Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Kopplingsproblem LBS 141 - 1980

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Tatraplan (trådstartaren)

#1 » 23:54:42, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag körde hem min nya (för mig) brandbil i onsdag och de fyra första timmarna av resan gick
som en dröm. Under de sista milen började det bli trögare att växla och jag noterade då att
den kopplade ur sämre och sämre. Mot slutet kopplade den inte ur alls utan kopplingen gick
bara att få att slira litegrann med kopplingspedalen i botten, så det blev till att matcha med
varvtal och ta sig hem utan frikoppling sista biten :sad: .

Nu har jag börjat peta lite på kopplingsmanövreringen men har ganska nära noll koll på det
här med tryckluftssystem. Det jag noterat är att det pyser (eller snarare blåser) luft hela
tiden i en del av slavcylindern (märkt A på bilderna nedan). Om jag håller för hålet som går
rakt genom "muttern" rör sig kopplingsarmen, men efter en stund börjar det istället pysa
försiktigt från en annan koppling (märkt B). Är det så att något ska sitta genom "muttern"
och helt enkelt fallit av under hemresan? Systemet töms på luft på 20 minuter eller så, och
tills trycket är borta blåser det konstant från hålen i "mutter A".

Tacksam för tips om vad som kan ha fallerat och hur luften till kopplingsmanövreringen ska
bete sig i allmänhet.

/Robert

Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Volvo LM840 - 1968
Volvo EC20B - 2006
Scania LBS141 - 1980
Scania CR145 - 1977
Scania P82M - 1984
Scania P94D - 2001
Kenworth K100e - 1988
Tatraplan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:31, 24-07-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM840
Volvo EC20B
Scania LBS141
Scania P94D



Michael Meier

#2 » 08:07:12, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte slavcylinder utan servoventil.

Bild

jörgen.ottosson skrev: .... fjädern (10) på mina bilder ovan är för att återställa servoventilen till jämviktsläge när du slutar trampa ned ( håller pedalen stilla) kopplingen så att varke luft släpps in eller ut..... och efter som servoventilen i bland kan kärva, så kan den i bland vara "micklad" med ....


baklastare642 @ [Scania lastbilar] Koppling på scania 140

Vad har hänt här ? ser du någon tendens till varför hävarmen/reglagearmen går så långt att den gör märken i sprängkåpan ?


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 08:25:14, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tatraplan skrev: .... efter en stund börjar det istället pysa försiktigt från en annan koppling (märkt B) ....


Jag förutsätter att ingenting i B-kopplingen ska läcka utan all utsläpp ska ske från "A" (tryckluften lär ta vägen någonstans efter utförd arbete)

Läckage hela tiden genom "A" (i viloläge) betyder att servoventilen är påverkad/ej returnerad/kärvar..

Tänk på att servoventilens funktion är "pillig", kanske behöver smörja stång och tätning, du skulle behöva någon som trampar på kopplingen medans du tittar, så ser du funktionen lite enklare.
Senast redigerad av Michael Meier 08:33:45, 17-07-2021, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias Petterson

#4 » 08:27:21, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att något har hänt med justerskruven nr 15
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#5 » 08:35:07, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) ja så kan det vara.. det skulle förklara allt, Bra ide.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tatraplan (trådstartaren)

#6 » 11:47:08, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla bra tips :grin: !

Michael Meier skrev:Inte slavcylinder utan servoventil.

Ah, där syns hur lite koll jag har :uupps:

Michael Meier skrev:Vad har hänt här ? ser du någon tendens till varför hävarmen/reglagearmen går så långt att den gör märken i sprängkåpan ?


Ingen aning tyvärr, jag har bara kört hem och märkte att kopplingen blev gradvis sämre mot slutet av hemresan.

Mattias Petterson skrev:Jag tror att något har hänt med justerskruven nr 15


Jag får kolla läget på den. Kanske kan ha samband med märkena i sprängkåpan om det finns en historik med problem där.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Volvo LM840 - 1968
Volvo EC20B - 2006
Scania LBS141 - 1980
Scania CR145 - 1977
Scania P82M - 1984
Scania P94D - 2001
Kenworth K100e - 1988

1 person gillar det här inlägget.
Tatraplan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:31, 24-07-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM840
Volvo EC20B
Scania LBS141
Scania P94D

AN

#7 » 14:37:24, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte ta bort luckan i sprängkåpan och lysa ner där, så att du ser om det ser ok ut.
Tänkte att om urtrampningslagret gett sej, om det havererat blir det väl "kortare" och når inte fram för att kunna släppa helt på kopplingen. Då åker väl armen längre fram också, eftersom det är märken i sprängkåpan.
Bara spekulerar lite, hoppas det är något enkelt som en justering bara. :smile:
Kul med en Scania V8, det skulle jag med vilja ha nångång :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#8 » 17:39:20, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på den?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stefan1972

#9 » 10:05:18, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast gaffel nummer sju från luftklockan ser ganska ny ut och ser betydligt biffigare ut än på bilden. Annars skulle jag nog titta på justeringen som sagt och att hävarm nummer 17 inte suttit löst nångång och klippt kilen och sen bara dragits fast.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Tatraplan (trådstartaren)

#10 » 10:55:31, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Fick du ordning på den?


Inte hunnit kolla nånting mer tyvärr. Jag la ner ner allt arbete med både garage och brandbil förra helgen och tog en mc-tur till Danmark istället :uupps: .

Stefan1972 skrev:Fast gaffel nummer sju från luftklockan ser ganska ny ut och ser betydligt biffigare ut än på bilden. Annars skulle jag nog titta på justeringen som sagt och att hävarm nummer 17 inte suttit löst nångång och klippt kilen och sen bara dragits fast.


När jag köpte nya däck till hojen visade det sig att reservdelsmannen jobbat 15 år på Scania och han tyckte sig minnas att de bytt ganska många kopplingshävarmar under hans tid på Scania, så #17 ska snart opereras bort och inspekteras. Jag kom hem från Danmark igår kväll så idag ska jag fortsätta bygga på garaget och kika lite på brandbilen då och då när jag tröttnar på att spika panel :smile: .

Tack för alla tips och idéer :grin: !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Volvo LM840 - 1968
Volvo EC20B - 2006
Scania LBS141 - 1980
Scania CR145 - 1977
Scania P82M - 1984
Scania P94D - 2001
Kenworth K100e - 1988
Tatraplan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:31, 24-07-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM840
Volvo EC20B
Scania LBS141
Scania P94D

Tatraplan (trådstartaren)

#11 » 10:51:31, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lyckades vara ute och skruva lite mellan regnskurarna igår och efter justering av #15 mellan hävarmarna slutade det pysa ut luft i viloläget. Däremot finns det ingen rörelse så felet verkar sitta i hydrauliken istället.

Nästan tomt i burken vid kopplingspedalen och fortfarande ingen rörelse efter påfyllning och luftning. Det pumpar på bra vid luftning, först kom det ut grumlig gammal bromsvätska, sen luft i omgångar och efter många pumpningar ny klar bromsvätska utan några luftbubblor. Efter en timmes luftande känns det fortfarande inte nån som helst tendens till rörelse nere vid slavcylindern.

Kanske kan vara så att slavcylindern har gett upp? Får se om jag hinner plocka bort den idag, så åker jag till Scania imorgon och kollar om det går att få tag i renoveringskit till den. Om jag renoverar den är det väl kanske lika bra att plocka bort och renovera huvudcylindern också för att vara säker på att hela systemet är i ordning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Volvo LM840 - 1968
Volvo EC20B - 2006
Scania LBS141 - 1980
Scania CR145 - 1977
Scania P82M - 1984
Scania P94D - 2001
Kenworth K100e - 1988
Tatraplan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:31, 24-07-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM840
Volvo EC20B
Scania LBS141
Scania P94D

Tatraplan (trådstartaren)

#12 » 15:02:06, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hurra, nu kopplar den ur igen :grin: !

Ny huvudcylinder och nya tätningar i slavcylindern gjorde susen. Behöver nog göras lite finjustering
men huvudsaken är att den funkar igen :smile: .


Detta inlägg har valts som lösning

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Volvo LM840 - 1968
Volvo EC20B - 2006
Scania LBS141 - 1980
Scania CR145 - 1977
Scania P82M - 1984
Scania P94D - 2001
Kenworth K100e - 1988

3 personer gillar det här inlägget.
Tatraplan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:31, 24-07-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM840
Volvo EC20B
Scania LBS141
Scania P94D

qqq

#13 » 18:28:26, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tatraplan skrev:Hurra, nu kopplar den ur igen :grin: !

Ny huvudcylinder och nya tätningar i slavcylindern gjorde susen. Behöver nog göras lite finjustering
men huvudsaken är att den funkar igen :smile: .

Var fick du tag i delarna ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Tatraplan (trådstartaren)

#14 » 09:40:59, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte dem på Engströms i Linköping. Renoverings-kit till huvudcylindern kunde de inte
få fram men tjejen bakom reservdelsdisken hittade en ny komplett cylinder i Belgien.

Till slavcylindern kunde hon bara hitta o-ringen + gummiflänsen inuti samt luftningsnippeln,
men det räckte för mig eftersom att kolven och gummibälgen utanpå var ganska fräscha.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Volvo LM840 - 1968
Volvo EC20B - 2006
Scania LBS141 - 1980
Scania CR145 - 1977
Scania P82M - 1984
Scania P94D - 2001
Kenworth K100e - 1988

1 person gillar det här inlägget.
Tatraplan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:31, 24-07-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM840
Volvo EC20B
Scania LBS141
Scania P94D

kralberg

#15 » 22:28:34, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det låter som precis samma fel som jag grejar med på en lb81 från -75 Fick diagnosen slavcylinder av en mekaniker som skruvade med min. Köpte en till slut på Scania och bytte men idag fastnade kopplingen igen, släpper om jag släpper ut luft och öppnar luftnippeln. Är det huvudcylinder nästa då kanske? Hur mycket fick du ge för din? Jag betalade drygt 6000:- plus moms för slavcylindern..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se