Halloj!
Igår hade jag tänkt mig att starta upp min Scania, en TGB 30 -76 och med D11-motorn (utan turbo). Jag har haft den stående sedan i höstas men jag brukar starta upp den lite då och då och även att fylla på lite anti-alg-medel i dieseln. Den här gången var det kanske tre månader sedan jag startade motorn förra gången.
Den brukar alltid brumma igång så snällt och inget undantag denna gång MEN.
Motorn rusade direkt upp på ett riktigt, riktigt högt varvtal, definitivt inte hälsosamma varvtal.
Jag blev så paff att jag kom av mig fullständigt. Jag förberedde mig däremot på att hoppa ur lastbilen och springa iväg, en exploderande motor är inte hälsosamt att studera på nära håll.
Det upplevdes som 20 långa och obehagliga minuter men det hela varade kanske i 15 sekunder. Jag hann inte hugga tag i stoppreglaget innan motorn stannade av sig själv. PHU!
Inte en chans att jag vågade starta motorn igen, varvtalet (på mig själv) var säkert lika mycket över rött som motorn hade varit på. Det var nära kalsongbyte.
Efteråt började jag fundera på vad som egentligen hade hänt och varför. Att länkaget från gaspedalen skulle ha kärvat är uteslutet, jag hade inte rört denna.
På något sätt fick jag för mig att motorn inte hade gått igång på dieselbränslet utan snarare på motorolja. Ja, enbart spekulationer men…
Vidare spekulationer… Kunde möjligen motorolja ha runnit ner via ventilerna/ventilstyrningarna och in i cylindrarna? Men kunde denna lilla oljemängd i så fall göra så att motorn gick på mer än fullvarv i 15 sekunder?
Jag vet att när VW hade släppt sin dieselmotor till VW Golf och Passat i slutet på 70-talet… Det var ett antal av dessa motorer som varvade ihjäl sig. Efter mycket detektivarbete lyckades teknikerna lösa problemet, det berodde på vevhusventilationen… Oljedimman i denna samlades till slut som en liten pöl motorolja inne i luftrenaren och sögs då plötsligt in i motorn och… Många motorer som gick detta öde till mötes innan orsaken upptäcktes och åtgärdades. Även Volvo har ganska nyligen haft liknande problem med sin D5-motor.
Men åter till min Scania-motor, har ni andra några teorier/vet vad som kan ha inträffat och orsakat den rusande motorn? Kom gärna med tips och råd tack, mer eller mindre fantasilösa har ingen betydelse.
Jag tänker inte göra något ytterligare startförsök innan jag har blivit (något) klokare (och att min puls har gått ner till mer normala värden) och på vad som kan vara orsaken till rusningen.
/Pulsförhöjda Pelle