Hej Jag har en LB85 som fått anmärkning på svensk bilprovning ojämn bromsverkan fram på parkeringbromsen. Tydligen ska denna fungera som en nödbroms om slangbrott skulle uppstå under färd. Kör jag sakta med lastbilen och drar i handbromsen så drar styrningen år vänster. Någon som vet om detta går att justera eller måste man byta hela bromsklockan?
Är det verkligen fjäderbromscylindrar fram på en LB85 annars kan de inte bromsa vid ett slangbrott. Där emot läggs eventuellt tryck på membranbromscylindrarna fram vid dragning av parkeringsbroms, men när trycket har försvunnit ur systemet släpper cylindrarna bromsarna. Börja med att kolla så det är samma storlek på bromsklockorna. Är det jämn färdbromsverkan på framaxeln borde det inte vara något fel inne i trummorna eller feljusterade bromshävarmar.
Jag kan alla språk utom grekiska. Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.
Hej. Tack för svar. Verkar som den drabbade bromsklockorna är utbytt någon gång. Någon som vet om det finns någon reservdelskatalog på denna modell? Bromskraften är P-broms) Axel 1. vänster 6.2 kN /Höger 1.2kN Mvh
Okej, då är det fjäderbromscylinder där den bakre delen är till parkeringsbromsen. I den delen sitter en grov fjäder som troligen är brusten, där av sämre bromsverkan. Här är det försiktighet att iakta. Kraftig fjäder som har skadat mer än en oförsiktig mekare som inte visste hur man gör.
Sitter en sexkant (tror det är 19mm) i mitten av fjäderbromsdelen. Den MÅSTE skruvas ut innan vidare demontering av fjäderbromscylindern görs. Med den lösgörs parkeringbromsfjädern.
Jag kan alla språk utom grekiska. Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.
Fjädern till katastrofbromsen trycker med ca 10000-15000 Newton eller 1-1.5 ton. Den har en slaglängd på 10-15 cm när den är komprimerad till ca 10-12 cm. Gjorde en video för att antal år sedan om just detta. För övrigt sitter alltid dessa kombinerade färdbroms och katastrofbroms klockor på bakaxlarna. Har aldrig sett en så på en framaxel. Ojämn bromsverkan på bakaxeln får också fordonet att dra sidledes. Det är säkert ett annat fabrikat på min videos bromsklocka men principen att frilägga dvs komprimera bromsfjädetn är densamma. Vanligen är de bromklockor som används på svenska lastbilar av typen där man använder hylsa på ett sätt med förlängare för att med en skruv som har sexkantskalle dras åt medurs vill jag minnas. Hålet baktill hålls tätt (dammskydd) med en plastkåpa på ca 5 cm diameter
Att det här är ett lifarligt jobb för en "klant" har andra redan påtalat.. Men så länge du inte försöker ta isär de två halvorna med katastrofbroms respektive färdbroms eller att du försöker demontera hela bromsklocka utan att först komprimera fjädern helt så är det inget som kan gå speciellt galet.
"aw come on" Det bästa lärandet kommer när man undervisar Per A