Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Bromsar Scania 2-serien

1 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

Parkeringskungen (trådstartaren)

#1 » 09:22:08, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag håller på med bromsarna på en Scania T112 från 1985 och jag vill bolla idéer med er om vad som kan vara fel.
Problemet är som så att det läcker luft och jag misstänker klockorna vid bromspedalen för att om jag drar handbromsen så slutar den läcka luft men har jag den släppt läcker det så pass mycket att kompressorn knappt orkar med. Enda ställe jag hör att det läcker luft är just vid bromspedalen vid släppt handbroms.
Visst är det som så att drivaxelns klockor fungerar tvärt om från övriga klockor och att de släpper bromsarna när man matar dem med luft? Hur mycket brukar det låta kring bromspedalen när man har släppt handbroms? Och ska det pysa om man håller pedalen still vid ett visst läge?

Edit : Nu har jag provat att byta bromspedalen utan skillnad. Jag har även provat att plugga utgångarna på reläventilen och säkerhetsventilen utan bättring.

Visst är det så att det borde vara något där matartrycket möter styrtrycket som läcker invändigt? Har strypt alla slangar som går mellan ram och klockor på axlarna.

Tacksam för svar
/parkeringskungen
Parkeringskungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:19, 14-04-2017
Ort: Rödeby, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lilla 1304




Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se