Tracdoc skrev:Det kan även vara ett pumpelement som fastnat så att det blockerar reglerstången.
Dexxas skrev:Tror inte det. Till en fyrcylindrig motor borde det vara 90 grader mellan nockarna på pumpaxeln.
Dexxas skrev:Med den lobformen på pumpaxeln borde inte tre pumpelement påverkas samtidigt. Bilden hittad i en CAV handbok....
J-Tune skrev:Om ett pump element fastnat så kanske detta inte under några omständigheter går att lösa med pumpen i lastbilen med smörj och annat antar jag? hmm.. Man undrar ju fa vasen dom blandat i dieselskiten.. Iofs är dieseln i denna bil riktigt gammal.. tämde tanken och hällde på nytt sist iallafall. Ska ner till ladan nu å se om T-röden gjort någon skillnad och om den ens startar nu.. För nu har de där grejjerna som vrider sig sakta rört sig mot STOP! eller utgångsläge med ingen gas.. På bilderna står de ju typ i mitten.. Men efter att jag hade igång han så verkar de nu har rört något på sig..
Dexxas skrev:Har det hamnat skit eller vatten i bränslet spelar det ingen roll om galleriet kladdar med olja.....
Oljan smörjer pumpnockar, lyftare och lagren till pumpaxeln. Dieslet smörjer(nåja) de invändiga ytorna i pumpelementen..... Vi vet allihop att dieseln idag är inte som förr.........
Jag blir inte förvånad i alla fall....
Det ligger nog lite sanning i påståendet att det inte är fel med lite mineralolja blandat i soppan... Åtminstone åt våra veteranmotorer.
Skvallra inte till Greta om ovanstående....
Mvh/Dexx
Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster