Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Bromstryck lb80

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

Nina75 (trådstartaren)

#1 » 18:13:14, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temperaturen ute har stigit med 10tals grader, och Scanian startas efter en lång kall vintersömn....
Då börjas det...
Först inget bromstryck alls :sad: ...dvs bygger inte tryck i 1:a tanken vid höger framhjul och noll bar på manometrarna.
Dagen efter får jag 4 bar på manometern på instrumentbrädan och svagt pysljud i tanken som sitter bakom tank 1 på höger sida :klia: .
Försöker fylla bakvägen genom dräneringsventilen i botten med resultatet att det blåser ur ventilen på bifogad bild.(vad är det för mojäng?)
Försökt hitta skolböckerna från fordonstekniken...men dom har fått fötter..
Det tar lååångt tid att komma upp till 4bar, och inte går det fortare för att man gasar....

Nu är det inte så varmt ute längre :snow: och jag är :aaargh:

Nån som har några goda idéer var jag ska börja...

/Rikard



Bild
Senast redigerad av Nina75 18:14:15, 26-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95



Fredrik_

#2 » 00:46:13, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

+ eller- grader?
Börja med att se till att det finns sprit i -doseraren, för den fungerar väl iallafall...
Frysta eller kärvande ventiler är nog rimlig orsak till problem.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nina75 (trådstartaren)

#3 » 10:14:09, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minus på natten..plus på dagen..
Men tror tyvärr inte nog varmt för att evt ispropp ska tina.
Har inga problem med spriten, full kopp och får spritdimma ur dräneringen på våttanken ("tank 1").
Så Fredriks teori om lokal istid ligger nära till hands.

Men det som jag inte förstår är, var tar trycket som kompressorn skapar vägen?
Har undertryck vid insuget, dock inte så väldigt stort.
Får tryck i våttanken.
Får väldigt lite tryck i övriga tankar, pyser lite försynt vid öppning av dränering, och som sagt max 4 bar på manometern på instrumentbrädan. :klia:

Kanske kolvringsbrott på kolv i kompressor??
Då borde trycket gå ut i oljesystemet och jag borde få olja i luften!
Har ingen olja i luften iaf.

Kanske man helt enkelt måste vänta på att den globala uppvärmningen sprider sig till Falutrakten.. :vissla:

Till sist..nån som vet vad det är för ventil på bilden?? :idee:
Sitter ett typ "chokereglage" bredvid handbromsspaken med en wire som går till denna ventil.
Wiren påverkar en hävarm som petar ner en stång som kommer upp ur ventilhuset. Denna stång är i intryckt läge trots att hävarmen inte ligger mot stången.


/Rikard
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95

Johnj-e

#4 » 10:36:28, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nina75 skrev:Minus på natten..plus på dagen..
Men tror tyvärr inte nog varmt för att evt ispropp ska tina.
Har inga problem med spriten, full kopp och får spritdimma ur dräneringen på våttanken ("tank 1").
Så Fredriks teori om lokal istid ligger nära till hands.

Men det som jag inte förstår är, var tar trycket som kompressorn skapar vägen?
Har undertryck vid insuget, dock inte så väldigt stort.
Får tryck i våttanken.
Får väldigt lite tryck i övriga tankar, pyser lite försynt vid öppning av dränering, och som sagt max 4 bar på manometern på instrumentbrädan. :klia:
kompressorn har väl fulltryck fram till pinntanken därmed är den avlastad? :huh: alltså isproppen är nära kompressorn?

Nina75 skrev:Kanske kolvringsbrott på kolv i kompressor??
Då borde trycket gå ut i oljesystemet och jag borde få olja i luften!
Har ingen olja i luften iaf.

Kanske man helt enkelt måste vänta på att den globala uppvärmningen sprider sig till Falutrakten.. :vissla:

har du ingen komp i kompressorn lär du inte få övetryck på fel sida av kolven/kolvarna

Varmvatten/varmluftspistol och tina alla ventiler etc som du kan se
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

torposkar

#5 » 10:42:48, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Ventilen på torped väggen är äldre typ av
spärr ventil till handbroms.

Mvh Oskar
Användarvisningsbild
torposkar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:02, 11-03-2011
Ort: hestra
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: hymas 42

Nina75 (trådstartaren)

#6 » 17:09:09, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar!
Tack!
Kan du förklara funktionen på "spärrventilen"?
Är det samma sak som en blockeringsventil, som man ska trycka in för att kunna få p-bromsen att släppa om systemet har varit trycklöst?

/Rikard
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95

torposkar

#7 » 17:18:51, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

För gångare till blockering knappen. Samma funktion.

MVH Oskar
Användarvisningsbild
torposkar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:02, 11-03-2011
Ort: hestra
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: hymas 42

Nina75 (trådstartaren)

#8 » 17:24:58, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har värmen kommit till blå hallen!
Dagens test började med tomt system.
Dränerade våttanken, en hel del vatten rann ut, smaklöst och klart.
Startar upp, trycket stiger sakta upp till 4 bar och där är det stopp.

Tar på mig skidorna och skiter i det hela... :???:

Kommer hem till trycklöst system.
Öppnar dräneringsventilen...ut kommer kolsvart motorolja!!!

Om det har varit ispropp mellan kompressor och våttank, öppnar då avlastningsventilen?
Eller blåser men nåt som ger motorolja i våttanken?

Börjar få känslan av att det blir kompressorskruvning :sad:

/Rikard
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95

Nina75 (trådstartaren)

#9 » 23:03:24, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra:......probem löst!!!!
Scanian har fått upp trycket.
Problemet låg i blockeringsventilen, den lilla rackaren på bilden.
Den hade fastnat i nåt mellanläge.
Trycket kom bara upp i 4bar pga att det pös ut luft där, vilket inte hördes då motorn gick.
Tryckte upp systemet med garagekompressorn och avstängd motor, pillade lite med den läckande ventilen...och vips så var det bara att tuta och köra!

Snipp snapp snut...å så var tråden slut!

/Rikard
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95

mf33

#10 » 23:52:00, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan som kom ut ut tanken är olja som "läcker förbi" bl,a. kolvringarna i kompressorn.
På en gammal bil blir det alltid mer eller mindre. Dränera ofta, typ varje gång du kört, så slipper du problem med olja i systemet samt slipper du en massa jamande hos bilprovningen, om dom kollar "våttanken"/ första tanken.
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Nina75 (trådstartaren)

#11 » 09:33:38, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:Oljan som kom ut ut tanken är olja som "läcker förbi" bl,a. kolvringarna i kompressorn.
På en gammal bil blir det alltid mer eller mindre. Dränera ofta, typ varje gång du kört, så slipper du problem med olja i systemet samt slipper du en massa jamande hos bilprovningen, om dom kollar "våttanken"/ första tanken.
mvh Mojje



Tack för dom tipsen Mojje! :thumme:
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95

stefan h12

#12 » 19:21:13, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Jag har haft min L80 i 13år nu och jag kör med den nästan varje dag har aldrig varit med om att bilprovningen kollat tankarna dom vill inte söla med sådant,sedan det där med luftventilen så kan regulatorn som sitter efter kompressorn hänger sig ,ett bra knep är att chock öppna första tanken så att man tömmer ut luften snappt så att fjädern i ventillen får röra på sej sen brukar det funka igen
Stefan Leander
LM845 71
Scania L80 69
H12 71
IH 250B 57
scania 113 kranbil 45000 pallfinger
stefan h12
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:37, 09-07-2007
Ort: Varberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: scania L80 69
BM845 71
H12 71
scania 113 kranbil
IH 250B 57

Nina75 (trådstartaren)

#13 » 21:25:39, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan..
Tack før ænnu ett tips till oss "gammelscaniaægare"

Jag demonterade låsringen på toppen av tryckregulatorn och lyfte ur hela innehållet, torkade rent och smorde gummitætningarna med lite bromsfett.
Troligen så funkade regulatorn innan jag gjorde denna operation, men i felsøkandets hetta fick jag tips om att regulatorn kanske var orsaken till felet.'
Nu var så inte fallet, men min lilla operation hade kanske samma effekt som Stefans "chockøppning" av våttanken, och kanske det var på tiden med tanke på hur det såg ut dær inne...

Noterar en sak som jag inte har tænkt på tidigare... :klia:
Nær man stænger av motorn och kompressorn ær avlastad, dvs man har fullt bromstryck i alla tankar, då pyser det ur avlastningsventilen tills trycket ær nere dær avlastningsventilen stænger och "kopplar in" kompressorn.
Vet inte om detta ær som det ska???? :???:

Någon som har kommentarer till detta..."Just spit it out"!!!!

Snipp snapp...tråden var visst inte slut... :thumme:

/Rikard
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95

stefan h12

#14 » 22:09:30, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bara 8 bar när du kör så är det ingen fara att det pyser lite här och där, men det är normalt att det pyser i ventilen när trycket är uppe.//stefan h12
Stefan Leander
LM845 71
Scania L80 69
H12 71
IH 250B 57
scania 113 kranbil 45000 pallfinger
stefan h12
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:37, 09-07-2007
Ort: Varberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: scania L80 69
BM845 71
H12 71
scania 113 kranbil
IH 250B 57

Nina75 (trådstartaren)

#15 » 02:35:08, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefan h12 skrev:Har du bara 8 bar när du kör så är det ingen fara att det pyser lite här och där, men det är normalt att det pyser i ventilen när trycket är uppe.//stefan h12


Trycket ær minst 8 bar under færd...
Har fått stopp på allt annat "pys", det var nog dærfør jag upptæckte pyset i ventilen.
Låter dærmed som allt ær frid och frøjd :smile:
/Rikard
Nina75
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:53, 10-09-2012
Ort: Falutrakten
Sverige
Maskin: Zeppelin hjulgrävare 5ton -95


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se