Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Problem med ställbar luftfjädring på scania P94

51 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna diskussioner om Scania

henrik1982 (trådstartaren)

#1 » 22:31:41, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första trådstarten :thumme:

Har börjat skruva lite på lastbilar då jag blivigt nyfiken
På hur dem är byggda och fungerar.

Nu till problemet.
Det sitter en wabco kontroll för att höja och sänka luftfjädringen.
Det kan fungera att sänka och höja några gånger för att enastunden sluta fungera.
Har både haft motorn igång och avstängd utan några ideer.
Kan lägga av helt utan förvarning har inte riktigt vetat vart jag ska börja söka efter felet.

Något tips så skulle jag vara tacksam.
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94



Bengt Erik Eriksson

#2 » 23:23:01, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

de flesta nivånontroller jag sett har suttit med en spiralkabel. har du en sådan skulle jag tippa på att det är brott på en ledare i den..

har inte varit ut för det själv men av din beskrivning låter det som glappkontakt och då troligast i en sådan kabel.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

henrik1982 (trådstartaren)

#3 » 23:36:17, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset.

Jag har ryckt lite i kabeln ska kolla på det mer.
Det finns även inne i skåpet.
Men det fungerar inte bättre med den.
Tycker det är konstigt men det kanske bara en kabel som glappet men det finns två lampor på kontrollen och dem lyser som dem ska.

Återkommer när jag kollat upp det hela
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Jimmy Nilsson

#4 » 00:12:28, 15-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt så att efter ett par ggrs höjande och sänkande så är luften slut ;)
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Ralle

#5 » 08:38:13, 15-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Det är inte så enkelt så att efter ett par ggrs höjande och sänkande så är luften slut ;)

Tänkte faktiskt på precis samma sak, men vågade inte skriva nåt... :???:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

henrik1982 (trådstartaren)

#6 » 16:20:05, 15-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag startade bilen och lät den ladda upp sig.
Jag höjer/sänker inte så länge sen är jag inte så duktig på sånt här.
Men även om bilen får stå och ladda så fungerar det inte som jag tycker verkar varq logiskt.

Men jag pratade med en som sa som Bengt Erik
Att det kan vara ett brott i spiralsladden.
Ska kolla upp det så fort jag kommer intill bilen.
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Jimmy Nilsson

#7 » 16:37:36, 15-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte mest på att luftfjädringen är det som sist får luft på en lastbil och därmed det första som lägger av när trycket blir för lågt. Bromsarna prioriteras alltid först. Har själv en liten iveco med luftfjädring på som varken går att höja eller sänka om trycket är under 9 kg. Bara en tanke. Har du tillräckligt med tryck på bilen får du följa slangarna från bälgarna tills du hittar ventilblocket och helt enkelt mäta om du har signal till magnetventilerna.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

henrik1982 (trådstartaren)

#8 » 14:57:09, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där du säger Jimmy kan nog vara något.
Jag har suttit och väntat på att lufttorken ska pysa till men det händer inte.
Även att jag låtit den stå på 10-15 min
Bytte lufttorksfiltret när jag ändå bytte en läckande säkerhetsventil.
När jag stänger av bilen så läcker det lite luft hörs om man står och lyssnar,

Från röret där lufttorken blåser ut kondensen, sitter en ljuddämpare på som jag även bytte.
Röret mynnar ut innanför framhjulet
Får försöka mäta trycket på något sätt.
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Bengt Erik Eriksson

#9 » 18:48:56, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

men vänta nu. du har ju mätare på instrument panelen. vad säger de? får du inte upp trycket kan det vara kompressor regulatorn som kajkar. får du tryck i kompressorn men inte till fjädringen år det antagligen 4(5?)krets spärrventilen som tagit ihop.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

henrik1982 (trådstartaren)

#10 » 20:11:00, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två st mätare på panelen i bilen.
Båda två är i toppen tror det är max 10bar
Det är inga fel på bromsarna.

Vart hittar jag spärrventilen?
Sitter den i området lufttorken?
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Bengt Erik Eriksson

#11 » 20:25:59, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej den sitter vid tankarna då det är den som fördelar kompressorluften in i tankarna och första prio är ju broms krets 1o2 som panelmätarna känner av och som sagts så kommer luftfjädring och all annan påbyggar luft sist. men har du andra grejor typ luftstol osv som funkar så är det inte luft fel. men mät gärna vad du har för tillgängligt tryck

men tyvärr har du nog fel på torken om den alldrig blåser. då går ju fukten vidare till tankarna via spärrventilen som kanske inte dör direkt men den skulle må mycket bättre utan fukten..
får du vatten i tankarna?
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 20:30:51, 16-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

henrik1982 (trådstartaren)

#12 » 23:39:33, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte känt någon riktig fukt när jag luftat tankarna.
Det finns som du skrev en luftstol och den fungerar helt okej.
Jag pratade även med en som sa att det är runt 16 bar till luftfjädringen.
Hur mätare jag enklast trycket i tankarna ska jag rycka en slang någonstans och sätta en manometer?

Det finns fyra tankar på chassit vid bakhjulen.
Kan tänka mig att två går till bromsarna och två till bälgarna fel?

När jag bytte torkfiltret så var det väldigt blött.
Det rann inte ut vatten ur filtret, men det låg vatten under filtret
Som jag torkade bort.
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94

Bengt Erik Eriksson

#13 » 00:18:55, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det finns mätuttag lite varstans på bilen.det är en gummi huv och under den finns en utvändig gänga och en liten plast ring som sticker ut i mitten. mins inte om det är 12 eller 16mm men stigningen är 1,5mm. på den skruvar man en nippel med plan botten ocg ledee ut i en slang som man antingen mäter trycket ellee fyller tankarna om man går på den vid lufttorken.

men lättast för dig är väl att rycka stol matningen och mäta trycket där.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#14 » 00:57:52, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker det inte skiljer jättemycket mellan märkena...

Läst i (en av många) systembeskrivning för några år sedan, då kunde det ta upp till 1/2timme tills systemet var helt fyllt. Med NY bil och alltså utan läckage men med frisk kompressor..
Så vänta och se om det inte avlastar tillslut.

M16x1,5 är testuttagen. Fungerar faktiskt hjälpligt att skruva på 3/8 rörgäng UTANPÅ. Gäller att få till påverkan av käglan bara.
Stolen borde gå på tillbehörsluften med ett ca-tryck på 6-8bar?!
Luftfjädringen 12?
Bästa tillvägagångssättet är att koppla mätare på samtliga delar i systemet och jämföra hur det fyller i förhållande med varandra.

Gisar BEE menar 'fyrkrets skyddsventil' som fördelare.
En kluns på ca 12x12 cm med 4 små torn på samt massa anslutningar.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

henrik1982 (trådstartaren)

#15 » 12:16:35, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir att handla koppling och mätare då :dancing_geek:
henrik1982
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:08, 14-01-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH12 -94


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se