Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Rusande motor.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

Hopo

#16 » 13:10:40, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Pelle och andra som förstår sig på detta.

Jag såg att denna tråd är rätt gammal men jag skulle ändå vilja veta om du Pelle fann vad som var problemet med att din Scania rusade efter start.
Jag har en gammal Hymas traktorgrävare med en Nuffield traktor som bärare. Min grävare hade stått i ca ett halvt år och när jag startade den häromdagen så rusade motorn även för mig motsvarande halvgas. Handgasrglaget var inställd på tomgång och det gjorde ingen inverkan även om jag påverkade gasreglaget. Det verkar som att något har fastnat i ett läge motsvarande halvgas, hur det nu kan göra det för jag stängde av motorn på tomgång för ett halv år sedan. Motorn gick på halvgas i ca 3 minuter och sedan dog den och går inte att starta. Har bytt bränslefiltren samt luftat ända fram till insprutningspumpen och när jag lossar rören vid insprutarna så sipprar det bara lite bränsle från trean och fyran men det kommer däremot inget från ettan och tvån när jag kör med starten.
Jag har en pump av märket Simms även kallad Minimec med beteckning P4801-2.

Som sagt var vad var hittade du felet på din Scania Pelle?
Finns det några fler som har haft motsvarande problem?

Det som förbryllar mig mest är att varför motorn rusar på halvgas när jag stängde av den på tomgång och har inte rört några reglage innan start.

// Hopo
Hopo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:04, 09-11-2014
Ort: Halmstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430, Hymas 467



magirus

#17 » 13:48:09, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finnes en rad trådar om detta.
Reglerstången har troligen fastnat så pumpen behöver en rengöring inuti.
Jag kommer int på nån tråd att länka till men gör ett sök på tex "simms" så torde de komma en hel del trådar i ämnet. :thummar:
magirus
 

Ivar Risslén

#18 » 16:13:27, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid start av motorn försöker regulatorn att ställa pumpen för att ge max med bränsle. Så du hade tur att den bara gav halv gas. Är det olja som det ska vara i pumpen och regulatorn, kolla i instruktionsbok eller verkstadshandbok. Den kan även vara smord med olja direkt från motorn.
Om du ska försöka göra fler startförsök så lossa luftintaget på motorn och ha en masonitskiva eller något annat styvt som du kan täta till det för att kväva motorn om den skulle börja rusa på fullt.

Mitt råd är att du skruvar loss pumpen och lämnar in den till en verkstad som kan gå igenom den för att kolla efter felet samt provköra den i bänk. Det kostar men en ny motor kostar mera.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Hopo

#19 » 17:32:19, 04-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era tips och förklaringen hur det fungerar med kallstarten. Har hittat en sida på Youtube som visar hur regleringen fungerar. Ska öppna min pump för att se hur det står till med reglerstången på min pump innan jag tar kontakt med en verkstad.

// Hopo
Hopo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:04, 09-11-2014
Ort: Halmstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430, Hymas 467

mats757

#20 » 09:23:51, 05-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drabbades av samma sak på min gamla lastmaskin med Volvo D50 motor. Centrifugalregularor. Jag gav upp och klev åt sidan när den gick på fullrus. Tack och lov stannade den efter 15-20 sekunder. Troligtvis han den inte med att mata fram bränsle, så den började suga luft istället... ???
Närmare granskning märkte jag att reglerstången gick väldigt tungt.
Drog mig till minnes att någon sagt att E85 löser upp sånt där skit. Lossade matar och retur-ledning och satt ner i en dunk med E85 på sidan om. Hand pumpade runt systemet. Filter och pump. Döm om min förvåning, efter en stund släppte reglerstången. Lossade spridar-rören och körde runt motorn, framför allt pumpen. Till slut reagerade pumpstången snabbt och alert. Fortsatte att pumpa runt systemet med fräch diesel tills alla E85 var borta. Monterade tillbaka bränsleledningarna till riktiga tanken. Efter det blev maskinen mycket mer lättstartad!

Har förresten inte Gamla Scania 11 or vacuum pump?

2 personer gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Hopo

#21 » 17:33:42, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni hade helt rätt. Det var reglerstången som kärvade. Lite smörja och motionering av stången så började den att flyta lätt. Satte tillbaka locket som jag hade öppnat för att komma åt stången. Tryckte på starten och den spann igång mjukt och fint.
Tack för hjälpen

2 personer gillar det här inlägget.
Hopo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:04, 09-11-2014
Ort: Halmstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430, Hymas 467


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se