpper med ett "plopp" av sig själv med hjälp av enbart diverse solvents.

/C


Nej har jag inte gjort. Det är lite svårt att stå där och jobba men du menar att man lossar utmatningarna från pumpen å trycker den vägen? Annars funderar jag nu på att snart börja riva ner eländet. Känns osm den släppt något men kärvar fortfarande en del. Lastbilen står dumt utan EL eller något i närheten så får väl försöka ställa upp gasen och få upp han till verkstan på 3cyl.. Blir lite lättare då.

Skulle behövt en verkstadshandbok till den. Så man kan ställa motorn i rätt läge ihop med pumpen osv.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

Dexxas

#66 » 19:21:01, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att det är relativt enkelt att demontera grillen,en framskärm och huvsidan för att komma åt bra att skruva på motorn på gamla scaniatorpeder....Har gjort det någon gång på en Scania-76 och 55 är väl inte annorlunda uppbyggd.
Mestadels apmotion,men sannolikt mindre jobb än att demontera pumpen på plats.
Som det är nu är det ju svårt att se vad du gör,och svårare att göra nått vettigt.

Mvh/Dexx
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

J-Tune (trådstartaren)

#67 » 09:33:08, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen släppte !!!!!!!!!!!!! :idee3: :myzsko: :myzsko: :myzsko: :myzsko: :myzsko: :myzsko: :hurra: :hurra:

Alla som hjälpt till i tråden ska ha ett stort tack för hjälpen! Utan era tips hade det blivit värre.. Nu har man lärt sig en del med om dessa :)

Lösningen tycks ha varit knepet med att Fylla pumpen REJÄLT!!! med T-Röd... Jag tejpade på en flaska på matningen som matade ner i pumpen.. I en flaska på returen som en i tråden tidigare nämnde. Sedan körde jag till det inte fanns tvivel om att pumpen verkligen var ORDENTLIGT spritad.. Väntade nån timme.. Sedan kände jag på "pumpracken" och den kändes lite lättare... Men gick och vilade nån timme och tog en kaffe, gick sedan ut utan till bilen och kände på "racken" då va den helt lös och hade totalt släppt allt rörde på sig och ena elementet pumpade med som det skulle. Otroligt..

En sak jag noterat är att en cylinder har lite mer knack än de andra.. Kan detta vara den som hade fastnar och iom att jag pillat en del på den så kan den har flyttat sig lite? Man kan ju justera dessa individuellt gonom att släppa på klämkopplingen. Men jag kör den lite som han är nu tänkte jag. så få jag väl justera sådan framöver.. Stort tack alla !

Film från igårkväll:
https://www.youtube.com/channel/UCJxeH2 ... bIixsaffjQ









Bild

9 personer gillar det här inlägget.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

mats757

#68 » 12:27:40, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att höra
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Dexxas

#69 » 13:58:56, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte ska ha bilen igång året runt så kör i en lite tjockare olja,en 20/40 motorolja kan tysta ned den en del,sen är det väl aldrig fel att kolla ventilspelet på en okänd motor..
Du har nog fått med lite partiklar från det kärvande pumpelementet upp i spridaren men åk med den ett tag,det kan gå till sig misstänker jag.
Om pumpen inte är separatsmord utan smörjs med motoroljan är det väl ett bra läge att skifta oljan i maskin,det har ju hamnat en del gojja i pumpen under dina försök att fixa problemet....

Mvh/Dexx
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se