Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania Super 50 Dieselpump reglerstång fastnat

69 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

Tracdoc

#31 » 22:30:20, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan även vara ett pumpelement som fastnat så att det blockerar reglerstången.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



krokodilen

#32 » 09:09:44, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tracdoc skrev:Det kan även vara ett pumpelement som fastnat så att det blockerar reglerstången.


Långsökt men det ser man ju lätt då vriddelen på elementen brukar gå att vicka på trots att stången sitter fast.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dexxas

#33 » 09:41:01, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som det är flera pumpelement som kärvar. 3 fjädrar komprimerade samtidigt......
Bild
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

krokodilen

#34 » 09:59:37, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Ser ut som det är flera pumpelement som kärvar. 3 fjädrar komprimerade samtidigt......
Bild


Fast kärvar de på det viset pumpmässigt så skulle ju inte motorn gå så rent som den gör, ett visst överlapp måste väl finnas för att hinna bygga trycket som behövs för att spridaren ska öppna.

Det ena elementet kan ju vara i stängning och det andra i öppning typ. Tur retur typ.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dexxas

#35 » 10:20:24, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det. Till en fyrcylindrig motor borde det vara 90 grader mellan nockarna på pumpaxeln.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

krokodilen

#36 » 10:30:57, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Tror inte det. Till en fyrcylindrig motor borde det vara 90 grader mellan nockarna på pumpaxeln.


90 grader mellan max lyft.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dexxas

#37 » 10:54:07, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den lobformen på pumpaxeln borde inte tre pumpelement påverkas samtidigt. Bilden hittad i en CAV handbok....

Bild
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

krokodilen

#38 » 11:18:01, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Med den lobformen på pumpaxeln borde inte tre pumpelement påverkas samtidigt. Bilden hittad i en CAV handbok....

Bild


Ok du har nog rätt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

J-Tune (trådstartaren)

#39 » 17:03:57, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ett pump element fastnat så kanske detta inte under några omständigheter går att lösa med pumpen i lastbilen med smörj och annat antar jag? hmm.. Man undrar ju fa vasen dom blandat i dieselskiten.. Iofs är dieseln i denna bil riktigt gammal.. tämde tanken och hällde på nytt sist iallafall. Ska ner till ladan nu å se om T-röden gjort någon skillnad och om den ens startar nu.. För nu har de där grejjerna som vrider sig sakta rört sig mot STOP! eller utgångsläge med ingen gas.. På bilderna står de ju typ i mitten.. Men efter att jag hade igång han så verkar de nu har rört något på sig..
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

krokodilen

#40 » 18:03:37, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

J-Tune skrev:Om ett pump element fastnat så kanske detta inte under några omständigheter går att lösa med pumpen i lastbilen med smörj och annat antar jag? hmm.. Man undrar ju fa vasen dom blandat i dieselskiten.. Iofs är dieseln i denna bil riktigt gammal.. tämde tanken och hällde på nytt sist iallafall. Ska ner till ladan nu å se om T-röden gjort någon skillnad och om den ens startar nu.. För nu har de där grejjerna som vrider sig sakta rört sig mot STOP! eller utgångsläge med ingen gas.. På bilderna står de ju typ i mitten.. Men efter att jag hade igång han så verkar de nu har rört något på sig..



Om,,,,OM ett pumpelement fastnat så brukar det gå att motionera loss på plats. ( iaf på bonnmeck-vis) Tycker fortfarande att den går för rent och endast oreglerad i videon du spelar upp.

Det är nog bäst att du plockar loss pumpen och lämnar den till den riktig dieselverkstad a1370:- + moms per timme istället för att lyssna på alla vilda kill-gissningar här inne, inkl mina. Då vet du ju att det funkar sedan. :thumme:

/C
Senast redigerad av krokodilen 18:28:29, 29-04-2023, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#41 » 18:28:03, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#42 » 19:04:09, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Kikade lite mer på bilden på pumpelementen på en större skärm nu och det kan nog vara som Dexxas skriver. Om 2 eller kanske tom 3 av elementen inte ger mer än såg 25-30% av full slaglängd så kan det nog bli väldigt "klen karaktär".

De gånger jag råkat ut för detta har de fastnat i max upptryckt läge dvs 0 eller nära 0 mängd diesel. När man sedan joxat, 5,56:at och motionerat elementen så har ju ett par av dem släppt vilket har räckt för att starta upp motorn för att sedan tajma returen på elementet och med hammare och dorn driva dem manuellt tillbaka tills det funkar på alla cylindrarna.

Det som förbryllar mig lite är att den där manicken är ju smord via oljan i motorn, borde inte kärva om inte nått är riktigt galet, den badar ju i olja på bilden.

I en gammal motor som stått länge med enbart oljan eller kanske tom torr så är det ju inte så konstigt om det ärgar fast menar jag,,, men i denna!? :klia:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dexxas

#43 » 19:30:37, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det hamnat skit eller vatten i bränslet spelar det ingen roll om galleriet kladdar med olja.....
Oljan smörjer pumpnockar, lyftare och lagren till pumpaxeln. Dieslet smörjer(nåja) de invändiga ytorna i pumpelementen..... Vi vet allihop att dieseln idag är inte som förr.........
Jag blir inte förvånad i alla fall....
Det ligger nog lite sanning i påståendet att det inte är fel med lite mineralolja blandat i soppan... Åtminstone åt våra veteranmotorer. :skriva2:

Skvallra inte till Greta om ovanstående....

Mvh/Dexx
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

J-Tune (trådstartaren)

#44 » 19:36:53, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Har det hamnat skit eller vatten i bränslet spelar det ingen roll om galleriet kladdar med olja.....
Oljan smörjer pumpnockar, lyftare och lagren till pumpaxeln. Dieslet smörjer(nåja) de invändiga ytorna i pumpelementen..... Vi vet allihop att dieseln idag är inte som förr.........
Jag blir inte förvånad i alla fall....
Det ligger nog lite sanning i påståendet att det inte är fel med lite mineralolja blandat i soppan... Åtminstone åt våra veteranmotorer. :skriva2:

Skvallra inte till Greta om ovanstående....

Mvh/Dexx


Heeh.. Jag hade lite 2takts olja och lite Spridarrengöring som jag hällde på nu när jag tankade i 20 liter skit diesel. (miljödiesel). Vi insåg att han gick tort.. Och med det kom andra problem.. Han satte igen. Vi tog loss filtret å det va bomstopp.. har några 296 filter liggandes i båten som jag får hämta. Men i filmen nedan går han på startgas som grannen matar in så jag kunde filma. Här ser ni 4an Cylinder att den sitter.
Men ta mej fan nått händ för plötsligt kunde jag dra i han lite och 4ans vred sig lite men segt.. Kanske om han får stå med massa Smörj å T-röd så kanske detta lossar om några veckor haha

film
https://www.youtube.com/shorts/2QCnazaHw0s

Frågan e va fanken händer med 4:an
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

krokodilen

#45 » 19:41:46, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är ju säkerligen problemet inringat iaf.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se