Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania Super 50 Dieselpump reglerstång fastnat

69 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

Dexxas

#16 » 18:33:09, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är alger det beror på så löser du dom med rödsprit,har testat thinner,aceton,bromsrengöring avfettning,lacknafta.....bara spriten gjorde nån skillnad.
Tror inte att spriten angriper nått vitalt i en gammal pump,prova att blötlägga så gott det går med pumpen på plats på motorn......
Dessutom,går varvräknaren längre än 2500 oavsett vad motorn varvar?
Är inte det maxutslag på en gammal Vdo varvräknare till dom där gamla bilarna?
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK



J-Tune (trådstartaren)

#17 » 19:16:43, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min teori är att stången fastnat i något läge där den typ landar på 2500 rpm.. Men om kopressor pumpen går orkar den inte varva upp sig.. då håller den sig på 600rpm.. Får nästan en känsla att en cyl inte är med.. men det är bara jag som är ovan vid äldre dieselstonkare kanske..

Ska ta och testa lite T-röd.. E85 borde väl funka det med? Hade ingen T-sprit på hyllan här ute i skogen så tar och göra en test och öppnar den och sedan fyller lite T-röd i en handspruta. För pumpen går väl inte att fyll upp helt? Det rinner väl ner i tråget annars.. Verkar som pumpen är smörjd från motorns egna oljesystem.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

J-Tune (trådstartaren)

#18 » 21:36:21, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite film på hur seg den är.. I videon får han till 2500 rpm ungf.. Men efter lite lirkande å gasande går han nu max till 1300 rpm.. extremt dålig gas respons men lite.. Så verkar som något har flyttat sig liiiite... Fyllt med sprit E85 så nu får han stå och dra.. så får man väl se om det löser upp nått.

https://www.youtube.com/watch?v=6ZKiQllABas
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

krokodilen

#19 » 21:42:06, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får nog hålla isär alger och dieselseparation.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#20 » 21:49:27, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det där känns lurigt, kan du enkelt komma åt att strypa luften om den skulle få gör sig att rusa ordentligt? :uupps:

Tror inte det hjälper med bara sprit stången behöver motion och egentligen demontage samt riktig rengöring.

Hur såg oljan ut i pumpen eller är det diesel i hela?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

J-Tune (trådstartaren)

#21 » 09:51:56, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Tycker det där känns lurigt, kan du enkelt komma åt att strypa luften om den skulle få gör sig att rusa ordentligt? :uupps:

Tror inte det hjälper med bara sprit stången behöver motion och egentligen demontage samt riktig rengöring.

Hur såg oljan ut i pumpen eller är det diesel i hela?

/C


Oljan i pumpen är samma som gå i motorn av vad jag kan dömma. rätt kolsvart olja endå. Bör bytas asap. Är nog inne på ditt spår att plocka ner pumpen. Det är nog säkrast. Min gissning är att en "Plunger" (Kolv) sitter åt duktig.. Nån sade att det bara är 2 micron tolerans där i cylinden. När man läser på olika forum om pumpar är ju detta typ en vanligt fenomen när dom har stått har jag lärt mig nu. Det är väl lika bra att få sig en lärdom av radpumpar med då.

När det kommer till luften så har jag insugsröret öppet och en stor handduk som man kan plugga med. Men jag har hela tiden i 5:an växel å släpper upp kopplingen när den sticker. Det verkar som han nu inte längre rusar mer än till 1300rpm.. det är som om kolven flyttat sig lite tillbaka. Något rör på sig men jäkligt jäkligt långsamt.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

torbjorn_forsman

#22 » 11:42:06, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om att lösa upp dieselavlagringar - vare sig det nu rör sig om gammal diesel som har oxiderat/polymeriserat kemiskt eller om det rör sig om alger och bakterier - har någon provat med glycerol? Det är ju visserligen lite trögflytande i kyla, men har tydligen förmågan att tränga igenom s k biofilm som orsakas av alger och liknande beväxning, och det "kryper" och smörjer åtminstone något bättre än vad etanol (T-sprit) gör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen

#23 » 11:51:53, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar sprit öht på alger? Jag tror många blandar ihop separation av bränslet och alger. Det är som att all skit i tanken per automatik blir alger.

Är det klibbigt och luktar åt terpentinhållet är det separation och löses enkelt med sprit, enkelt där man kommer åt iaf. Alger är ju svart/grön/bruna klumpar sörja som saneras manuellt och därefter måste systemet behandlas med biocid/avdödare.

Det är som att all skit i tanken per automatik blir alger.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats757

#24 » 15:30:22, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt mig två gånger att regleringen fastnat. Första gången på min lastmaskin med Volvo D50 motor. Den startade på fullrus. Det var lång över maxvarv. Riktigt läskigt.
Andra gången kollade jag en motor som stått länge, för säkerhets skull. Dår satt stången också fast. En Detroit Diesel.

Båda gångerna sköljde jag igenom pumpen med E85, Tog bara loss ledningarna och pumpade runt E 85.
Efter bara några timmar hade båda pumparna lossat och fungerade normalt igen. Utan demontering.
Sedan sköljde jag nogrant ur Etanolen ur ledningarna, så det bara var diesel kvar i pumpen.
Då gick de hur bra som helst igen.

1 person gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

torbjorn_forsman

#25 » 16:00:21, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det radpumpar i bägge fallen? Jag skulle nog vara lite tveksam till att pumpa E85 genom en känslig fördelarpump (typ CAV DPA eller liknande).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jpd

#26 » 16:47:49, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Var det radpumpar i bägge fallen? Jag skulle nog vara lite tveksam till att pumpa E85 genom en känslig fördelarpump (typ CAV DPA eller liknande).


Har gjort övningen på en CAV DPA - men då inte genom att köra runt pumpen med startmotorn.
Utan genom att demontera pumpen från motorn, öppna locket på sidan och skvalpa runt med rödsrpit.

Ingen lust att rotera känsliga saker utan smörjning...

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

mats757

#27 » 17:52:05, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Var det radpumpar i bägge fallen? Jag skulle nog vara lite tveksam till att pumpa E85 genom en känslig fördelarpump (typ CAV DPA eller liknande).


Volvon är så klart radpump. Medans Detroit motorn inte har någon pump alls, eller rättare sagt, det sitter en pump på varje spridare i toppen. Injektorer.

Oavsett pumptyp är det väldigt tajt passning på delarna. JAG, bedömer att risken är mindre att få in skit i systemet genom att skölja än att plocka itu pumpen. JAG ser inte någon risk att dra runt pumpen ett tiotal varv med E85.
Rätt eller fel. Ja jag vet inte.

Vid båda fallen sköljde jag rent pumpen med diesel som var uppblandad med 2 t olja. Inte för smörjning utan för att 2t olja har mycket rengörande tillsatser.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

J-Tune (trådstartaren)

#28 » 22:01:26, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sett på videon där med stången.. Jag får nog riva min.. Duschat med T-röd idag.. Ska se om det gjorde någon nytta imorgon.. Annars får man väl riva.. Vore bra med någon Verkstads manual på pumpen men inte hittat något vettigt ännu.

Bild


Bild


Bild
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

J-Tune (trådstartaren)

#29 » 22:08:20, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanken va bra detta forumet är .. hittade motorbok längre ner i forumet till DS5
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

krokodilen

#30 » 22:19:22, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan nog duscha t-röd tills livets dagar är slut där ute, det är stängen som (antagligen) har fastnat och den sitter bakom och vrider elementen via nån form av kuggkrans princip.

Det ändrar mängden bränsle som puttas in i cylindern, pumpkolvens volym typ. Exakt hur volymen ändras har inte jag koll på.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se