Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Rusande motor.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

Pellegusa (trådstartaren)

#1 » 14:18:48, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Igår hade jag tänkt mig att starta upp min Scania, en TGB 30 -76 och med D11-motorn (utan turbo). Jag har haft den stående sedan i höstas men jag brukar starta upp den lite då och då och även att fylla på lite anti-alg-medel i dieseln. Den här gången var det kanske tre månader sedan jag startade motorn förra gången.

Den brukar alltid brumma igång så snällt och inget undantag denna gång MEN.
Motorn rusade direkt upp på ett riktigt, riktigt högt varvtal, definitivt inte hälsosamma varvtal.
Jag blev så paff att jag kom av mig fullständigt. Jag förberedde mig däremot på att hoppa ur lastbilen och springa iväg, en exploderande motor är inte hälsosamt att studera på nära håll.

Det upplevdes som 20 långa och obehagliga minuter men det hela varade kanske i 15 sekunder. Jag hann inte hugga tag i stoppreglaget innan motorn stannade av sig själv. PHU!
Inte en chans att jag vågade starta motorn igen, varvtalet (på mig själv) var säkert lika mycket över rött som motorn hade varit på. Det var nära kalsongbyte.

Efteråt började jag fundera på vad som egentligen hade hänt och varför. Att länkaget från gaspedalen skulle ha kärvat är uteslutet, jag hade inte rört denna.
På något sätt fick jag för mig att motorn inte hade gått igång på dieselbränslet utan snarare på motorolja. Ja, enbart spekulationer men…
Vidare spekulationer… Kunde möjligen motorolja ha runnit ner via ventilerna/ventilstyrningarna och in i cylindrarna? Men kunde denna lilla oljemängd i så fall göra så att motorn gick på mer än fullvarv i 15 sekunder?

Jag vet att när VW hade släppt sin dieselmotor till VW Golf och Passat i slutet på 70-talet… Det var ett antal av dessa motorer som varvade ihjäl sig. Efter mycket detektivarbete lyckades teknikerna lösa problemet, det berodde på vevhusventilationen… Oljedimman i denna samlades till slut som en liten pöl motorolja inne i luftrenaren och sögs då plötsligt in i motorn och… Många motorer som gick detta öde till mötes innan orsaken upptäcktes och åtgärdades. Även Volvo har ganska nyligen haft liknande problem med sin D5-motor.

Men åter till min Scania-motor, har ni andra några teorier/vet vad som kan ha inträffat och orsakat den rusande motorn? Kom gärna med tips och råd tack, mer eller mindre fantasilösa har ingen betydelse.
Jag tänker inte göra något ytterligare startförsök innan jag har blivit (något) klokare (och att min puls har gått ner till mer normala värden) och på vad som kan vara orsaken till rusningen.

/Pulsförhöjda Pelle
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)



mf33

#2 » 14:57:33, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Reglerstången i bränslepumpen, den som åker fram och tillbaka och reglerarar bränslemängden kan kärva/fastna. På en del pumpar ställer den sig i fullgasäge som viloläge sen när motorn startar så hamnar den i det läge som gasen "står på".

Startade en gammal Scania L85 som stått flera år nyss. den starta direkt och jäääääävlar vad den börja varva. Som tur var startade jag den från motorutrymmet så jag kunde slänga näven för inloppet i luftburken och sen rycka i stopparmen på pumpen så den stanna.

Den har CAV pump och på ena gavel sitter ett ca20mm tjockt ca 35mm långt
"rörlock" som är lite slipat så man kan skruv loss det med en skiftnyckel, då blottas änden av reglerstången, ryckte den fram ock tillbaka fyllde oljrpåfyllningen i pumpen med olja sen funka det.

Har du Cav pump eller Bosch
mvh Mojje

1 person gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Pellegusa (trådstartaren)

#3 » 15:26:37, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mojje och tack för snabbt svar!

Vad jag har för pump vet jag ej, jag får tippa hytten någon dag och kolla upp...

Om det är en sk CAV-pump, om motorn rusar går den i så fall att stoppa med att dra i stoppreglaget/vajern?

En liten följdfråga... Hur kommer det sig att motorn stannade av sig själv efter (långa) 15 sekunders varvande? Den borde väl rimligen ha gått ner på tomgångsvarv, eller?

/Pelle
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)

dimorep

#4 » 17:26:38, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sällan att en kall (nystartad) motor börjar gå / rusa upp på smörjolja. Brukar först kunna hända när de blivit varma och främst i samband med motorbromsning, när bränslet regleras ner men motorn fortsätter ändå att "hålla varvet uppe" med hjälp av oljedimman den suger in.

Om det är ett(eller flera) pumpelement eller reglerstången som påverkar de som kärvat och orsakat motorrusningen så kan det (om det låssnar) lika gärna nästa gång fastna i ett annat läge. Som då kan vara i stoppläget, dvs gör att motorn stannar av sig själv -det bästa som kan hända om något kärvar... :svettas:

Inte alltid som det går att stoppa en motor som rusar / skenar med hjälp utav stoppreglaget, om reglerstången inte går att rubba ur sitt läge. :sad:
Enda sättet att få stopp på en sådan motor är att blockera lufttillförselen, eller om möjlighet finns att ta ut mer effekt ur motorn än vad den orkar med (bromsa ner den) om det hinns med och är praktiskt genomförbart.
Att bara bryta bränsletillförselen fram till insp.pumpen brukar inte hjälpa då det tar för lång tid innan bränslet tar slut = skador hinner att uppstå innan.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PerÖ83

#5 » 17:48:33, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några dårar i grann byn :lmao:
Så här kan de gå med kärvande reglerstång.
http://www.youtube.com/watch?v=JHGRfouL6DM
Har för mig att de blev skrot med 8an :sad:
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Pellegusa (trådstartaren)

#6 » 18:39:54, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Sällan att en kall (nystartad) motor börjar gå / rusa upp på smörjolja. Brukar först kunna hända när de blivit varma och främst i samband med motorbromsning, när bränslet regleras ner men motorn fortsätter ändå att "hålla varvet uppe" med hjälp av oljedimman den suger in.

Om det är ett(eller flera) pumpelement eller reglerstången som påverkar de som kärvat och orsakat motorrusningen så kan det (om det låssnar) lika gärna nästa gång fastna i ett annat läge. Som då kan vara i stoppläget, dvs gör att motorn stannar av sig själv -det bästa som kan hända om något kärvar... :svettas:

Inte alltid som det går att stoppa en motor som rusar / skenar med hjälp utav stoppreglaget, om reglerstången inte går att rubba ur sitt läge. :sad:
Enda sättet att få stopp på en sådan motor är att blockera lufttillförselen, eller om möjlighet finns att ta ut mer effekt ur motorn än vad den orkar med (bromsa ner den) om det hinns med och är praktiskt genomförbart.
Att bara bryta bränsletillförselen fram till insp.pumpen brukar inte hjälpa då det tar för lång tid innan bränslet tar slut = skador hinner att uppstå innan.


Ett stort tack för intressant info!

Om motorn rusar, om jag då har en plastpåse fylld med (något) och trycker in denna i luftintaget/luftrenaren, borde motorn då stanna på grund av syrebrist? Alternativt att jag blockerar lufttillförseln efter luftfiltret (där det kanske är mindre luftläckage).

Jag vill ogärna uppleva samma sak som igår en gång till, det var mer än obehagligt. Jag hade hellre åkt med den värsta berg-och-dalbanan som finns. Skulle "skiten" även ta eld så lär jag även elda upp mitt garage som är alldeles intill.

Om jag nu har förstått det hela rätt och att jag vill bli 100 % säker på att inte råka för samma obehagliga upplevelse en gång till och med en rusande motor, då måste jag (på något sätt) montera någon form av (elektriskt styrd) magnetventil (sex stycken) på rören mellan insprutningspumpen och insprutningsmunstyckena?

Om det (teoretiskt sett) skulle ha runnit ner motorolja via ventilstyrningarna och vidare ner i cylindrarna, kan detta ha varit förklaringen till att motorn rusade under (obehagliga) 15 sekunder?

/Vettskrämda Pelle.
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)

Exs

#7 » 19:00:35, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn och fin nu :grin: nåt att täcka för insuget med ordentligt borde räcka ganska långt. Tänk dock på att det lätt går hål på en plastpåse/sopsäck, du kanske behöver nåt bättre? Lycka till! :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Pellegusa (trådstartaren)

#8 » 19:01:28, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Några dårar i grann byn :lmao:
Så här kan de gå med kärvande reglerstång.
http://www.youtube.com/watch?v=JHGRfouL6DM
Har för mig att de blev skrot med 8an :sad:


Ja, eeeh... Intercooler blev snarare Inte-cooler.

Jag vet inte om jag ska tacka dig för att du (hypotetiskt) har förstört min kommande nattsömn den närmsta veckan!!!???
Det finns något som heter mardrömmar... [flin]

/Svårsövda Pelle
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)

Pellegusa (trådstartaren)

#9 » 19:09:06, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Lugn och fin nu :grin: nåt att täcka för insuget med ordentligt borde räcka ganska långt. Tänk dock på att det lätt går hål på en plastpåse/sopsäck, du kanske behöver nåt bättre? Lycka till! :thumme:


Du kan få betala min (kommande) blodtryckssänkande medicin om inte annat.

/Högt blodtryck, Pelle.
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)

dimorep

#10 » 19:15:39, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rädd ska du inte vara för sakerna, men väl ha lite respekt för de, det hjälper till att "tänka till en gång extra" innan handling!

Ändra inte på något i bränslesystemet (lägge inte till / ta bort, eller ändra några komponenter i det) för det är precis så bra utformat det behöver vara redan från fabrik. Se bara till att alla delar i det är i ok skick och ha i rent bränsle.

Alltid bra att ha "fritt" framför luftintaget och något lämpligt att blockera det med, tex en lagom tjock/hård gummibit (del av ett stänkskydd) vid uppstart av "okända motorer", speciellt om de stått stilla ett tag.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Pellegusa (trådstartaren)

#11 » 19:56:13, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Rädd ska du inte vara för sakerna, men väl ha lite respekt för de, det hjälper till att "tänka till en gång extra" innan handling!

Ändra inte på något i bränslesystemet (lägge inte till / ta bort, eller ändra några komponenter i det) för det är precis så bra utformat det behöver vara redan från fabrik. Se bara till att alla delar i det är i ok skick och ha i rent bränsle.

Alltid bra att ha "fritt" framför luftintaget och något lämpligt att blockera det med, tex en lagom tjock/hård gummibit (del av ett stänkskydd) vid uppstart av "okända motorer", speciellt om de stått stilla ett tag.


Tack för tänkvärda ord!

Jo, och lite (inte så lite heller) nojig är jag. Jag har alltid en brandsläckare inom 10 meters avstånd var jag än befinner mig, i alla bilarna...
Jodå, jag har haft nytta av... Grannarnas bil tog eld för några år sedan, då var det bra att jag...
Bättre att förekomma än förekommas.

Om jag ska svetsa på någon bil, helst vill jag ha brandkåren intill mig, i fall...

Jag har alltid haft en skrämmande/hatkärlek för motorer/maskiner/dieslar som bensinare. Men tok-varvande, okontrollerande motorer... De kan göra mig sömnlös... Som sagt, igår var det nära kalsongbyte.
Men i och med att jag är lite nojig, så visst, förebygger jag att hamna i o-kontrollerade situationer.

/Pelle
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)

JohanN

#12 » 20:21:28, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att det är vakuum reglering? Finns i alla fall på vissa gamla Scaniamotorer i båtar, och dom rusar om membranet är trasigt har jag för mig :klia:
JohanN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:34, 27-03-2012
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm218

Pellegusa (trådstartaren)

#13 » 21:43:14, 01-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohanN skrev:Det är inte så att det är vakuum reglering? Finns i alla fall på vissa gamla Scaniamotorer i båtar, och dom rusar om membranet är trasigt har jag för mig :klia:


Du är helt och hållet inne på rätt spår men på min Scania är det är det "en centrifugalregulator".

Scanias och särskilt den klassiska "raka åttan", den har vaccumreglering.
Jag vet så pass mycket att det finns både vaccum som centrifugalregulator på Scanias motorer. De som är äldre än mig (född 1958) har säkert mer koll än vad jag har...

Vad jag vet om Scania-motorerna (raka åttorna) och med vaccumregulator... Ett kännetecken för dem och när de går på tomgång är den varierande tomgången, "wrom, wrom".

Vartefter som de skrotade Y6, Y7 och Y8-ottorna (SJ-språk och för rälsbussarna) så dissekerades även dess motorer.
Scanias "raka åttor" och som hade hade gjort tjänstgöring sedan slutet av 50-talet och fram till mitten på 80-talet, det fanns inte ens vändkanter i cylindrarna, motorerna var som nya. Då kan vi tala om kvalitet.

Oj, nu hamnade vi lite utanför ämnet.

/Pelle
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)

mf33

#14 » 18:07:04, 02-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Som dimorep skrev:
"Inte alltid som det går att stoppa en motor som rusar / skenar med hjälp utav stoppreglaget, om reglerstången inte går att rubba ur sitt läge. ""


Hade tur med min för den satt inte hårdare fast än att den lossnade när jag ryckte i stopparmen.
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Pellegusa (trådstartaren)

#15 » 10:17:45, 03-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Ett stort tack för responsen på mitt inlägg om rusande motorn. Jag har nu en hel del att kolla upp efter era tips och råd.
Innan jag går vidare så ska mitt blodtryck få sjunka ner lite till mer normala värden. [flin]

/Pelle
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se