Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania Super 50 Dieselpump reglerstång fastnat

69 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

J-Tune (trådstartaren)

#1 » 19:53:44, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, precis köpt grannens Scania Super 50 veteranlastbil. Den startades sist förra Juli av mig och då gick han fin som bara den. Idag skulle jag starta han och den startade ganska fort. Dieseln i tanken tömdes även ut och ny diesel fylldes på. Men ganska kort efter start började han rusa mer och mer... Stoppen funkar ej och inte heller går det att ge han nån gas utan den lever sitt egna liv hejvilt. För att säkra att inget kärvade så drog jag i gasen och stoppen direkt vid pumpen men ingen lycka. Det känns som pumpen få i sig diesel via någon annan väg.. Det är ingen diesel i motoroljan vad jag kan se heller. Oljenivån på stickan är inom området. Han gick fint ett par timmar förra året men nu är det nått som kärvar. Först strular båtmotorns pump för mig och nu detta.. Tacksam för svar.. //J
Senast redigerad av J-Tune 14:23:44, 26-04-2023, redigerad totalt 1 gång.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.



Dexxas

#2 » 20:05:59, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reglerstången i insprutningspumpen kärvar pga.rost/dieselalger/nått annat skit...
Därför fungerar varken stoppen eller varvtalsregulatorn som dom ska.
Undersök insprutningspumpen innan du försöker starta upp den igen.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

J-Tune (trådstartaren)

#3 » 20:07:41, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar.. Du menar jag får plocka ner pumpen? Eller finns där nått annat jag kan göra. Den går att hålla nere varvtalet om jag lägger i femmans växel å släpper koppl..
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

Dexxas

#4 » 20:14:47, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har plockat med mycket inom både fordon,maskiner och det mesta som rullar,men dieselinsprut överlåter jag helst till proffsen.
Sök på tuben på "runaway diesel" så förstår du varför.....brukar sluta dyrt. :screwy:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

J-Tune (trådstartaren)

#5 » 20:57:05, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är inte kul alls med sånt där... Lätt med ras om man har otur.. Men tror lite på att det kan vara nån jäkla sak inne i pumpen som rostat fast eller satt sig. Lite fukt i den förbaskade miljödieseln så går det åt pipan. Men tidigare ägare har inte alls skött en så annars välbehållen lastbil. Om det endå fann ett enkelt sätta tt mjuka upp pumpen på :(
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

J-Tune (trådstartaren)

#6 » 21:28:06, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska säker på att denna filmens motor har samma fel.. Jahapp då har man lärt sig det då.. Om man öppnar inspektionsluckan på sidan borde man ju kunna komma åt med lite WD 40 och smörja. Ska även kontrollera att dom verkligen haft olja i pumpen. Så den inte skurit.

https://youtube.com/shorts/6BmnK9ZMJUA?feature=share
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

Ivar Risslén

#7 » 21:53:34, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du kan göra är att skruva loss pumpen innan du börjar att skruva isär den och sedan lämna in den till en dieselverkstad som har möjlighet att provköra den i en provbänk.
Att öppna och smörja med olja eller bara peta kan skada mer än vad som gör att den är värd. Sedan så vet du inte om den kommer att hänga sig sedan igen när du är ute och kör.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#8 » 22:19:03, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag instämmer i att det är säkrast att lämna in pumpen till någon bra dieselverkstad med tillgång till provbänk i detta fall.
Är förresten regulatorn mekanisk eller vakuumstyrd? Om den är vakuumstyrd, så kan rusning orsakas av t ex stopp eller läckage i något av de två vakuumrören mellan regulatorn och insugningsröret, eller av att membranet i regulatorn har blivit stelt.
På den tiden tiden dieselmotorer med vakuumstyrd regulator var vanliga, brukade det läras ut till mekaniker att om motorn rusade och man inte snabbt fick stopp på den på annat sätt, skulle man slå sönder regulatorhuset med slägga eller yxa. Tydligen var det inte helt ovanligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#9 » 06:09:05, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

är 2500 normalt maxvarv på den?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

krokodilen

#10 » 08:42:53, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du säkerligen ditt problem. Jag råkade ut för det för många år sedan och startar efter det aldrig upp en diesel som stått länge utan att ha frilagt insuget, för enkel åtkomst.

https://www.youtube.com/watch?v=yy1nSNtPgcI

https://www.youtube.com/watch?v=HWtELLfS8pM

Sitter ju nån slungvikt i den varianten och detta gick utmärkt att lösa hemmavid. (Om det visar sig om 20 år att jag gjorde fel eller kontaminerade på nåt vis vågar jag inte svara på nu)

Traktorn startar och går idag.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#11 » 09:49:54, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis man holder på med en dieselmotor som kan ruse seg opp så kan det være lurt å rigge seg til slik at man kan enkelt strupe lufttilførselen til motoren, da vil den stoppe samme hvor mye diesel den får.

Denne filmen er en favoritt, legg merke til de to unge grabbarna som stikker av mens den gamle gubben vet hva han skal gjøre. Husk lyd :mrgreen:

Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

J-Tune (trådstartaren)

#12 » 14:20:39, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Här har du säkerligen ditt problem. Jag råkade ut för det för många år sedan och startar efter det aldrig upp en diesel som stått länge utan att ha frilagt insuget, för enkel åtkomst.

https://www.youtube.com/watch?v=yy1nSNtPgcI

https://www.youtube.com/watch?v=HWtELLfS8pM

Sitter ju nån slungvikt i den varianten och detta gick utmärkt att lösa hemmavid. (Om det visar sig om 20 år att jag gjorde fel eller kontaminerade på nåt vis vågar jag inte svara på nu)

Traktorn startar och går idag.

/C



Precis exakt så är det på min efter att ha öppnat inspektionsluckan idag. "Stuck fuel rack" Sitter fast och går endast att jucka nån milimeter fram och tillbaka. Läste andra inlägg här på forumet att någon hält ner T-röd i pumpen som skulle lösa upp knäcken som bildas av biodieseln. Hur gick du till väga för att lösa detta?


Tänkte hälla ner nån lösgörande olja i den och låta det stå ett tag. Bromsvätska löser ju en del. Annars Acteon och ATF olja ska vara jäkligt effektivt om man nu inte är rädd om nån gummipackning.

Jag är nästan 100 på att den kärvar och inte har skurit. V körde han jätte fint förra året.. sedan dess har den stått och detta uppstod direkt när jag startade han igår.

1 person gillar det här inlägget.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

J-Tune (trådstartaren)

#13 » 15:15:33, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök nu och lite poly grip att jucka lite på justerstången och ovanförfjädrarna.. Pumpen sitter.. Nu känner man sig lite dum som köpte lastbilen när man måste plocka ner pumpen.. grrrrr...
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

krokodilen

#14 » 15:37:15, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

J-Tune skrev:
krokodilen skrev:Här har du säkerligen ditt problem. Jag råkade ut för det för många år sedan och startar efter det aldrig upp en diesel som stått länge utan att ha frilagt insuget, för enkel åtkomst.

https://www.youtube.com/watch?v=yy1nSNtPgcI

https://www.youtube.com/watch?v=HWtELLfS8pM

Sitter ju nån slungvikt i den varianten och detta gick utmärkt att lösa hemmavid. (Om det visar sig om 20 år att jag gjorde fel eller kontaminerade på nåt vis vågar jag inte svara på nu)

Traktorn startar och går idag.

/C



Precis exakt så är det på min efter att ha öppnat inspektionsluckan idag. "Stuck fuel rack" Sitter fast och går endast att jucka nån milimeter fram och tillbaka. Läste andra inlägg här på forumet att någon hält ner T-röd i pumpen som skulle lösa upp knäcken som bildas av biodieseln. Hur gick du till väga för att lösa detta?


Tänkte hälla ner nån lösgörande olja i den och låta det stå ett tag. Bromsvätska löser ju en del. Annars Acteon och ATF olja ska vara jäkligt effektivt om man nu inte är rädd om nån gummipackning.

Jag är nästan 100 på att den kärvar och inte har skurit. V körde han jätte fint förra året.. sedan dess har den stått och detta uppstod direkt när jag startade han igår.


T-röd är nog att föredra. Kommer ihåg att jag använde glidhammare lite försiktigt i den bulten som syns på videon vid min hand. (den skruvade jag dit för att få bättre grepp på stången)

Sedan körde jag fram och tillbaka och flödade på rikligt med 5-56 eller liknande.

Jag har ju plockat bort regulatorn här vilket inte var jättesvårt på den varianten av pump iaf. Vet att det gällde att vara noggrann och att det va lite pill när det skulle ihop pga av att vissa delar kopplade i varandra precis när delarna möts,,, typ om du förstår.

EDIT: Det ja tycker är lite skumt är att den inte rusar vidare över 2500 varv?? Iom att den förblir helt oreglerad. Kan man dra slutsatsen att det beror på att den är vacuumreglerad tro? Slungvarianten står väl på max bränsle i vila/stopp?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 18:31:55, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om reglerstången sitter stum så har regulatorn inget att säga till om vare sig den är mekanisk eller vakuumstyrd.
En möjlighet är ju att stången inte har fastnat i läge för full bränslemängd utan i ett annat läge.
En annan möjlighet är att något annat fel gör att motorn inte orkar varva högre trots att insprutningspumpen försöker ge fullgasmängd med bränsle.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se