Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Hög tomgång, varm motor.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

clocket (trådstartaren)

#1 » 12:14:51, 14-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att jag börjat köra med min Scania 81 år 1976
Så har det visat sig Att tomgången blir besvärande hög efter nån timmes körning. När motorn är kall så blir tomgången som vanligt
Jag misstänker att detta beror på att jag HVO 100 i tanken
är orolig för att motorn ska tokrusa, finns det nån har erfarenhet av HVO 100 i en äldre Scania?
vet att viskositeten inte är rätt ,och vad jag lyckats läst mig till så ska inte HVO 100 användas, men kan det få insprutningspumpen att kärva?
50 % inblandning av blankdiesel är rekomendationen
Tacksam för goda råd
clocket
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:10, 13-04-2021
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania model 81,, år 1976. hästtransport



torbjorn_forsman

#2 » 12:30:58, 14-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVO kan inte ställa till med några sådana problem, det verkar då mer troligt att det är något "riktigt" fel i regulatorn på insprutningspumpen. Eller något enkelt av typ att gaslänkaget kärvar eller är feljusterat så att gashävarmen på regulatorn aldrig går ner helt och hållet mot tomgångsstoppet när du släpper gasen.

Hur är smörjning av regulatorn gjord på den där insprutningspumpen? I vissa fall smörjs den av bränslet, i andra fall får den trycksmörjning från motorns smörjsystem, och ibland har den ett eget oljebad som man måste kolla nivån i och ev byta olja regelbundet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

clocket (trådstartaren)

#3 » 14:52:56, 19-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.
hittar inget i instruktionsboken om smörja insprutningspumpen
Men vad jag fattar så finns det ett membran,som styrs av vackum,och en motstående fjäder som vill ge max bränsle,
dåligt vackum,läckage ,kan ge hög tomgång,tänker jag,samtidigt är ja osäker på om turbon fungerar som den ska,hör inget tydligt turbo visslande
en bra turbo låter inte så mycket,
Jag köpt objektet defekt, objektet va startbart men inte körbart . har inte någon erfarenhet av en gammal Scania med Ds8 motor
clocket
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:10, 13-04-2021
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania model 81,, år 1976. hästtransport

Turbodiesel

#4 » 15:21:54, 19-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på pumpen är en bra början..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#5 » 17:01:56, 19-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både regulator, gasreglage och stopvajer är påfrestande nära grenröret, har du feta avgaser på grund av ickefungerande turbo kan det bli liite överhettat.
Det ska sitte en plåtbit mellan som hindrar lite strålvärme.

Borde vara motoroljesmörjning på D8 vilket är enkelt att kontrollera funktionen på genom att lossa den stora pluggen på regulatorn ovanför rambalk och inspektera visuellt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 20:29:18, 19-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Membrananordningen är en s k rökbegränsare. Den har inget alls med tomgången att göra, utan dess uppgift är att begränsa maxbränslemängden i förhållande till laddtrycket för att motorn inte ska ryka svart t ex vid plötsligt gaspådrag innan turbon har hunnit varva upp eller om luftflödet blir mindre än det borde t ex för att luftfiltret är igensatt.

Nu har jag ingen dokumentation för DS8-motorerna, men jag förmodar att insprutningspumpen är en Bosch PE... , precis som på den lite större men snarlika DS11. Där är regulatorn helt mekanisk (typ RQV...) och har, så när som rökbegränsaren, inget alls med vakuum eller laddtryck att göra.
När du tar bilder på pump och regulator, se till att få med typskyltarna också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

clocket (trådstartaren)

#7 » 19:18:39, 20-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag planerar att göra felsökning efter min förmåga ! i helgen ,
nu har jag ingen plats att vara på , som nån verkstad och på grund av den påbyggnad som är,så är det ett helt projekt att tippa hytten, och tipp pumpen är delvis defekt
Jag har sett att det är oljigt vid turbon , har jort rent luftfiltret, det finns en kontrolllampa som ska tändas om luftfiltret är igensatt
Har köpt en laddtrycksmätare som ja ska försöka koppla in,nånstans
Ja gamla lastbilar ! Objektet finns i Norrköping
clocket
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:10, 13-04-2021
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania model 81,, år 1976. hästtransport


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se